Les
normes normes d’accentuació és un dels pilars principals per a evitar faltes
ortogràfiques en català, sobretot, pel que fa a l’accentuació. Només cal tenir
ben interioritzades aquestes normes i aplicar-les amb una mica de sentit comú.
Si no sabem si una paraula s’accentua o no, apliquem i pensem la seva norma d’accentuació
en funció d’on tingui la vocal tònica, llavors, pensem si l’accent ha de ser
obert o tancat.
Què
has de saber de l’accentuació:
1.
Les normes d’accentuació dels mots:
.Les agudes:
-Tenen
la síl·laba tònica a la darrera síl·laba (1ª per la
dreta).
-S’accentuen
quan acaben en VOCAL,
VOCAL + S, -EN, -IN.
Ex:
explosió,
passamà…
.Les planes:
-Tenen
la síl·laba tònica a la penúltima síl·laba (2ª per
la dreta).
-S’accentuen
quan no acaben com les agudes, és a dir, quan NO ACABEN en VOCAL, VOCAL +
S, -EN, -IN.
Ex:
córrer,
depòsit…
.Les esdrúixoles:
-Tenen
la síl·laba tònica a l’antepenúltima síl·laba (3ª per
la dreta).
-S’accentuen sempre.
Ex:
església,
transparència…
!Segons les normes d’accentuació,
trobarem paraules agudes i planes que no s’accentuen.
!!Alerta amb els
acabaments en –n. No s’accentuen perquè són plans:
examen,
fenomen, electrogen, cleptoman…
En canvi, s’accentuen:
exàmens,
fenòmens, electrògens, cleptòmans…
2.
L’accentuació a les vocals en català és la següent:
à, è
(cafè), é (dormiré),
í, ò (però),
ó
(camió), ú.
!Per a distingir si
un accent a la E o a la O és obert o bé tancat, t’ajudarà recordar un exemple
de cada manera, i si la pronunciació del mot que et fa
dubtar, és com el mot de l’exemple, ja sabràs si l’accent és obert o tancat.
!!Compte, que la À,
Í, Ú, sempre porten l’accent de la mateixa manera.
3. Mirar si el mot
apareix dins del llistat de quinze paraules de l’accent diacrític.
D’aquesta manera sabràs si ha de portar accent o no d’acord amb el seu
significat.
4. Si és un mot
monosíl·lab i no apareix al llistat de l’accent
diacrític, no s’accentua, ja que no es pot confondre amb cap més.
Ex:
banc, bany, bec, mou…
N.B. “El laboratori de
paraules” et facilitarà cercar contextos de lletres en les paraules:
(Imatges
extretes de: CPNL, Eduglosa)
EXERCICIS:
1. Escriu
dues paraules agudes, dues planes i dues esdrúixoles. Argumenta perquè s’accentuen
o no segons les normes d’accentuació.
2.
Amplia
el llistat de mots monosíl·labs sense accent amb deu mots més. Si cal, ajuda’t
realitzant una cerca per Internet.
3.
Justifica
si els següents mots s’accentuen o no d’acord amb les normes d’accentuació:
intel·ligència, dutxa,
corb, déu, llibreta, telefons, Ramon.
4.
Cerca
deu paraules planes que acaben amb –n.
5.
Crea
una gamificació per a treballar les normes d’accentuació.
6. Realitza
el test de les vocals.
.Com porta l’accent la
A?
.Quines vocals porten accent obert i tancat..
.Quines vocals porten
sempre accent tancat?
.Com s’accentua la U?
.Quin accent mai pots
posar a la I?
7. Digues
si són certes o falses les següents afirmacions i per què.
.Les paraules
esdrúixoles no s’accentuen sempre.
.Hi ha paraules planes
que no s’accentuen, en canvi, d’agudes no n’hi ha cap.
.Vertigen és una paraula plana que acaba en -en, per tant, no s’accentua.
.Les paraules agudes s’accentuen
quan no acaben com les planes.
.Algun és un mot agut i que finalitza en –un, per tant, en català no
s’accentua.
8. Pensa
i escriu un llistat de deu paraules que et facin provocar errades en l’accentuació.
Col·loca-les en format de columna i a la seva dreta, escriu breument com es
genera aquesta confusió.
9. Realitza
pràctica reflexiva sobre les normes d’accentuació i pensa en estratègies que
podries portar a terme per a millorar en aquest aspecte. Anomena-les.
10. Autoavalua’t: reflexiona sobre com
t’han anat les activitats referents a les normes d’accentuació. Comenta
quins dubtes i dificultats t’has trobat i per què. Com les has resoltes? T’ha ajudat
la present fitxa per a millorar en l’escriptura? Com?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada