Per
tal de realitzar un comentari literari d’un text narratiu hem de seguir una
sèrie de passos. Sempre haurem d’anar directament al gra i no entretenir-nos al
detall, atès que, un comentari de text, mai s’esgota i sempre es poden dir
coses. Els passos són els següents:
1.
Contextualització:
Se
situa el fragment dins de l’obra de l’autor/a, i s’esmenta el moviment del qual
forma part l’obra. Llavors, es parla breument de l’autor/a i l’objectiu que
pretenia amb la novel·la. Finalment, se situa el text a comentar dins de l’obra
i es s’explana de què tracta. No hauria de tenir més de cinc línies. A tall d’exemple:
El
fragment … forma part de la novel·la de… i s’inclou dins de l’anomenada
literatura…
L’autor/a
… fou un… Algunes dades biogràfiques de
l’autor/a apareixen reflectides en la novel·la. Amb la present obra pretenia…
El
text reprodueix un fragment del capítol… i que es troba a la part
inicial/central/final de la novel·la. En aquest fragment s’explica les
peripècies de…
2.
Tema
Anomenar
el tema o la idea central que dona sentit al text. Si el fragment conté tòpics
literaris, cal citar-los i explicar-los.
3.
Anàlisi del contingut:
Comentari
exhaustiu del text paràgraf per paràgraf i demostrant cada cosa que s’afirma amb cites del text entre
cometes, per tal de provar que allò s’ha entés. Serà incorrecte esmentar
quelcom i no exemplificar-ho, ja que, denota que no has llegit l’obra.
4.
Anàlisi de la forma:
4.1
Estructura
Esmentar el fragment on
se situa dins de la novel·la, i com s’estructura aquesta darrera en les seves
parts. I si es coneix com es va publicar la novel·la, si de manera íntegra,
fragmentada, en una revista, premsa. Per exemple:
Quant a l’estructura,
el fragment pertany clarament al desenllaç de la novel·la. El plantejament
comprèn els capítols…, que presenten els personatges i la situació inicial; el
nus va del capítol… al …, en què s’expliquen les situacions viscudes pels
personatges i…; i el desenllaç, va del capítol… al…
Sembla que aquesta
novel·la originàriament va ésser publicada per capítols en la premsa de l’època,
dins de la revista… No va ser fins anys més tard que van incloure’s més
capítols i es va editar de manera completa.
Si és un text narratiu:
indicar el nombre de paràgrafs o capítols que apareixen. Si és un text teatral,
esmentar el nombre d’escenes o actes que apareixen. Si és un poema, veure “comentari
d’un text poètic” dins del blog en el següent enllaç:
https://llengilitcat.blogspot.com/search?q=comentari+po%C3%A8tic
4.2
Narrador i punt de vista
Comentar el tipus de narrador
i el punt de vista. El narrador pot ser intern (punt de vista intern) o extern
(punt de vista extern).
.Narrador intern o homodiegètic:
Quan el narrador és un personatge
o protagonista de la història. La narració és en 1ª persona i els fets s’expliquen
subjectivament.
1.
Protagonista o autodiegètic:
Narrador en 1ª persona.
Esdevé el protagonista de la història que explica. Pot realitzar un monòleg
interior (parlament realitzat per aquest).
2.
Narrador testimoni:
Aquest narrador queda
al marge del relat. No és el protagonista del que comenta, sinó que és un
personatge secundari. Ho relata en 1ª persona. Descriu els fets de manera
subjectiva. De vegades, aquest narrador no participa de l’acció i intervé
mitjançant unes cartes explicatives.
.Narrador extern:
Són uns narradors situats a fora de la
història. L’expliquen en 3ª persona.
1.
Narrador omniscient:
Té una visió àmplia d’allò
que explica. Sap tot el que ha succeït, succeeix i succeirà dins de la
narració. Sap com actuen els personatges.
2.
Narrador extern o observador:
Explica la narració a
través del que veu o sent. És com si observés per una finestra i relatés allò
que passa. No coneix els sentiments i pensaments dels personatges si no els
veu.
3.
Narrador-editor:
Ens narra els fets a partir
d’un escrit que ha trobat. A la vegada, és un narrador omniscient. És un lector
més. Seria el narrador que trobem a “El Quixot”.
4.3
Els personatges
Cal comentar la
tipologia de personatges. Poden ser:
-Personatges estàtics:
El seu caràcter no
canvia mentre transcorre l’acció.
-Personatges plans:
El seu caràcter no
canvia al llarg de l’obra, o bé n’experimenta petites modificacions.
-Personatges rodons:
És un personatge més
treballat i que anem descobrint a mesura que avancem en la narració.
D’altres tipus de personatges:
-Principals:
Són els protagonistes
de la narració, els que intervenen a la majoria de capítols.
-Secundaris:
Intervenen, emperò no
tant com els personatges principals, tot i que poden jugar un paper destacat
dins de la trama de l’obra.
-Testimonials:
Són personatges que
apareixen en algun capítol de manera presencial, i practicament sense
intervenir, és el que és coneix com un “extra” dins del cinema.
4.4
L’espai
S’explica si l’espai de
l’acció tendeix a ésser real o irreal. Si és un espai interior (succeeix dins d’una
casa) o exterior (en la natura). En una novel·la per exemple, poden aparèixer
diferents espais segons el desenvolupament de l’acció. Els espais acostumen a
presentar-se de manera explícita i via descripcions, en canvi, també poden ser
explanats de manera implícita amb la veu del narrador o d’un o més personatges.
Finalment, es pot esmentar si apareix algun espai simbòlic, és a dir, un lloc
que simbolitza quelcom.
4.5
El temps
El temps dins d’una
narració pot ésser:
1.
Temps narratiu o
intern
És la durada que tenen
els fets dins del desenvolupament de la narració o novel·la. Els fets poden
relatar-se en present o bé en passat, al marge del temps històric de l’acció.
De manera inusual, també podrien explicar-se en futur. Anàlisi dels temps
verbals.
2.
Temps històric o
extern
És el moment cronològic
de la narració o novel·la. Així doncs, l’obra pot situar-se en un temps present
i que viu l’autor/a, passat o futur, desconegut.
El ritme narratiu seria
el temps que duren els fets narrats i l’extensió d’aquests fets dins de l’obra.
En una novel·la hi poden conviure diferents ritmes narratius. Seran els verbs
els qui acceleraran o alentiran l’acció. Cal tenir presents les dades,
estacions de l’any, paisatge que afectaran el ritme narratiu.
Per un altre costat,
podem trobar analepsis o retrospeccions, on es recupera informació del passat.
Finalment, si el ritme
narratiu és lent, per l’abundància d’oracions llargues, de descripcions,
comparacions, exemplificacions, explicacions, d’adjectivació, manca gairebé de
signes de puntuació; o bé, és ràpid (oracions curtes, molts signes de
puntuació).
5.
Trets estilístics:
Pel que fa al tipus de
discurs, glossar si el fragment representa o no la totalitat de la novel·la. Si
el fragment és de tipus psicològic (on l’autor/a comenta allò que explica) o
més descriptiu.
Cal fer menció als
aspectes fònics (tipologia d’oracions, mètrica, peculiaritats fonètiques);
aspectes morfosintàctics (persones i temps verbals, connectors, anàlisi dels
substantius, adjectius, pronoms, determinants, verbs); estudi de la sintaxi (oracions
simples o compostes); aspectes lexicosemàntics (tecnicismes, neologismes,
cultismes, presència de mites o tòpics); aspectes estilístics (figures retòriques
o d’estil i vincular-les al contingut); aspectes textuals (text narratiu,
descriptiu, conversacional, argumentatiu…); tipologia del llenguatge:
col·loquial, vulgar, estàndard, literari…
6.
Conclusió:
Cloure el comentari
literari fent referència a la novel·la i al fragment que s’ha comentat.
Esmentant on se situa el fragment comentat dins de l’obra i fent una petita
menció sobre si és una història versemblant o no, en funció dels personatges,
ambients, espais que s’hi relaten.
.Per a conèixer alguns tòpics literaris, clica l’enllaç:
https://en.calameo.com/read/00051583600a0f3129971
.Per a conèixer alguns tòpics literaris, clica l’enllaç:
https://en.calameo.com/read/00051583600a0f3129971
(Imatge extreta
de: Ycom)
(Materials consultats:
Blog Batxillerat i Diversos, Literatura catalana. De la teoria a la pràctica,
Cruïlla, Barcelona, 2009)
EXERCICIS:
1. Realitza un esquema sobre
aquesta fitxa de com fer un comentari de text literari.
2. Practica: escull una obra que
coneguis i realitza la seva contextualització.
3. Dins de l’anàlisi de la forma,
comenta l’estructura de l’obra que has escollit.
4. Analitza el tipus de narrador/a
que apareix en un fragment d’obra.
5. Llegeix un fragment d’una obra i
realitza’n el comentari literari.
6. Cerca quatre tòpics literaris i
comenta’ls. Si algú ha participat en aquesta activitat, no pots repetir-los.
7. Autoavalua’t: comenta quines
dificultats t’han sorgit a l’hora de realitzar alguna de les activitats d’aquesta
fitxa? Per què? Què has fet per a solventar-les? Si algun/a company/a ha
participat en aquest exercici pots respondre-li.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada