Un
home fou contractat per a pintar una llanxa en una platja. Començà a colorar-la
de roig brillant, com li havien demanat. Mentrestant ho feia, veié que havia un
forat en el fons de l’embarcació i el reparà. Per la tarda, en finalitzar el
seu treball, cobrà i se n’anà. Al cap de dos dies, el propietari de la llanxa
va anar a cercar el pintor i li lliurà un xec. Aquest, molt sorprès, exclamà:
-“Senyor,
però si vostè ja em va pagar per pintar-li la llanxa!”.
-“Benvolgut
amic, deixi’m explicar-li –exposà l’home-. Quan li vaig demanar que la pintés,
vaig oblidar de dir-li que hi havia una obertura al fons. Ahir, els meus fills
van pujar i anaren a pescar. Jo no estava a casa en aquell moment, però em vaig
assabentar que havien sortit amb l’embarcació, em vaig exasperar, ja que vaig recordar
allò de la perforació. Imagini l’alleujament i alegria quan els vaig veure
retornant saludables i estalvis. Llavors, vaig examinar el vaixell i vaig veure
que l’havia reparat. S’adona que salvà la vida dels meus fills? Només li vaig
demanar que pintés, però, afortunadament, va anar més enllà del que se li va
dir i arreglà l’orifici.
Així que, per favor, accepti el xec, no hi ha suficients diners per a pagar-li
la seva acció”.
Aquesta
història ens mostra que no ens hem de limitar només a allò que esperen de
nosaltres, s’ha de donar sempre el millor d’un mateix.
(Conte traduït de la revista «Pronto»)
(Traducció: Josep Maria Corretger)
(Imatge extreta de: Rightboat)
EXERCICIS:
1. Realitza un resum d’aquest conte amb valors.
2. Digues quina és la forma correcta de les següents conjuncions i
justifica el perquè. La pregunta té trampa. Si cal ajuda’t d’un diccionari.
mentre, mentres,
mentrestant.
3. Cerca al diccionari i escriu el significat de dues paraules que
apareixen de color lila.
4. Al text apareixen diversos sinònims de forat. Esmenta’ls.
5. Cerca mots al que denotin el tractament de vostè i anota’ls
aquí.
6. Agrupa substantius del conte dins d’algun camp semàntic dels
que hi apareixen.
7. Quin ensenyament conté aquest conte amb valors?
8. Redacta un conte d’aquest estil amb un ensenyament per als
nostres dies.
9. Assaja la lectura d’aquest conte en veu alta i enregitra’t en
format mp3 quan facis la segona lectura.
10. Fòrum: expressa la teva opinió sobre aquest conte. Què t’ha
semblant l’acció del propietari de la llanxa? Per què? I la del pintor? Raona
les teves respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada