La poesia té un llenguatge que pretén un motiu estètic. Així doncs,
amb els sons, la combinació i el sentit que tenen les paraules escollides, els
autors volen emular allò que els ha vingut a la ment, allò que han viscut o
pensat.
Aquests són els principals recursos que podem trobar dins el gènere
poètic. Es poden estructurar de tres maneres: com a figures de
significat (recursos de caire lèxic), figures de dicció (recursos fònics) i
figures d’estructura de la frase (recursos sintàctics). Anem a veure’ls!
1.
Figures de significat:
.La metàfora:
Apareix quan utilitzem un mot en lloc d’un altre amb un
significat similar.
Ex:
-La copa d’aquell arbre semblava el perfil d’un ésser
humà.
(Imatge extreta de:
retrobat.cat)
.La comparació:
Quan
presentem un fet real que vol ésser idèntic a un altre.
Ex:
-En
escoltar-lo es va posar vermell com un tomàquet.
(Imatge extreta de: sise10tomaquet.blogspot.com)
.La metonímia:
Quan
agafem el continent pel contingut.
Ex:
-Va
comprar un Dalí a la subhasta.
(Imatge extreta de: all-that-is-interesting.com)
.La prosopopeia o personificació:
Quan
atribuïm qualitats humanes als animals, objectes o coses.
Ex:
-Aquella
bombeta va connectar l’endoll.
(Imatge extreta de: oihaneteoimatge.blogspot.com)
2.
Figures de dicció:
.L’al·literació:
És quan repetim un mateix so en una seqüència versal.
Ex:
-Salant la sal de la mar salada.
(Imatge extreta de: coachingpersonal.cat)
.La paranomàsia:
És quan fem un joc de paraules amb dos mots on només es
distingeix algun fonema.
Ex:
-Privats de son i sou. (Salvador Espriu)
(Imatge extreta de: ara.cat)
.L’anàfora:
És la repetició d’una o més paraules al principi d’un
vers o de les oracions.
Ex:
Oh estimada meva.
Oh amiga de l’ànima.
Oh companya de feina.
(Imatge extreta de: diamundialpoesia.wordpress.com)
3.
Les figures d’estructura:
.Hipèrbaton:
Quan trobem l’ordre invertit en una frase.
Ex:
-On són els núvols que tant anhelo.
(Imatge extreta de: calseixanta1.blogspot.com)
.L’asíndeton:
Quan suprimim les conjuncions copulatives que enllacen
les oracions. Vol donar rapidesa.
Ex:
Corre, vine, vola, canta, agrada’t.
(Imatge extreta de: deporteyresistencia.com)
.El polisíndeton:
Oposat a l’asíndeton. És quan en un vers o frase
apareixen les conjuncions copulatives de manera repetida i innecessària.
Ex:
I llegia, i mirava, i cantava, i pensava.
(Imatge extreta de: meditacionguiada.com)
.L’epítet:
Adjectiu que acompanya al substantiu sense destacar per
la seva significació. Marca una qualitat relativa al substantiu al qual fa
referència.
Ex:
-Tenia la pell pàl·lida com la neu.
(Imatge extreta de: bibliopoemes.blogspot.com)
(Material
adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO,
Editorial Teide, Barcelona)
!!EXERCICIS:
1.
Escull quatre figures retòriques i escriu un exemple de
cadascuna.
2.
Cerca quatre imatges que representin quatre figures retòriques
aparegudes en aquesta fitxa i comenta-les.
3.
Amplia la fitxa i aporta dues figures retòriques més de
cada fitxa amb la seva pertinent explicació.
4.
Busca un poema i assenyala les figures retòriques que hi
vegis. Adjunta’l a la fitxa.
5.
Fòrum: quina és la figura retòrica que et costa més
d’entendre i per què? On has trobat dificultats?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada