Indiquen una
quantitat de manera imprecisa. Poden ser:
Variables
|
Invariables
|
➔ Bastant (de), bastants (de): Ahir vau fer bastant feina.
➔ Gaire (de), gaires (de): Aquesta setmana no han arribat gaires comandes.
➔ Quant, quanta, quants, quantes: Quants dies falten per al teu aniversari?
➔ Tant, tanta, tants, tantes: Tinc tanta gana que em menjaria un bou.
➔ Molt, molta, molts, moltes: Avui fa molt (de) fred.
➔ Poc, poca, pocs, poques: Fa pocs dies que sóc aquí.
|
➔ Massa: La Maria
té massa problemas
.
➔ Força: Hi ha
força peticions d'ingrés.
➔ Prou (de): No hi
haurà prou diners per pagar el deute.
➔ Més (de): Les
sabates estan més netes.
➔ Menys (de): Cada
vegada tenim menys temps.
➔ Gens (de): No tinc
gens (de) fred.
|
Els
quantitatius variables tenen formes en singular i plural, ara bé, poden tenir
dues formes, una pel singular i una altra pel plural. D’altres quantitatius
tenen la compleció de quatre formes. En canvi els invariables mai varien ni pel
singular ni pel plural.
Per un altre
costat, també podem trobar locucions quantitatives,
com per exemple:
Una mica de, un xic de, un grapat
de, un munt de, un bé de Déu de, un parell de, gens de, gota de, un reguitzell
de…
Cal tenir present que:
●
Les formes prou, massa i força són invariables:
Ex:
Hi ha prou nois. Tinc massa
problemes.
●
Gaire significa ‘molt’ en oracions negatives, interrogatives, condicionals
i darrere sense:
Ex:
No hi ha gaire
menjar. Has vist gaires alumnes? Si trobes gaires bolets digues-m’ho. Ho ha fet
sense gaire esma.
●
Els quantitatius fan la funció d’adverbis
quan modifiquen un verb, un adjectiu, o un altre adverbi:
Ex:
Treballa massa. És força ric. Està
prou bé.
(Realització: Joel Garrido. Revisió
i ampliació: Josep Maria Corretger)
(Adaptat del llibre d’aula: DIVERSOS,
(2012). Llengua catalana i literatura. Batxillerat 1, Cruïlla,
Barcelona)
(Imatge extreta de: oldshots.com)
!!EXERCICIS:
1. Escriu tres oracions que continguin un
quantitatiu variable i tres més que continguin un invariable.
2.
Escriu dues oracions amb prou, massa i força.
3. Escriu un text on apareguin com a mínim un
numeral i un quantitatiu de cada tipus.
4. Subratlla la forma correcta de les
següents parelles:
.No tinc (bastanta/bastant) llet per esmorzar.
.Han escollit dos representants (qualssevol/qualsevol).
.Ho faria amb (massa/masses) ganes perquè m’agrada.
.De pasta? No en tinc (prouta/prou).
.(Quan/Quant) vindràs al cinema amb mi?
.Avui, no veig (gaire/gaira) boira.
.(Tant de bo/Tan de bo) no plogui.
.Vull (forces/força) per
seguir lluitant.
.Li va comentar (bastants/bastantes) vegades.
.No veig (gens/res) de pols per enlloc.
5.
Autoavalua’t: com t’han sortit els exercicis d’aquesta
fitxa? Quines dificultats t’has trobat i per què? Quins errors has comès? Com
podries evitar-los?
4 comentaris:
i quan els ordinals són plurals femenins, com s'abrevien?
Hola Mery,
Bé, aquesta és la fitxa dels quantitatius, no dels ordinals, emperò et contesto aquí.
Cal agafar la primera xifra i les dues darreres lletres de l'abreviació.
Ex:
cinquenes: 5es, novenes: 9es, onzenes: 11es... i així successivament.
Moltes gràcies pel teu comentari i consultar el blog.
JM.
Moltes gràcies a tu pel bloc!! M'agradaria que n'hi haguessin molts més, de gramàtica. Trobo que és una manera distreta d'aprendre. El vostre està molt rebé.
Hola Mery,
Gràcies, aniré penjant materials cada dos o tres dies, aprofita el que puguis i segueix aprenent.
Si tens algun dubte i et puc ajudar, ja ho saps!
JM.
Publica un comentari a l'entrada