Tornem a fer uns minuts de pràctica reflexiva sobre
les faltes de l’examen. Al costat de la seva correcció tens el motiu que t’ha
comportat a la mala escriptura del mot. Cada vegada que hagis de realitzar un
altra redacció, examen o dictat, revisa aquests llistats de faltes
ortogràfiques o de les teves a títol individual i aniràs millorant en l’escriptura.
FALTES--------------------------------------CORRECCIÓ
.l’introducció--------------------------la
introducció (la + i/u àtona)
.examens-------------------------------exàmens
(plana acabada en –s)
.del 1------------------------------------de l’1
(per traducció del castellà)
.quant es troben------------------------quan es
troben (marca temporalitat)
.he coneixut-----------------------------he conegut
(l’altra forma no existeix)
.ha set------------------------------------ha estat
(per traducció del castellà)
.diferentes parts------------------------diferents
parts (“diferent” és invariable)
.probar-----------------------------------provar
(amb ve baixa)
.per els companys----------------------pels
companys (“per + els” es contrau)
.perque-----------------------------------perquè
(resposta, explicació)
.m’agradat-------------------------------m’ha
agradat (per traducció del castellà)
.despres----------------------------------després
(aguda amb –es. Adverbi de temps)
.dos persones----------------------------dues
persones (concordança gènere i nombre)
.hi han dos patis-------------------------hi ha dos
patis (“hi ha” sempre en singular)
.mosegades-------------------------------mossegades
(dobla la essa)
.acaben amb vocal-----------------------acaben en
vocal (depèn del cas “en” o “amb”)
.podría-------------------------------------podria
(els finals en –ia no s’accentuen)
.lo que-------------------------------------el que
(el “lo” no existeix en àmbits formals)
.semana------------------------------------setmana (“semana”
és en castellà)
.hem va semblar--------------------------em va
semblar (“a mi”, pronom i no forma verbal)
.trata----------------------------------------tracta
(“trata” és en castellà)
.un nou mon-------------------------------un nou món
(planeta i no possessiu “el meu”)
.me acostumat-----------------------------m’he
acostumat (per traducció del castellà)
.despertarme-------------------------------despertar-me
(finals en –r + pronom porten -)
.ultimament--------------------------------últimament
(perquè “últim” s’accentua)
.cantitat-------------------------------------quantitat
(per traducció del castellà)
(Imatge extreta de: Google imatges)
EXERCICIS:
1.
Realitza la teva pròpia llista de faltes ortogràfiques d’una redacció, d’un
examen o dictat. Fes-ho tal i apareix a la fitxa i explica el motiu de l’error,
ha de ser ortogràfic.
2.
Reflexiona sobre el perquè de les teves faltes. Un cop les hagis corregides t’adonaràs
que t’equivoques en una sèrie de coses que es repeteixen: accent diacrític,
conjugació verbal, normes ortogràfiques, combinacions de pronominals…
Posteriorment, has de revisar aquestes fitxes d’ortografia o gramaticals per a
corregir errors. Comenta cinc d’aquests errors.
3.
Comenta què és el que et provoca més errors quan escrius i per què?
4.
Fòrum: després de treballar aquesta fitxa, explica si has anat millorant en l’escriptura
al cap d’un parell de mesos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada