dimarts, 22 d’octubre del 2019

Faltes dels exàmens (4). Adreçat a tothom



Tornem a fer uns minuts de pràctica reflexiva sobre les faltes de l’examen. Al costat de la seva correcció tens el motiu que t’ha comportat a la mala escriptura del mot. Cada vegada que hagis de realitzar un altra redacció, examen o dictat, revisa aquests llistats de faltes ortogràfiques o de les teves a títol individual i aniràs millorant en l’escriptura.


FALTES--------------------------------------CORRECCIÓ

.l’introducció--------------------------la introducció (la + i/u àtona)

.examens-------------------------------exàmens (plana acabada en –s)

.del 1------------------------------------de l’1 (per traducció del castellà)

.quant es troben------------------------quan es troben (marca temporalitat)

.he coneixut-----------------------------he conegut (l’altra forma no existeix)

.ha set------------------------------------ha estat (per traducció del castellà)

.diferentes parts------------------------diferents parts (“diferent” és invariable)

.probar-----------------------------------provar (amb ve baixa)

.per els companys----------------------pels companys (“per + els” es contrau)

.perque-----------------------------------perquè (resposta, explicació)

.m’agradat-------------------------------m’ha agradat (per traducció del castellà)

.despres----------------------------------després (aguda amb –es. Adverbi de temps)

.dos persones----------------------------dues persones (concordança gènere i nombre)

.hi han dos patis-------------------------hi ha dos patis (“hi ha” sempre en singular)

.mosegades-------------------------------mossegades (dobla la essa)

.acaben amb vocal-----------------------acaben en vocal (depèn del cas “en” o “amb”)

.podría-------------------------------------podria (els finals en –ia no s’accentuen)

.lo que-------------------------------------el que (el “lo” no existeix en àmbits formals)

.semana------------------------------------setmana (“semana” és en castellà)

.hem va semblar--------------------------em va semblar (“a mi”, pronom i no forma verbal)

.trata----------------------------------------tracta (“trata” és en castellà)

.un nou mon-------------------------------un nou món (planeta i no possessiu “el meu”)

.me acostumat-----------------------------m’he acostumat (per traducció del castellà)

.despertarme-------------------------------despertar-me (finals en –r + pronom porten -)

.ultimament--------------------------------últimament (perquè “últim” s’accentua)

.cantitat-------------------------------------quantitat (per traducció del castellà)


(Imatge extreta de: Google imatges)



EXERCICIS:

1. Realitza la teva pròpia llista de faltes ortogràfiques d’una redacció, d’un examen o dictat. Fes-ho tal i apareix a la fitxa i explica el motiu de l’error, ha de ser ortogràfic.

2. Reflexiona sobre el perquè de les teves faltes. Un cop les hagis corregides t’adonaràs que t’equivoques en una sèrie de coses que es repeteixen: accent diacrític, conjugació verbal, normes ortogràfiques, combinacions de pronominals… Posteriorment, has de revisar aquestes fitxes d’ortografia o gramaticals per a corregir errors. Comenta cinc d’aquests errors.

3. Comenta què és el que et provoca més errors quan escrius i per què?

4. Fòrum: després de treballar aquesta fitxa, explica si has anat millorant en l’escriptura al cap d’un parell de mesos.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;