dijous, 11 de juny del 2020

Repassem l'escriptura de la s, ss, c, ç, z. Adreçat a tot l'alumnat


Revisem l’escriptura de les lletres s, ss, c, ç i z.  Les lletres S i Z representen el so de la essa sonora. En canvi, les lletres S, SS, C i Ç representen el so de la essa sorda.

.La essa sonora es pronuncia fent vibrar les cordes vocals.
Ex:
zel, posa, base.

.La essa sorda quan es pronuncia les cordes vocals no vibren.
Ex:
passa, caça, sota.

Si no es pronuncien bé aquests sons es poden realitzar errades ortogràfiques. A la zona del dialecte nord-occidental s’acostumen a tenir alguna confusió amb la pronunciació de la essa sorda.

Quan escrivim essa sonora?
.Escrivim -s- entre vocals
-s-: paisatge, països, museu, rosa…
.En derivats de dins, fons, trans
-dins-: endinsar, endinsat.
-fons-: enfonsar, enfonsament.
-trans-: transitar, trànsit, transatlàntic.
.Escrivim z a principi de paraula
z-: zero, zebra, zona, zenit…
.Escrivim z darrere consonant
-z-: dotzena, donzella, esmorzar, senzill…
.Cultismes que s’escriuen amb -z-
-z-: amazona, ozó, trapezi, topazi…
.Paraules amb essa sonora en singular

En singular:
Anàlisi, crisi, dosi, èmfasi, hipòtesi, oasi, parèntesi, síntesi
.Paraules que es pronuncien amb essa sonora
Adhesió, decisió, explosió, frase, presagi, presumpte, residu.

Quan escrivim essa sorda?
.A principi de mot: s, c
s-: sala, seient, síndria, sucre…
c-: ceba, cendra, cent, cera, cérvol, cigonya, cinta, cirera.
.Entre vocals: ss, c, ç
-ss-: arrissar, cassola, cuirassa, disfressa, emissora, massís, pallasso, passadís, pissarra, tassa…
-c-: àcid, facecia, places, recinte…
-ç-: abraçada, amenaçar, caçar, eriçó, plaça, puça, raça.
.A final de mot: s, ç
-s: arròs, bus, cabàs, dilluns, fals, llapis, massís, tros, vernís, tapís…
-ç: avanç, avenç, braç, capaç, comerç, descalç, dolç, esforç, estruç, feliç, marc, veloç.
.Paraules amb –gressor, -gressió, -pressor, -pressió, -missió
Agressor, agressió, expressió, impression, repressor, repressió, missió, dimissió, comissió.
.Paraules que s’escriuen amb –ss- i es pronuncien amb essa sorda:
Discussió, dissoldre, lluïssor.
.Mots que s’escriuen amb ç trencada
Alçar, avançar, començar, calçat, confiança, creixença, força, llança.


.Per ampliar o reforçar informació:







(Imatge extreta de: Soy motero)



EXERCICIS:

1. Realitza un petit esquema sobre l’escriptura de s, ss, c, ç i z. No has de copiar el que s’ha dit a la fitxa, sinó destacar tres o quatre aspectes de l’escriptura de la essa sonora i tres o quatre més de la essa sorda amb exemples.

2. Crea una sopa de lletres on apareguin mots que s’escriguin amb s, ss, c, ç i z.

3. Inventa una activitat per a treballar la s, ss, c, ç i z. No la resolguis, que ja ho farà algun/a company/a.

4. Escriu s, ss, c, ç, z, element buit segons con calgui.

-La meva germana va comprar una ta__a musical.

-Ahir per les muntanyes vaig veure un _érvol.

-Aquesta setmana em toca treball de _íntesi_.

-Aquell noi anava de_cal_.

-Dins de l’estadi la pre__ió era intensa.

-A la classe de plàstica hem realitzat un trape_i.

-No tinc cap di_fre__a per a la festa.

5. Realitza una llista amb els mots que s’escriguin amb s, ss, c, ç, z que més et fan equivocar. D’aquesta manera, els tindràs en un llistat per a escriure’ls correctament.

6. Autoavalua’t: explica com t’han anat les activitats de la present fitxa. Quines dificultats t’han sorgit i per què? Com les has resolt?



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;