FALTES---------------------------------------------CORRECCIÓ
.no ho vec------------------------------------no ho
veig (“vec” no existeix)
.la última--------------------------------------l’última
(la+vocal tònica s’apostrofa)
.están-----------------------------------------estan
(és aguda en –an. No s’accentua)
.depent----------------------------------------depèn
(és aguda en -en i no un gerundi)
.hem vaig guiant--------------------------------em vaig
guiant (és un pronom. “Jo”)
.dos hores-------------------------------------dues
hores (femení plural )
.s’hem donen millor----------------------------em van
millor (per castellanització)
.tant de bó-------------------------------------tant
de bo (els monosíl·labs no s’accentuen)
.cambiar---------------------------------------canviar
(confusió amb el castellà)
.devall-----------------------------------------davall
(s’escriu diferent a la pronúncia)
.comenci amb vocal----------------------------comenci
en vocal
.accessoris-------------------------------------accessoris
(dobla la essa)
.diseny-----------------------------------------disseny
(dobla la essa)
.profesional-------------------------------------professional
(dobla la essa)
.al aixecar-se-----------------------------------a l’/en
aixecar-se (és més correcta)
.introduïr----------------------------------------introduir
(infinitiu sense dièresi)
.hi han dos tipus---------------------------------hi ha
dos tipus (“hi ha” sempre en singular)
.disfrutar----------------------------------------gaudir
(“disfrutar” és un castellanisme)
.de que tractarà---------------------------------de què
tractarà (preposició + què)
.webgrafía--------------------------------------webgrafia
(els finals en –ia no s’accentuen)
.pero-------------------------------------------però
(per la pronúncia en castellà)
.la oportunitat-----------------------------------l’oportunitat
(la s’apostrofa menys i/u àtones)
.Edat Mitjana-----------------------------------edat
mitjana (sempre en minúscula)
.increible----------------------------------------increïble
(amb dièresi)
.dedicarme-------------------------------------dedicar-me
(separar el pronom amb guió)
.vic
a-------------------------------------------visc a (confusió amb l’oralitat)
.cumpliré---------------------------------------compliré
(de ‘complir’)
.casi--------------------------------------------quasi
(confusió amb l’oralitat)
.nessecita---------------------------------------necessita
(de ‘necessitat’)
.familia-----------------------------------------família
(és esdrúixola)
.fundamental-----------------------------------fonamental
(confusió amb el castellà)
.diferentes cultures----------------------------diferents
cultures (“diferentes” no existeix)
.no sigo---------------------------------------no
sigui (“sigo” no existeix, però ho diem)
.no vai poder---------------------------------no
vaig poder (“vai” no existeix)
.de ell----------------------------------------d’ell
(s’apostrofa davant de vocal)
.ademés--------------------------------------a
més (“ademés” és traducció del castellà)
.portaba--------------------------------------portava
(finals en –ava amb ve baixa)
.ingenier--------------------------------------enginyer
(“ingenier”, forma castellana)
.algo-----------------------------------------quelcom,
alguna cosa (“algo” és castellà)
.aprop----------------------------------------a
prop (per confusió amb ‘apropar’)
.l’introducció---------------------------------la
introducció (la + i àtona)
.plà------------------------------------------pla
(els monosíl·labs no s’accentuen)
.adeqüada-----------------------------------adequada
(“qüa” mai porta dièresi)
.lo
que---------------------------------------el que (“lo” no existeix en l’escriptura)
.interés---------------------------------------interès
(accent obert, sona com ‘anglès’)
.seré a l’altura--------------------------------estaré
a l’altura (“estar” )
.fins el
grau-----------------------------------fins al grau (indica destinació)
.sobre
que-----------------------------------sobre què (el “què” és
interrogatiu)
.vui-------------------------------------------vull
(forma estàndard)
.pasió-----------------------------------------passió
(dobla la essa)
.ambes coses---------------------------------ambdues
coses (“ambes” és castellà)
.gracies---------------------------------------gràcies
(és esdrúixola)
.en la que-------------------------------------en
la qual (“en la que” no existeix)
.internet---------------------------------------Internet
(en majúscula)
.escribint--------------------------------------escrivint
(amb ve baixa)
.tú---------------------------------------------tu
(monosíl·lab, no s’accentua)
.canvio de
idea--------------------------------canvio d’idea (s’apostrofa)
.toçut------------------------------------------tossut
(dobla la essa)
.móbil------------------------------------------mòbil
(amb accent obert)
.telefons----------------------------------------telèfons
(plana acabada en –s)
.em dono conte---------------------------------m’adono
(confusió amb el castellà)
.és té
que---------------------------------------s’ha de (“tenir que/de” no
existeix)
.dependre--------------------------------------deprendre
(la erra s’escriu però no sona)
.mes coses-------------------------------------més
coses (significa quantitat)
(Imatge extreta de: Softzone)
EXERCICIS:
1. Escull cinc faltes que has fet
darrerament, corregeix-les tal i com apareixen aquí i escriu-ne al costat el
motiu de la falta.
2. Reflexiona sobre per què
realitzes errors ortogràfics i com podries evitar-los.
3. Realitza un top de cinc faltes
que més realitza la gent en termes generals.
4. Què caldria saber a nivell
ortogràfic per evitar les faltes realitzades a l’activitat anterior?
5. Sintetitza en un foli les faltes
que realitzen els teus companys/es de l’aula per confusió amb el castellà.
Penja-les a la teva aula per tal de no repetir-les.
6. Crea una taula periòdica
ortogràfica amb els errors ortogràfics o gramaticals més evidents en llengua
catalana.
7. Com pots corregir les faltes
ortogràfiques emprant un procesador de textos?
8. Fòrum: penses que un corrector
ortogràfic et corregeix totes les faltes? Per què?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada