1. La llarga
postguerra
Després de vèncer el general Franco en la Guerra
Civil Espanyola, al gener del 1939 va iniciar-se un període de persecució i
anihilació de la llengua i la cultura catalanes. Els anys que van des de la postguerra fins a la mort del dictador,
1975, es poden dividir en tres períodes:
.De 1939 a 1945:
És un període de temps on hi ha una lluita
clandestina per a mantenir viu el conreu literari de la llengua i sobretot
l’esperit de catalanitat. Molts esperaven que en la Segona Guerra Mundial els
aliats guanyessin el nazisme i el feixisme, i alhora provoquessin la caiguda
del règim franquista. A partir del 1944 van començar-se a autoritzar permisos
per a l’edició de llibres d’autors no contemporaris, com per exemple, Jacint
Verdaguer, tot i que en ortografia prefabriana.
Durant aquests anys va ésser fonamental el paper
de la resistència clandestina a Catalunya, i a la vegada, l’acció dels grups
d’intel·lectuals i artistes que van emigrar a Europa, Mèxic i Xile. Alguns
d’aquests van poder tornar aviat: Carles Riba, Ferran Soldevila, Pere Quart;
d’altres a partir dels anys seixanta: Pere Calders, Mercè Rodoreda, Avel·lí Artís Gener, Agustí
Bartra, Anna Murià, Vicenç Riera Llorca, Ferran de Pol, Joan Sales…
i finalment, malauradament, alguns autors van morir a l’exili: Pompeu Fabra,
Pau Casals, Josep Carner… Des de fora es van continuar celebrant els
Jocs Florals, es van continuar editant revistes i llibres i es intentar
mantenir contactes amb Catalunya.
.De 1945 a 1966:
Sorgeixen les primeres accions publiques contra el
règim, com ara, la vaga de tramvies de 1951, la reaparició o fundació
d’editorials: Editorial Selecta (1946), o Edicions 62, entre d’altres; l’inici
de premis literaris: el Joanot Martorell, 1947; la creació de revistes com
Serra d’Or, el 1959 i el sorgiment del moviment la Nova Cançó.
.De 1966 a 1975:
El 1966 va promulgar-se la Llei de premsa, que
establia que no era necessari portar els escrits a la censura. També
s’esdevenen importants moviments col·lectius d’estudiants, d’obrers,
d’intel·lectuals per tal d’aconseguir les llibertats democràtiques, com per
exemple: la Caputxinada, nom que rep l’assemblea constituent del Sindicat
Democràtic d’Estudiants (1966) o també va originar-se l’Assemblea de Catalunya
(1971).
2. Panorama de la poesia
Va poesia va ésser el gènere predominant durant
els primers anys de la postguerra, a causa de la seva brevetat, això
possibilitzava la seva difusió en els àmbits privats. Les primeres manifestacions
poètiques foren de caire clandestí i anaven lligades a l’estètica simbolista de
la preguerra, és a dir, empraven símbols per a expressar allò que desitjaven. Carles Riba
era l’autor més destacat, el referent.
Els poetes escrivien amb una gran riquesa format i
s’oblidaven del context històric en el qual vivien en un primer moment.
Esdevenien portaveus de la temàtica amorosa, de paisatge, religiosa, ho feien
amb un enfocament intimista. Més endavant, van anar introduint temes com ara la
mort, l’angoixa existencial, Déu, i finalment, la problemàtica civil que
estaven patint.
Són exemples d’aquesta línia poètica les obres
“Nabí” (1941), de Josep Carner; “Les elegies de Bierville”
(1942), de Carles Riba. Sense perdre de vista les trajectòries poètiques de Clementina
Arderiu, Joan Teixidor, Rosa Leveroni, Joan Vinyoli. O les obres
d’anàlisi de la condició humana davant de la vida i la mort de la mà d’autors
com Agustí
Bartra i Salvador Espriu.
Per un altre costat, la poesia va iniciar un camí
de creació de moviment avantguardista, amb el grup Dau al Set, les revistes
Poesia i Ariel, amb la finalitat de connectar el passat amb l’experimentació
que portava la modernitat del moment. Aquí trobem com a destacat autor el poeta
J.V. Foix.
Al llarg de la dècada dels cinquanta van començar a aparèixer noves veus. Josep Palau i
Fabre, amb l’obra “Poemes de l’Alquimista” (1952), on plasmava la
reflexió existencial i les experimentacions formals dins de la seva poesia.
Dues veus rellevants
Dos autors fonamentals estaven sorgint en aquest
context literari de postguerra: Salvador Espriu i Joan Oliver, conegut amb el
pseudònim de poeta “Pere Quart”. Dos autors que no van destacar únicament en la
vessant poètica, sinó també en la narrativa i en la dramàtica.
.Salvador Espriu (1913-1985):
Va començar com a autor de prosa abans del 1939
amb obres com “El doctor Rip” (1931), “Laia” (1932) i “Ariadna al laberint
grotesc” (1935). Durant la postguerra, va combinar la doble dedicació
d’escriptura de poesia i teatre, on a través d’aquestes obres reflexionava
sobre la mort, el pas del temps i el món destruït de la Guerra Civil. Va bastir
la seva obra amb la creació del mite de Sinera (Arenys de Mar) i del seu
cementiri: “Cementiri de Sinera” (1946), “Les hores” (1952), “Mrs Death” (1952),
“El caminant i el mur” (1954) i “Final del laberint” (1955).
En una vessant més
satírica, podem trobar obres com “Les cançons d’Ariadna” (1949). Però la seva
obra més coneguda és sens dubte “La pell de brau” (1960), on el realisme
històric dels anys seixanta hi està reflectit, juntament amb l’escriptura d’una
poesia civil amb finalitats didàctiques: la guerra ha destruït Sepharad (nom de
la península Ibèrica en hebreu) i que a la vegada, pren forma de la pell d’un
brau. El poeta ens parla de llibertat, justícia, respecte i la concòrdia entre
els diversos pobles de la península.
.Joan Oliver , “Pere Quart”,
(1899-1986):
Autor sorgit del Grup de Sabadell. Oliver portava
a terme actes provocatius i lúdics, sobretot emmarcats d’avantguarda i que va
sorprendre amb els seus dos primers poemaris de caire humorístic i paròdic:
“Les decapitacions” (1934), “Bestiari” (1937). S’exilià a Xile el 1939. Edità
des del postsimbolisme: “Saló de tardor” (1947), amb un clar to elegíac i
“Terra de naufragis” (1956), recull amb un marcat to de la crisi individual i
col·lectiva de postguerra i pels seus dubtes i meditacions metafísiques. El
poemari “Vacances pagades” (1960) va influir en generacions joves de poetes.
Pel que fa a la seva obra teatral, publicà “La
fam” (1938), on retrata les tensions ideològiques i polítiques dins del context
revolucionari i bèl·lic. Posteriorment va encetar un procés d’acostament a un
públic més ampli, amb obres que qüestionaven la doble moral burgesa, en
referència al matrimoni i a les relacions amoroses, ho veiem a “Ball robat”
(1958).
(Material
adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i
literatura 4 ESO, Atòmium, Text-La Galera, Barcelona, 2016)
(Crèdits
fotogràfics: Francesc Català-Roca, Espais escrits, Ràdio Arenys)
EXERCICIS:
1.
Explica quina era la situació de la literatura
catalana després del conflicte bèl·lic.
2.
Quins gèneres literaris eren els dominants en el
període de postguerra? Raona la teva resposta.
3.
Quin era el principal poeta i quin el principal
dramaturg d’aquest període?
4. Escull un dels següents autors/es potser per a tu
menys coneguts i amplia’n continguts: Clementina Arderiu, Joan Teixidor, Rosa
Leveroni, Agustí Bartra, Josep Palau i Fabre. Si algú participa en aquesta
activitat no es poden repetir.
5.
Què era el Grup de Sabadell? Quins membres el
constituïen? Quins objectius tenien?
6.
En què consistia el grup Dau al Set? Qui en
formava part?
7.
Què era la Nova Cançó?
8.
Esmenta quina és l’obra primordial de… i en què va
contribuir aquesta obra.
Salvador Espriu, Carles Riba, Josep Palau i Fabre,
Joan Oliver.
9.
Crea una gamificació per tal de treballar els
autors d’aquest període.
10. Com i
quan es comença a reactivar la cultura catalana?
11. Quin poeta
o poetessa s’amaga darrere de cada imatge.
(Imatges extretes de: Diari Ara, Poeteca, Terra i cultura)
12. Quin és
el llegat d’aquest període fins als nostres dies i que fa que l’estudiem?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada