Revisem l’escriptura
de les lletres s, ss, c, ç i z. Les
lletres S i Z representen el so de la essa sonora. En canvi, les lletres S, SS,
C i Ç representen el so de la essa sorda.
.La
essa sonora es pronuncia fent vibrar les cordes vocals.
Ex:
zel, posa,
base.
.La
essa sorda quan es pronuncia les cordes vocals no vibren.
Ex:
passa, caça,
sota.
Si no es
pronuncien bé aquests sons es poden realitzar errades ortogràfiques. A la zona
del dialecte nord-occidental s’acostumen a tenir alguna confusió amb la
pronunciació de la essa sorda.
Quan
escrivim essa sonora?
|
|
.Escrivim -s- entre vocals
|
-s-: paisatge, països, museu, rosa…
|
.En derivats de dins, fons, trans
|
-dins-:
endinsar, endinsat.
-fons-:
enfonsar, enfonsament.
-trans-:
transitar, trànsit, transatlàntic.
|
.Escrivim z a principi de paraula
|
z-: zero,
zebra, zona, zenit…
|
.Escrivim z darrere consonant
|
-z-:
dotzena, donzella, esmorzar, senzill…
|
.Cultismes que s’escriuen amb -z-
|
-z-:
amazona, ozó, trapezi, topazi…
|
.Paraules amb essa sonora en singular
|
En
singular:
Anàlisi,
crisi, dosi, èmfasi, hipòtesi, oasi, parèntesi, síntesi
|
.Paraules que es pronuncien amb essa sonora
|
Adhesió,
decisió, explosió, frase, presagi, presumpte, residu.
|
Quan
escrivim essa sorda?
|
|
.A principi de mot: s, c
|
s-: sala,
seient, síndria, sucre…
c-: ceba,
cendra, cent, cera, cérvol, cigonya, cinta, cirera.
|
.Entre vocals: ss, c, ç
|
-ss-:
arrissar, cassola, cuirassa, disfressa, emissora, massís, pallasso, passadís,
pissarra, tassa…
-c-: àcid,
facecia, places, recinte…
-ç-:
abraçada, amenaçar, caçar, eriçó, plaça, puça, raça.
|
.A final de mot: s, ç
|
-s: arròs,
bus, cabàs, dilluns, fals, llapis, massís, tros, vernís, tapís…
-ç: avanç,
avenç, braç, capaç, comerç, descalç, dolç, esforç, estruç, feliç, marc,
veloç.
|
.Paraules
amb –gressor, -gressió, -pressor, -pressió, -missió
|
Agressor, agressió, expressió, impression, repressor, repressió, missió,
dimissió, comissió.
|
.Paraules que s’escriuen amb –ss- i es pronuncien
amb essa sorda:
|
Discussió,
dissoldre, lluïssor.
|
.Mots que s’escriuen amb ç trencada
|
Alçar,
avançar, començar, calçat, confiança, creixença, força, llança.
|
.Per ampliar o reforçar informació:
(Imatge
extreta de: Soy motero)
EXERCICIS:
1.
Realitza un petit esquema sobre l’escriptura de s, ss, c, ç
i z. No has de copiar el que s’ha dit a la fitxa, sinó destacar tres o quatre
aspectes de l’escriptura de la essa sonora i tres o quatre més de la essa sorda
amb exemples.
2. Crea una
sopa de lletres on apareguin mots que s’escriguin amb s, ss, c, ç i z.
3. Inventa
una activitat per a treballar la s, ss, c, ç i z. No la resolguis, que ja ho
farà algun/a company/a.
4. Escriu s, ss, c, ç, z, element buit segons con calgui.
-La meva germana va comprar una ta__a musical.
-Ahir per les muntanyes vaig veure un _érvol.
-Aquesta setmana em toca treball de _íntesi_.
-Aquell noi anava de_cal_.
-Dins de l’estadi la pre__ió era intensa.
-A la classe de plàstica hem realitzat un trape_i.
-No tinc cap di_fre__a per a la
festa.
5. Realitza
una llista amb els mots que s’escriguin amb s, ss, c, ç, z que més et fan
equivocar. D’aquesta manera, els tindràs en un llistat per a escriure’ls
correctament.
6.
Autoavalua’t: explica com t’han anat les activitats de la present fitxa. Quines
dificultats t’han sorgit i per què? Com les has resolt?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada