Ens aturem en una altra de les faltes ortogràfiques més repetides i
eternitzades per l’alumnat, quan de fet, si ens hi fixem bé la corregirem de
seguida.
0. Per què?
S’escriu separat i amb
accent obert quan és pregunta.
Ex:
-Per què fas tan tard?
1. Perquè
S’escriu junt i amb
accent obert. És una conjunció o un nom.
Si actua com a una
conjunció expressa causa o finalitat.
.Quan expressa causa, és equivalent a ja que, com que.
Amb aquesta darrera partícula, caldria reescriure l’oració.
Ex:
-Va haver de canviar l’ordinador perquè ja no es podia actualitzar més.
-Com que l’ordinador ja no es podia actualitzar més, va haver de
canviar-lo.
Les oracions que comencen amb perquè,
ja que, com que, porten el verb en temps indicatiu.
.Quan expressa finalitat, podem substituir perquè, per a fi que, amb la
finalitat que, per tal que. En oracions afirmatives amb valor
final s’ha d’utilitzar la conjunció perquè
i un verb en mode subjuntiu.
Ex:
-Va marxar de seguida perquè anava a treballar.
-Ens va deixar el llibre a fi que el pogués llegir.
-Ho va realitzar amb la finalitat que guanyessin el partit.
-Va arribar d’hora per tal que poguessin començar la reunió aviat.
Aquest valor de perquè, que
indica finalitat, porta el verb en temps subjuntiu. En
canvi, no s’admet en aquest valor la forma per
a què (= quina cosa).
2. Perquè
Equival a un nom.
La conjunció pot
substantivar-se i actua com a nom: la
raó, la causa.
Ex:
-No sabia el perquè de la nota a l’examen.
-El perquè del robatori era la manca de diners.
També pot tenir
plural:
Ex:
-No em vinguis amb més perquès.
3. Per a què
És una preposició
formada de: per + què, i significa ‘quina cosa’. S’utilitza en oracions
interrogatives directes i indirectes per a indicar destinació o finalitat.
Ex:
-Per a què s’empra la silicona?
-Comprar més llibres, per a què?
!!No és
adequat emprar per a què en oracions
afirmatives que expressen finalitat.
Ex:
-Vinc per a què m’expliquis allò. (Incorrecta
gramaticalment).
-Vinc perquè m’expliquis allò. (Sona forçada però és la correcta).
En
oracions afirmatives per a què és
correcte si substitueix els pronoms relatius el qual, la qual, els quals, les quals. Aquesta construcció resulta forçada i no se’n
recomana l’ús.
Ex:
-L’empresa per a la qual treballo té molta influència.
Pel que fa a l’escriptura, no es tan important saber el
valor que té cada perquè, atès que,
el de de causa o finalitat, i el substantivat s’escriuran iguals (perquè). En
canvi, si que cal saber
diferenciar-lo de quan és pregunta directa o indirecta, perquè s’escriurà: per què...?
Per què? (pregunta).
Ex: -Explica’m per què ho has fet. (Equival a ‘quina raó’)
Perquè... (resposta, explicació,
motiu, causa).
Ex:
-Va
anar al cinema perquè volia veure l’estrena.
Per a què = quina cosa (en oracions
interrogatives que indiquen destí o finalitat).
Ex:
-Per a què em necessitaves?
!Per a saber-ne una mica més...
(Crèdits fotogràfics: Josep Maria Corretger, Calameo)
EXERCICIS:
1. Realitza
un esquema sobre l’ús de la partícula per
què / perquè.
2.
Redacta quatre oracions amb per què.
3. Escriu
quatre oracions amb perquè.
4.
Emplena els buits amb per què o perquè.
-No entenia _______ no va arribar a temps.
-I _______ no t’esforces una mica més?
-Si hagués sabut el _______ hauria pres mesures.
-Qui sap ________ augmenta tant la temperatura.
-Et compro un llibre _________ llegeixis i milloris en l’ortografia
5. Fòrum:
per què et provoquen confusió les formes per
què / perquè? Reflexiona quin pot ser l’origen de la teva errada
ortogràfica. Què pots fer per a evitar-la? Has resolt finalment la confusió?
Com?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada