dimarts, 31 de març del 2015

El gènere del substantiu. Adreçat a Batxillerat

El nom o substantiu és un mot variable, és a dir, que té flexió de gènere i nombre.

Ex:

El cotxe—els cotxes;  la taula---les taules; el promès---la promesa...


La formació del gènere

El femení es forma afegint una –a al masculí:

Ex:

Noi—noia; mestre—mestra...


La formació del gènere pot originar canvis en l’accentuació:

Ex:

Continu—contínua; soci--sòcia...


I també en la consonant:

Ex:

Diputat—diputada...


Una altra manera de formar el gènere és a partir de sufixos específics:

Ex:

Príncep—princesa; abat—abadessa...


Creant el masculí a partir del femení:

Ex:

Tita—titot; dida—didot...


D’altres poden tenir arrels diferents:

Ex:

Cavall---euga; ase---somera...


Finalment, trobem els invariables:

Ex:

El/la cantaire; el/la dentista...


.Quadre resum del gènere del substantiu:





.Gèneres i significats diferents:





(Teoria adaptada de: DIVERSOS, (2012). Llengua catalana i literatura. Batxillerat 1, Cruïlla, Barcelona)

(Imatge extreta de: es.slideshare.net)

(Quadre dels masculins i femenins: Mercè Pallarols)



!!EXERCICIS:

1.      Amplia el llistat de paraules masculines i femenines que apareixen al quadre i que ens fan equivocar per influència del castellà.


2.      Escull quatre mots que varien el significat segons el gènere i redacta una oració amb cadascun.


3.      Escriu el significat de:

La canal, el coma, la editorial, l’ordre, el pols, la salut, l’editorial, el vall, la planeta, la delta, el casset.


4.      Pensa i anota el determinant que correspon a cadascun dels següents noms:

Titella, remor, anàlisi, compte, allau, corrent, costum, disfressa, pendent, marge, senyal, espinacs, olor, interviu, llegums, dita, avantatge, esplendor, resplendor.


5.      Escriu el plural dels següents mots:

Embruix, permís, triomf, despatx, guix, marquès, tornavís, país, plaça, taronja, arròs, congrés, esperança, esbós, embaràs, sabó, cautxú, dominó, ús, imponent.


6.      Redacta el plural dels següents sintagmes verbals:

Un jove bast—

Un poeta dolç---

Un professor adust---

Un pont llevadís—

Un tortell estantís—


7.      Inventa un exercici per treballar el gènere del substantiu.



8.   Fòrum: com t’han sortit els exercicis de la present fitxa? On t’has equivocat i per què? Fes pràctica reflexiva sobre els teus errors i intenta millorar. Siusplau, no t’oblidis d’aportar les teves reflexions.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;