El nom o substantiu
és un mot variable, és a dir, que té
flexió de gènere i nombre.
Ex:
El cotxe—els
cotxes; la taula---les taules; el
promès---la promesa...
La formació del gènere
El femení es
forma afegint una –a al masculí:
Ex:
Noi—noia; mestre—mestra...
La formació del
gènere pot originar canvis en l’accentuació:
Ex:
Continu—contínua; soci--sòcia...
I també en la
consonant:
Ex:
Diputat—diputada...
Una altra manera
de formar el gènere és a partir de sufixos específics:
Ex:
Príncep—princesa; abat—abadessa...
Creant el masculí
a partir del femení:
Ex:
Tita—titot; dida—didot...
D’altres poden
tenir arrels diferents:
Ex:
Cavall---euga; ase---somera...
Finalment, trobem
els invariables:
Ex:
El/la cantaire; el/la dentista...
.Quadre resum del
gènere del substantiu:
.Gèneres i
significats diferents:
(Teoria adaptada de: DIVERSOS, (2012). Llengua catalana i literatura.
Batxillerat 1, Cruïlla, Barcelona)
(Imatge extreta de: es.slideshare.net)
(Quadre dels
masculins i femenins: Mercè Pallarols)
!!EXERCICIS:
1.
Amplia el llistat de paraules masculines i femenines que
apareixen al quadre i que ens fan equivocar per influència del castellà.
2.
Escull quatre mots que varien el significat segons el
gènere i redacta una oració amb cadascun.
3.
Escriu el significat de:
La canal, el coma, la editorial, l’ordre, el pols, la
salut, l’editorial, el vall, la planeta, la delta, el casset.
4.
Pensa i anota el determinant que correspon a cadascun
dels següents noms:
Titella, remor, anàlisi, compte, allau, corrent, costum,
disfressa, pendent, marge, senyal, espinacs, olor, interviu, llegums, dita,
avantatge, esplendor, resplendor.
5.
Escriu el plural dels següents mots:
Embruix, permís, triomf, despatx, guix, marquès,
tornavís, país, plaça, taronja, arròs, congrés, esperança, esbós, embaràs,
sabó, cautxú, dominó, ús, imponent.
6.
Redacta el plural dels següents sintagmes verbals:
Un jove bast—
Un poeta dolç---
Un professor adust---
Un pont llevadís—
Un tortell estantís—
7.
Inventa un exercici per treballar el gènere del
substantiu.
8. Fòrum: com t’han sortit els exercicis de la present
fitxa? On t’has equivocat i per què? Fes pràctica reflexiva sobre els teus
errors i intenta millorar. Siusplau, no t’oblidis d’aportar les teves
reflexions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada