Ens aturem en una altra de les faltes
ortogràfiques més repetides i eternitzades per l’alumnat, quan de fet, si ens
hi fixem bé la corregirem de seguida.
0. Per què?
.S’escriu separat i amb accent obert quan és pregunta.
Ex:
-Per què fas tan tard?
1. Perquè
.S’escriu junt i amb accent obert.
.És una conjunció o un nom.
.Si actua com a una conjunció expressa causa o finalitat.
.Quan expressa causa, és equivalent a ja
que, com que. Amb aquesta darrera partícula, caldria reescriure
l’oració.
Ex:
-Va haver de canviar l’ordinador perquè ja no es
podia actualitzar més.
-Com que l’ordinador ja no es podia actualitzar
més, va haver de canviar-lo.
.Les oracions que comencen amb perquè, ja que, com que, porten
el verb en temps indicatiu.
.Quan expressa finalitat,
podem substituir perquè, per a fi que, amb la finalitat que, per tal que.
En oracions afirmatives amb valor final s’ha d’utilitzar la conjunció perquè i un verb en mode subjuntiu.
Ex:
-Va marxar de seguida perquè anava a treballar.
-Ens va deixar el llibre a fi que el pogués
llegir.
-Ho va realitzar amb la finalitat que guanyessin
el partit.
-Va arribar d’hora per tal que poguessin començar
la reunió aviat.
Aquest valor de perquè, que
indica finalitat, porta el verb en temps subjuntiu. En canvi, no s’admet en
aquest valor la forma per a què (=
quina cosa).
2. Perquè
.Equival a un nom.
.La conjunció pot substantivar-se i actua com a nom: la raó, la causa.
Ex:
-No sabia el perquè de la nota a l’examen.
-El perquè del robatori era la manca de diners.
.També pot tenir plural:
Ex:
-No em vinguis amb més perquès.
3. Per a què
.És una preposició formada de: per + què, i significa ‘quina cosa’.
S’utilitza en oracions interrogatives directes i indirectes per a indicar
destinació o finalitat.
-Per a què s’empra la silicona?
-Comprar més llibres, per a què?
!!No és
adequat emprar per a què en oracions
afirmatives que expressen finalitat.
Ex:
Ex:
-Vinc per a què m’expliquis allò. (Incorrecta
gramaticalment).
-Vinc perquè m’expliquis allò. (Sona forçada però és la
correcta).
En
oracions afirmatives per a què és
correcte si substitueix els pronoms relatius el qual, la qual, els quals, les quals. Aquesta construcció resulta forçada i no se’n
recomana l’ús.
Ex:
-L’empresa per a la qual treballo té molta influència.
Pel que fa a l’escriptura, no estan important saber el
valor que té cada perquè, atès que,
el d causa o finalitat, i el substantivat s’escriuran iguals (perquè). En
canvi, sí que cal saber diferenciar-lo de quan és pregunta directa o indirecta,
perquè s’escriurà: per què...?
Per què?
(pregunta)
Ex:
-Explica’m per què ho has fet. (Equival a ‘quina raó’)
Perquè...
(resposta, explicació, motiu, causa)
Ex:
-Perquè si ho hagués sabut...
Per a què =
quina cosa (en oracions interrogatives que indiquen destí o finalitat).
Ex:
-Per a què necessites aquella cola?
(Adaptació de: UAB)
(Imatge extreta de: Garrotxa digital)
EXERCICIS:
1. Realitza un esquema sobre
els usos de: per què, perquè, per a què.
2. Quina és la principal
diferència que hi ha entre per què i perquè?
3. Redacta tres oracions amb per què i tres més amb perquè.
4. Esmenta si les següents
oracions amb per què i perquè són correctes.
-Em
va comentar per què no venia.
-Per
què vas comprar-te aquell llibre?
-Per
qué finalment vas marxar?
-No
sabia el perquè de la situació.
-Perquè
no m’ho deies abans?
-Va
llevar-se ben d’hora per què tenia tasques a fer.
5. Crea una gamificació per
treballar per què i perquè a l’aula.
6. Cerca cinc per què /
perquè en un text i justifica el perquè de la seva escriptura.
7. Fòrum: per què creus que
la gent té confusió amb per què i perquè? En cas d’estar afectat/ada per
aquesta confusió, l’has resolta? Com? Raona la teva resposta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada