dilluns, 29 de juny del 2020

Repassem l'escriptura de la Be alta i de la Ve baixa. Adreçat a tothom



La be alta i la ve baixa es confonen en l’escriptura a causa de la seva pronunciació, atès que, sonen igual. Coses en ens poden ajudar per a no cometre aquest error:

saber l’etimologia d’una paraula, comparar paraules amb d’altres llengües romàniques, per exemple, el català i el francès, són petites estratègies que no seran cent per cent fiables, emperò que poden ajudar. La més efectiva: la lectura, aquesta t’ajuda a fixar els sentits en l’escriptura i a incorporar el lèxic ben escrit dins de la ment.

Algunes de les paraules que més errors ens fan produir són:
B:
trobar, mòbil, comboi, embenar, lloba, cabdell, abortiu, corba.
V:
haver, aprovar , circumval·lació, tramvia, canvi, cub, enveja, envestir, advocat, blava, devem, beveu, escrivim, havia, garrova, calvície, , curvatura, fava.

! Si aconsegueixes recordar la seva escriptura tindràs molt de guanyat.

.Escrivim b:
-Davant de l i r:
Ex:
blanc, bleda, agradable, fibló, moble, oblidar, pobre, problema, Blai, Bíblia, Blanes, Constantinoble; braç, broma, brut, abril, arbre (la erra no es pronuncia), cabra, obrir, pobre, rebre, Brauli, Gabriel, Llobregat, Ginebra.

Excepcions:
alguns noms propis estrangers.
Le Havre, Sèvres, Vladimir, Vladivostok.

-Darrere de m:
Ex:
ambient, ambiciós, bomber, combat, comboi, desimbolt, embenar, embotit, embut, símbol, també, tombar; Ambròs, Humbert, Cambrils, Columbrets, Coïmbra, Edimburg.

Excepcions:
alguns cultismes i mots manllevats.
circumval·lació, tramvia, triumvir…

-Davant de vocal, si b alterna amb p entre mots d’una mateixa família o d’un mateix paradigma.
Ex:
acabar, cabota, cabut (cap), cubell (cup), estrebada (estrep), lloba, llobató (llop), rebre (rep), saber, sabem, saberut (sap, sàpiga), sabó (saponificar).

-Al final de síl·laba, que correspon als sons [p] o [b]:
Ex:
absolut, cabdell, cobdícia, dissabte, dubte, objecte, obtenir, observar, sobte; adob, àrab, carib, cub, club, corb, esnob, tub; Absalom, Jacob, Job, Obdúlia, Alfarb, Bicorb, Castellfabib, Sogorb, Abdera, Cabdet, Carib, Magrib, Nègueb, Panjab, Sobrarb.

! S’escriu v quan en aquest context correspon a [f], en la primera persona del singular del present d’indicatiu dels verbs de la primera conjugació amb el radical acabat en v del baleàric i de l’alguerès:
Ex:
cav (de cavar), llev (de llevar), minv (de minvar), observ (de observar) i en cultismes, en mots provinents d’acrònims i en manlleus com salv, ovni, leitmotiv, Dostoievski, Tel-Aviv.


.Escrivim v:
-Darrere de n:
Ex:
canvi, convèncer, convuls, envà, enveja, envestir, enviar, envoltar, invent, minvar; ciutats com: Enveig, Enviny, Anvers.

-Darrere de d:
Ex:
advent, adverbi, advers, advertir, advocat, animadversió, inadvertit.

-Davant de vocal, si v alterna amb u entre mots d’una mateixa família.
Ex:
activa, activitat, activisme (actiu), bevem, bevedor (beure, beu), blava, blavor (blau), brevetat, abreviar, abreviació (breu), deveu, devent (deure, deu), escalivar (caliu), esclava, esclavitud, esclavitzar (esclau), escrivim, escrivà, escrivent (escriure, escriu), estival (estiu), haver, havia (hauré), jueva (jueu), meva (meu), movia, movent, moviment (moure, mou), nevar, nevada, nevera (neu), nova, novell, novetat, renovar (nou), oval, ovari, ovípar, ovoide, òvul (ou), tova, tovor, estovar (tou), vivim, viva, avivar, vivent, vivaç, vivificar (viure, viu); Ladislava (Ladislau), masnoví (el Masnou), moscovita, Moscova, Moscòvia (Moscou).

-Davant de vocal, si v alterna amb un entre els mots d’una mateixa família o entre formes d’un mateix paradigma.
Ex:
Esporàdicament, v també alterna amb f: serva (serf), bavarada, bavor (baf), garrova, garrover (garrofa, garrofer).

 -En les terminacions de l’imperfet d’indicatiu de la primera conjugació:
–ava, -aves, -ava, (nosaltres) -àvem, (vosaltres) -àveu, (ells/es) -aven.
Ex:
parlava, escoltaves, miràvem, pujàveu, tancaven…

-En les formes vaig, vas, va, vagi, vagin, ves, etc., del verb anar, i en les formes verbals auxiliars vaig, vas, va, van, vagi, vagis, etc., emprades per a formar els temps perifràstics.

-En general, s’escriu sempre b o sempre v en els mots d’una mateixa família, tret de casos en què alternen radicals diferents segons que siguin cultes o patrimonials:

abietàcies (avet), abortiu (avortar, avortament), calvície (calb), cerebral, cerebel  (cervell), còrvids (corb ‘ocell’, corbera, corbató), curvatura, curvilini (corba, encorbar), dèbit, debitor, debitori (devem, devia, deure), escriba (escriure, escrivà), fabàcies (fava), hibernació ‘estat de letargia d’alguns animals per a resistir l’hivern’, hibernar (hivern, hivernal, hivernar ‘passar l’hivern en un indret’), imbibició (beure, bevedor), labial (llavi), mòbil, mobilitat, mobilitzar, automòbil, immobilisme (moure, moviment), nubècula, nubífer (núvol, nuvolada, nuvolós, ennuvolar-se), probable ‘que és possible’, probabilitat, probatori (prova, provar, provable ‘que es pot provar’), saber, saberut (savi, saviesa), verbenàcies (berbena), verrucària, verrucós (berruga, berrugós). En algun cas, també es pot trobar b, i no v, alternant amb u: sebaci, seborrea (seu ‘greix’, enseuar).

-En alguns mots de procedència estrangera s’escriu w, pronunciada [v] o [b] segons els parlars:
Ex:
edelweiss, wagnerià, waterpolo, watt, wolframi, Wagner, Westfàlia.

! Hi ha una sèrie de mots que s’escriuen diferent en català i en castellà:



! Per a saber-ne més, descarrega’t l’ortografia catalana de l’IEC:

(Font: IEC, Ortografia catalana, Barcelona, 2017)

(Imatges extretes de: iVoox, Slideshare)


EXERCICIS:

1. Realitza un esquema sobre l’escriptura de la be alta i de la ve baixa.

2. Després d’haver llegit la present fitxa, recull les paraules de la be alta i de la ve baixa que més et fan equivocar i anota-les aquí. Això t’ajudarà a recordar-ne l’escriptura correcta.

3. Per què l’escriptura de la be alta i de la ve baixa ens genera tants errors ortogràfics?

4. Cerca a la sopa de lletres setze paraules vinculades a la be alta i a la ve baixa.

5. Subratlla el mot correcte de les següents parelles.
(vaterpolo / waterpolo); (abortar / abortar), (curva / corba); (escriva / escrivà);
(bebedor / bebedor); (mòvil / mòbil); (prova / proba); (deben / devem).

6. Escull quatre paraules que desconeguis i que hagin aparegut en aquesta fitxa. Redacta una oració amb cadascuna.

7. Recull sintèticament les normes ortogràfiques de la be alta i de la ve baixa que et provoquen equivocacions amb exemples.

8. Inventa una gamificació per a treballar la be alta i la ve baixa a l’aula.

9. Crea un cartell per a penjar a l’aula i que ajudi als teus/ves companys/es a escriure millor, mencionant les paraules bàsiques de la be alta i de la ve baixa.

10. Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit les activitats de la present fitxa de la be alta i de la ve baixa. Com t’han sortit les activitats? Has millorat? En què?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;