Aquí
us resumeixo les faltes més repetitives i destacades de les redaccions de l’examen.
Tanmateix, convé recordar diverses coses sobre la redacció d’un text:
0. Fes
una pluja d’idees i realitza un esborrany per tal d’organitzar bé què
explicaràs.
1. Cal
posar-hi un títol original sempre.
2. El
text ha de plasmar una estructura ineludible: introducció, nus i desenllaç. Ha
de ser coherent, no pot tenir una introducció més llarga que els paràgrafs d’idees.
3. L’estructura
de paràgrafs s’ha de veure des de lluny, sinó està mal feta. Per tant, separa
bé els paràgrafs.
4. Empra
connectors per enllaçar les oracions.
5. Utilitza
sinònims per enriquir l’expressió escrita.
6. Escriu
el nom i cognoms al final del teu escrit, atès que, és un article.
7. Deixa
marges a la dreta i a l’esquerra del full, també a la part inferior.
8. Fes
una bona presentació.
9. Es
recomanable escriure oracions curtes i fer ús de la puntuació.
10. Revisa
l’ortografia un parell de vegades abans de lliurar el text.
Ara,
anem a realitzar una mica de pràctica reflexiva aprenent dels principals errors
ortogràfics o bé gramaticals que s’han fet.
FALTA CORRECCIÓ
degut a----------------------------------------------a causa
de (“degut a” és un castellanisme)
per a que--------------------------------------------per a què
(preposició + què)
se’n doni conte--------------------------------------s’adoni (“donar-se
compte” és un castellanisme)
te com a objectiu----------------------------------- té com a
objectiu (verb tenir)
es sap-----------------------------------------------se sap
(per evitar la cacofonia, mal so)
ademés----------------------------------------------a més (“ademés”
és un castellanisme)
pasarà-----------------------------------------------passarà
(dobla la essa, no confondre amb ‘posar’)
tindran de--------------------------------------------hauran de
(“tenir de/que” és un calc del castellà)
internet-----------------------------------------------Internet
(cal posar la I en majúscula)
contribuir---------------------------------------------contribuir
(infinitius sense dièresi, només: ‘aïllar')
pendre------------------------------------------------prendre
(la erra no es pronuncia, però s’escriu)
es començar------------------------------------------és començar
(equival a ‘es’ castellà. Verb ser)
basura------------------------------------------------brossa
/escombraries (“basura” és castellanisme)
concienciar-------------------------------------------conscienciar
(ve de ‘consciència’, porta essa)
podriem----------------------------------------------podríem
(en canvi ‘podrien’ no porta accent)
algo--------------------------------------------------alguna
cosa /quelcom (“algo” no és catalana)
perque-----------------------------------------------perquè
(resposta o explicació)
radera-----------------------------------------------darrera (“radera”
és inventada)
desde-----------------------------------------------des de
(no confondre amb ‘desde’ en castellà)
aire acondicionat----------------------------------- aire
condicionat (per traducció del castellà)
recullir----------------------------------------------recollir
(en català s’escriu en “o”)
colapse---------------------------------------------col·lapse
(porta ela geminada)
lo primer-------------------------------------------el
primer (el “lo” és antic, no pot escriure’s)
el què----------------------------------------------el que
(no és preposició + què)
emisions-------------------------------------------emissions
(dobla la essa)
paisos---------------------------------------------països
(s’escriu amb dièresi)
destrosar------------------------------------------destrossar
(dobla la essa)
el més aviat possible-------------------------------al més
aviat possible (expressió temporal)
conseguir------------------------------------------aconseguir
(“conseguir” és calc del castellà)
quant plou-----------------------------------------quan
plou (marca temporalitat i no quantitat)
bio degradable-------------------------------------biodegradable
(és una única paraula)
mes important--------------------------------------més
important (‘més’ indica quantitat)
per el matí------------------------------------------pel
matí (contracció. Per calc del castellà)
N.B.
Compte amb la puntuació:
Després
d’expressions com: per exemple, atès que, ja que… cal escriure una coma. Pensa
que si no puntues bé el text, en dificultarà la seva lectura, necessitarem aire
per a respirar.
!Llegiu
sempre textos de diferents temàtiques, atès que els escrits poden ser de
diversos temes i a més d’adquirir idees, sabreu més vocabulari: ecologia,
consumisme, esports, temps lliure, viatges, xarxes socials…
(Imatge
extreta de: Marina Maza)
EXERCICIS:
1. Realitza un llistat com el de la
part superior de la fitxa. A la dreta escriu un cop la falta i a l’esquerra la
seva correcció, i entre parèntesi el motiu de l’errada des del punt de vista
ortogràfic o bé gramatical. Si una falta és repetida, escriure entre parèntesi
( ) el número de vegades que l’has
escrita malament.
Llavors,
abans dels exàmens, redaccions o bé dictats, revisa sempre aquestes llistes, i
veuràs com reduiràs les faltes.
2. Introdueix les faltes que has
realitzat a la teva redacció dins del gràfic de seguiment ortogràfic per a
veure la teva evolució al llarg del curs.
3. Reflexiona sobre les teves
faltes en la redacció. Quines errors has realitzat i per què?
4. Quines estratègies tens pensades
per tal de reduir els teus errors ortogràfics i gramaticals?
5. Realitza el teu top deu de
faltes ortogràfiques que realitzes a títol personal. Fes-ho seguint la
metodologia de la fitxa:
falta--------correcció (motiu
ortogràfic o gramatical).
6. Pràctica reflexiva: quan tinguis
més d’una redacció corregida, comenta si has millorat o no i per què?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada