1. Panorama de la
narrativa
En temps de la postguerra va ésser complicat recuperar una normalitat editorial i recuperar el públic lector que hi
havia anteriorment. De manera clandestina es varen crear alguns premis de
novel·la (el Joanot Martorell,
l’any 1947, que a partir del 1959 va passar-se a anomenar premi
Sant Jordi) i de narrativa curta (el
Víctor Català, l’any 1953).
Durant
la dècada dels cinquanta, la generació d’escriptors/es nascuts/udes pels volts
del 1930 varen iniciar una obra que a mesura que els anys passaven
diversificava les seves propostes, sobretot seguint models universals, com la
Generació Perduda nord-americana i de l’existencialisme francès, sorgit arran
de la Segona Guerra Mundial.
D’entre
aquestes noves aportacions podem trobar-ne algunes com:
-La
novel·la testimoni de la guerra:
Representada
per un títol ambiciós “Incerta glòria” (1956), de Joan Sales. En canvi, si ens
fixem en l’experiència de l’exili, destaquen: “Tots tres surten per l’Ozama”
(1946), de Vicenç
Riera Llorca, i “K.L. Reich” (1963), de Joaquim Amat-Piniella, on s’hi
plasma una recreació dels camps d’extermini nazi, i “Crist de 200.000 braços”
(1968), d’Agustí
Bartra, ambientada dins dels camps de concentració francesos.
(Joan Sales)
-La
novel·la psicològica i existencial:
Que
volia ésser una resposta a tots aquells interrogants que plantejaven aquells
anys de depressió i de frustració. Aquí trobem l’autora Maria Aurèlia Capmany, amb
novel·les com “Necessitem morir” (1952), “L’altra ciutat” (1955) i “Betúlia”
(1956).
(Maria Aurèlia Capmany)
-La
novel·la fantàstica o amb aires de surrealisme:
En
serien un exemple “Llibre de cavalleries” (1957) i “Les històries naturals”
(1960) de Joan
Perucho, i “Mites” (1954), de Jordi Sarsanedas.
(Jordi Sarsanedas)
-La
novel·la del realisme social:
Conreada
per Josep
Maria Espinàs en obres: “Com ganivets o flames” (1954), i “Combat de
nit” (1959), la més destacada, que presenta apunts del gènere documental, on
s’investiga les condicions de vida dels camioners.
(Josep Maria Espinàs)
-La
novel·la continuadora dels models narratius nord-americans:
Representada
per Manuel
de Pedrolo amb obres de novel·la negra com “Es vessa una sang fàcil”
(1954), “Balanç fins a la matinada” (1963), “Cendra per Martina” (1965) i
“M’enterro en els fonaments” (1967).
(Manuel de Pedrolo)
-La
novel·la de tradició psicològica:
Amb
Mercè
Rodoreda com a principal autora. Ella configura un dels universos
narratius de més ambició i plens d’originalitat, amb títols com “La plaça del
Diamant” (1962) i “Mirall trencat” (1974). Emperò, en la vessant masculina, hi
ha Llorenç
Villalonga, que retrata la decadència de l’aristocràcia mallorquina,
en obres com “Mort de dama” (1931) i, dins del cor de la postguerra, “Bearn”
(1961), “Desenllaç a Monlleó” (1963) i “Les ruïnes de Palmira” (1972), en són
algunes.
(Llorenç Villalonga)
2. Dos
narradors singulars
Durant
la postguerra, la narrativa catalana va sofrir i haver de viure una situació
paradoxal. Per un costat, molts autors es van haver d’exiliar i els que
decidiren quedar-se a Catalunya van haver d’escriure i editar en la
clandestinitat. Per l’altre, van sorgir una sèrie d’autors/es de gran vàlua i
que ens van llegar una gran quantitat d’obres al nivell de les importants
novel·les europees i americanes de la segona meitat del segle XX. Aquesta
diversitat d’obres va suposar un enriquiment de la literatura catalana, pel que
fa als temes, com de les tècniques narratives i dels estils literaris.
D’entre
tot el reguitzell d’autors, en sobresurten dos per damunt de la resta i que
deixaran la seva empremta en generacions d’autors posteriors:
.Mercè Rodoreda (1908-1983) és
l’autor/a més fonamental d’entre els novel·listes catalans. Les seves obres
s’han traduït a més de trenta llengües diferents, entre d’altres hi podem
trobar el vietnamita, el finès, el rus i l’hindi. Rodoreda va ésser una autora
de poesia i teatre, emperò és essencial la seva obra contista amb títols com
“Vint-i-dos contes “ (1958), “La meva Cristina i altres contes” (1967), i
“Semblava de seda i altres contes” (1978).
A
partir del 1962, l’autora va publicar obres amb una profunda interiorització
psicològica. D’entre la seva novel·lística podem citar algunes de les incursions
significatives en el camp de la narrativa contemporània, amb obres com “La
plaça del Diamant” (1962) i “Mirall trencat” (1974), o “Aloma” (1938), “El
carrer de les Camèlies” (1966) i “Jardí vora el mar” (1967). Amb aquestes obres
pretén abastar amb finalitats mitificadores totes les etapes de vida de la
dona. Al llarg de la seva obra, Rodoreda va passar de la descripció de la
realitat a la fabulació de mites que la portaren a escriure contes i novel·les
amb un alt sentit simbòlic i amb una crítica punyent: “Viatges i flors” (1980),
“Quanta, quanta guerra” (1980) i la d’aparició pòstuma, “La mort i la
primavera” (1986).
(Mercè Rodoreda)
.Pere Calders (1912-1994) que va
editar el seu primer recull de contes “El primer arlequí”, i la novel·la curta
“La Glòria del doctor Larén”, ambdues del 1936. Va alternar la dedicació
literària amb l’ofici de ninotaire i el de periodista. En aquesta darrera
tipologia, trobem l’obra “Unitats de xoc” (1938), que ens relata la seva
experiència al front de guerra.
Calders
va haver d’exiliar-se el 1939 a Mèxic, tot i que no va deixar d’escriure. Des
d’allí ens arriben obres de contes com “Cròniques de la veritat oculta” (1955),
premi Víctor Català, i que el va consagrar com un dels autors renovadors de la
narrativa catalana de postguerra, i d’altres títols que vingueren: “Gent de
l’alta vall” (1957) i “Demà a les tres de la matinada” (1959). De retorn a
Catalunya, va publicar els reculls “Invasió subtil i altres contes” (1979),
“Antaviana” (1979), i “Tot s’aprofita” (1983), entre d’altres. L’obra
“Antaviana” fou representada per la companyia de teatre independent Dagoll
Dagom, on hi havia una selecció de textos de Calders acompanyats de música de
Jaume Sisa a la sala Villarroel de Barcelona el 27 de setembre del 1978. L’obra
fou una gran novetat dins de l’oferta teatral barcelonina. Gràcies a aquesta
estrena teatral, l’obra de Calders va anar guanyant terreny en el panorama
editorial català. Calders fou conegut principalment per la seva narrativa
curta, caracteritzada per la recreació de la realitat per mitjà de la fantasia
i de la imaginació. Dins de les històries introdueix elements sorprenents o
insòlits que fan qüestionar la realitat de la condició humana o que la
desmitifiquen a través de la ironia i a més hi aporta reflexió moral.
(Pere Calders)
(Material
adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i
literatura 4 ESO, Atòmium, Text-La Galera, Barcelona, 2016)
(Crèdits
fotogràfics: Núvol, RTVE, Catorze.cat, El Periódico, Som Segarra, ABC, Ctxt, El País, Amical de Mauthausen, Flickr, Catalunya m'agrada, Mercè Rodoreda, El Periódico, Avui)
EXERCICIS:
1. Esmenta i explica un dels
principals models narratius que es conreen en aquest període.
2. Quina era la situació
paradoxal en la qual es trobaven els autors catalans?
3. Escull un dels autors que
hi ha a continuació i realitza’n una presentació de la seva vida i obra en
suport digital:
Joan
Sales, Vicenç Riera, Joaquim Amat-Piniella, Agustí Bartra, Maria Aurèlia
Capmany, Joan Perucho, Jordi Sarsanedas, Josep Maria Espinàs, Manuel de
Pedrolo, Llorenç Villalonga.
4. Relaciona les fotografies
que hi ha a continuació amb el nom de l’autor/a:
Joan Perucho, Vicenç Riera, Maria Aurèlia Capmany, Agustí Bartra, Joaquim Amat-Piniella, Mercè Rodoreda.
Joan Perucho, Vicenç Riera, Maria Aurèlia Capmany, Agustí Bartra, Joaquim Amat-Piniella, Mercè Rodoreda.
5. Imagina’t que treballes
per una editorial i et toca rellançar una obra d’aquest període. Tria’n una i
realitza una campanya comercial per tal de promocionar-la. Pots donar pistes de
què tracta sense explicar el llibre, però sí generar interès.
6. Manuel de Pedrolo va
inspirar-se en models narratius nord-americans, concretament quins? Si cal
realitza una cerca per la xarxa.
7. Quin fet provoca
l’expansió de l’obra de Pere Calders dins del panorama editorial?
8. En quin tipus de novel·la
va destacar Mercè Rodoreda? Per què?
9. Pere Calders va ésser
conegut principalment per les seves novel·les, obra periodística o en la
narrativa breu? Cita dues obres dins del camp on sobresortí.
10. Quina era la importància
dels premis literaris durant els anys de postguerra?
11. Cerca un fragment d’una
obra de Mercè Rodoreda, aporta’l aquí i comenta’l breument.
12. Llegeix un conte de Pere
Calders i explica de quina manera converteix l’element insòlit i l’integra amb
total normalitat dins de la realitat.
13. Pensa en una situació de
la vida quotidiana que estigui sacsejada per un fet insòlit i crea un text
breu.
14. Crea una gamificació per
a treballar aquest període de temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada