Ens aturem en els imperfets finalitzats en –ava
de la primera conjugació (verbs en –ar), ja veureu que per culpa
d’aquests podem tenir petites patinades ortogràfiques. Anem a cercar l’origen
d’aquest error. Som-hi!
Per interferència amb la llengua castellana aquesta és una de les faltes més reiterades per
l’alumnat de català i també pel de castellà, atès que tenen una confusió
mental entre ambdues llengües. És a dir, que escriuen l’acabament
–ava intercanviat entre les dues llengües, català i castellà.
Si volem corregir aquesta falta ortogràfica,
simplement hem de cercar el temps verbal implicat, el
pretèrit imperfet d’indicatiu, i visualitzar els seus acabaments:
En
català:
|
En castellà:
|
Jo (lexema) + -ava
Tu (lexema) + -aves
Ell/a (lexema) + ava
Nosaltres (lexema) + àvem
Vosaltres (lexema) + àveu
Ells/es (lexema) + aven
|
Yo (lexema) +
aba
Tú (lexema) + abas
Él/Ella (lexema) + aba
Nosotros (lexema) + ábamos
Vosotros (lexema) + abais
Ellos/as (lexema) + aban
À,
|
Per tant, recorda:
Si has d’emprar una finalització verbal en –ava…
-AVA (en català): cantava, ballava, meditava, vomitava, rentava…
-ABA (en castellà): cantaba, bailaba, meditaba, vomitaba, lavaba…
Finalment, no oblidis que
en català les formes –ÀVEM, -ÀVEU s’accentuen.
Ex:
Cantàvem, cantàveu; ballàvem, ballàveu; meditàvem,
meditàveu…
Un altre aspecte a considerar, és que no hem de confondre
les formes d’acabament d’imperfet de les persones: nosaltres i ells/es.
Aquesta és una altra de les faltes que es repeteixen una i altra vegada en
l’escriptura del temps d’imperfet, l’alumnat confon les dues formes, accentuen
l’acabament –AVEN quan mai porta accent.
Nosaltres –ÀVEM (s’accentua): pintàvem, miràvem, reflexionàvem…
Ells/es –AVEN (no s’accentua): pintaven,
miraven, reflexionaven…
Si hem llegit bé aquesta petita explicació i
reflexió ortogràfica i hem fixat la vista i l’oïda haurem
corregit tres faltes ortogràfiques importants. Les recordem:
1. Acabaments en –AVA
2. Accentuació de les formes: -ÀVEM, -ÀVEU.
3. Diferenciació de les formes:
Nosaltres (lexema) + -ÀVEM.
Ells/es (lexema) + -AVEN.
A partir d’ara, possiblement escriuràs millor. Ja
no hauries de fer mai més aquestes tres faltes ortogràfiques. Molt bona
escriptura!!
(Imatge extreta de: Ràdio Arenys)
EXERCICIS:
1.
Sintetitza aquesta fitxa amb els elements ortogràfics fonamentals a recordar.
2.
Redacta cinc oracions on apareguin formes verbals del pretèrit imperfet, és a
dir, escriure frases on apareguin els següents acabaments:
-ava, -aves, -ava, -àvem, -àveu, -aven.
3. Crea
una sopa de lletres on apareguin verbs en pretèrit imperfet.
4.
Escriu la forma correcta del pretèrit imperfet d’indicatiu dins dels buits.
-La Marta ____________ (verb cantar) molt bé.
-Les amigues de la meva germana no _____________
(verb pintar) assíduament.
-Ells em __________ (verb mirar) de manera freda.
-Nosaltres ____________ (verb
ballar) rock and roll.
-Vosaltres us ____________ (verb esforçar)
contínuament.
-En Joan, en Martí i la Joana ____________ (verb
viatjar) viatjaven sovint.
-No es __________ (verb recordar) si seria capaç
de fer-ho.
5. Crea
un cartell ortogràfic que ajudi a corregir les tres faltes ortogràfiques
tractades en la present fitxa.
6.
Comenta com explicaries aquesta fitxa ortogràfica a un/a company/a que no hagi
pogut assistir a classe per malaltia. Ajuda’t d’exemples.
7.
Escriu el pretèrit imperfet d’indicatiu del verb cuinar.
8.
Autoavaluació: reflexiona sobre com t’han anat les activitats relatives al
pretèrit imperfet d’indicatiu i també si has entès bé la teoria. Quines
dificultats t’has trobat a l’hora de realitzar les activitats? Per què? Com les
has resoltes? T’ha ajudat aquesta fitxa a millorar en l’escriptura? Com?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada