dissabte, 12 d’octubre del 2019

Faltes de les redaccions (1). Adreçat a tothom

Aquí us resumeixo les faltes més repetitives i destacades de les redaccions de l’examen. Tanmateix, convé recordar diverses coses sobre la redacció d’un text:

0.      Fes una pluja d’idees i realitza un esborrany per tal d’organitzar bé què explicaràs.

1.      Cal posar-hi un títol original sempre.

2.      El text ha de plasmar una estructura ineludible: introducció, nus i desenllaç. Ha de ser coherent, no pot tenir una introducció més llarga que els paràgrafs d’idees.

3.      L’estructura de paràgrafs s’ha de veure des de lluny, sinó està mal feta. Per tant, separa bé els paràgrafs.

4.      Empra connectors per enllaçar les oracions.

5.      Utilitza sinònims per enriquir l’expressió escrita.

6.      Escriu el nom i cognoms al final del teu escrit, atès que, és un article.

7.      Deixa marges a la dreta i a l’esquerra del full, també a la part inferior.

8.      Fes una bona presentació.

9.      Es recomanable escriure oracions curtes i fer ús de la puntuació.

10.  Revisa l’ortografia un parell de vegades abans de lliurar el text.


Ara, anem a realitzar una mica de pràctica reflexiva aprenent dels principals errors ortogràfics o bé gramaticals que s’han fet.


FALTA                                                                                CORRECCIÓ

degut a----------------------------------------------a causa de (“degut a” és un castellanisme)

per a que--------------------------------------------per a què (preposició + què)

se’n doni conte--------------------------------------s’adoni (“donar-se compte” és un castellanisme)

te com a objectiu----------------------------------- té com a objectiu (verb tenir)

es sap-----------------------------------------------se sap (per evitar la cacofonia, mal so)

ademés----------------------------------------------a més (“ademés” és un castellanisme)

pasarà-----------------------------------------------passarà (dobla la essa, no confondre amb ‘posar’)

tindran de--------------------------------------------hauran de (“tenir de/que” és un calc del castellà)

internet-----------------------------------------------Internet (cal posar la I en majúscula)

contribuir---------------------------------------------contribuir (infinitius sense dièresi, només: ‘aïllar')

pendre------------------------------------------------prendre (la erra no es pronuncia, però s’escriu)

es començar------------------------------------------és començar (equival a ‘es’ castellà. Verb ser)

basura------------------------------------------------brossa /escombraries (“basura” és castellanisme)

concienciar-------------------------------------------conscienciar (ve de ‘consciència’, porta essa)

podriem----------------------------------------------podríem (en canvi ‘podrien’ no porta accent)

algo--------------------------------------------------alguna cosa /quelcom (“algo” no és catalana)

perque-----------------------------------------------perquè (resposta o explicació)

radera-----------------------------------------------darrera (“radera” és inventada)

desde-----------------------------------------------des de (no confondre amb ‘desde’ en castellà)

aire acondicionat----------------------------------- aire condicionat (per traducció del castellà)

recullir----------------------------------------------recollir (en català s’escriu en “o”)

colapse---------------------------------------------col·lapse (porta ela geminada)

lo primer-------------------------------------------el primer (el “lo” és antic, no pot escriure’s)

el què----------------------------------------------el que (no és preposició + què)

emisions-------------------------------------------emissions (dobla la essa)

paisos---------------------------------------------països (s’escriu amb dièresi)

destrosar------------------------------------------destrossar (dobla la essa)

el més aviat possible-------------------------------al més aviat possible (expressió temporal)

conseguir------------------------------------------aconseguir (“conseguir” és calc del castellà)

quant plou-----------------------------------------quan plou (marca temporalitat i no quantitat)

bio degradable-------------------------------------biodegradable (és una única paraula)

mes important--------------------------------------més important (‘més’ indica quantitat)

per el matí------------------------------------------pel matí (contracció. Per calc del castellà)


N.B. Compte amb la puntuació:

Després d’expressions com: per exemple, atès que, ja que… cal escriure una coma. Pensa que si no puntues bé el text, en dificultarà la seva lectura, necessitarem aire per a respirar.

!Llegiu sempre textos de diferents temàtiques, atès que els escrits poden ser de diversos temes i a més d’adquirir idees, sabreu més vocabulari: ecologia, consumisme, esports, temps lliure, viatges, xarxes socials…

(Imatge extreta de: Marina Maza)


EXERCICIS:
1. Realitza un llistat com el de la part superior de la fitxa. A la dreta escriu un cop la falta i a l’esquerra la seva correcció, i entre parèntesi el motiu de l’errada des del punt de vista ortogràfic o bé gramatical. Si una falta és repetida, escriure entre parèntesi (  ) el número de vegades que l’has escrita malament.

Llavors, abans dels exàmens, redaccions o bé dictats, revisa sempre aquestes llistes, i veuràs com reduiràs les faltes.

2. Introdueix les faltes que has realitzat a la teva redacció dins del gràfic de seguiment ortogràfic per a veure la teva evolució al llarg del curs.

3. Reflexiona sobre les teves faltes en la redacció. Quines errors has realitzat i per què?

4. Quines estratègies tens pensades per tal de reduir els teus errors ortogràfics i gramaticals?

5. Realitza el teu top deu de faltes ortogràfiques que realitzes a títol personal. Fes-ho seguint la metodologia de la fitxa:
falta--------correcció (motiu ortogràfic o gramatical).

6. Pràctica reflexiva: quan tinguis més d’una redacció corregida, comenta si has millorat o no i per què?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;