Mercè
Rodoreda en el pròleg de l’obra “Mirall trencat” (1974) va reflexionar sobre el
fet d’escriure i la construcció d’una novel·la mentre es trobava a l’exili. És
interessant llegir aquests pensaments atès que ajuden a conèixer-la una mica
millor dins del seu art novel·lístic. Aquestes aportacions de l’escriptora de
Barcelona em recorden el llibre de Montserrat Roig, “Digues que m’estimes
encara que sigui mentida” (1991), on l’autora aportava les seves idees sobre el
plaer solitari d’escriure i el vici compartit de llegir. Per cert, la Roig
admirava molt la Rodoreda, de fet, literàriament, li cercava l’estela.
*******
1.
Una novel·la es fa amb una gran quantitat d’intuïcions, amb una certa quantitat
d’imponderables, amb agonies i amb resurreccions de l’ànima, amb exaltacions,
amb desenganys, amb reserves de memòria involuntària… tota una alquímia.
2.
Si jo no he sentit mai cap emoció davant d’una posta de sol, ¿com puc
descriure, o, millor dit, suggerir la màgia d’una posta de sol? Els carrers han
estat sempre per a mi motiu d’inspiració, com algun tros d’una bona pel·lícula,
com un parc en tot l’esclat de la primavera o gebrat i esquelètic a l’hivern,
com la bona música sentida en el moment precís, com la cara de certes persones
absolutament desconegudes que tot d’una creues, que t’atreuen i que no veuràs
mai més. Per això et deixen una recança difícil d’explicar amb paraules.
3.
Una mà, en una pintura, et pot donar tot un personatge. Una mirada et pot
impressionar més que no pas la bellesa d’uns ulls. Un somriure enigmàtic que de
vegades pot ser només la contracció d’uns determinats nervis facials et roba el
cor i necessites fer-lo perdurar. Penses: si pogués descriure aquesta mica de
moviment gairebé imperceptible que canvia tota una expressió…
4.
Stendhal deia: els detalls és el que hi ha de més important en una novel·la. I
Txèkhov: s’ha d’intentar l’impossible per dir les coses com no les ha dites mai
ningú.
5. Fer una novel·la és difícil. L’estructura, els personatges, l’escenari… aquest treball de tria és exaltant perquè t’obliga a vèncer dificultats. Hi ha novel·les que se t’imposen. D’altres les has d’anar traient d’un pou sense fons.
6.
Una novel·la són paraules. Voldria fer veure els espasmes lentíssims d’un brot
quan surt de la branca, la violència amb què una planta expulsa la llavor, la
immobilitat salvatge dels cavalls de Paolo Uccello, l’extrema expressivitat
dels somriures andrògins de les Verges de Leonardo da Vinci, o el mirar
provocatiu, el mirar més provocatiu del món, d’una dama de Cranach, sense
celles, sense pestanyes, embarretada, emplomallada d’estruç, amb els pits fora
del gipó. No he arribat a tant.
7.
Escriure bé costa. Per escriure bé entenc dir amb la màxima simplicitat les
coses essencials. No s’aconsegueix sempre. Donar relleu a cada paraula; les més
anodines poden brillar encegadores si les col·loques en el lloc adequat. Quan
em surt una frase amb un gir diferent, tinc una petita sensació de victòria.
8.
Tota la gràcia de l’escriure radica a encertar el mitjà d’expressió, l’estil.
Hi ha escriptors que el troben de seguida, d’altres triguen molt, d’altres no
el troben mai.
9.
En tots els meus personatges hi ha característiques meves, però cap dels meus
personatges no és jo. Per altra banda, el meu temps històric m’interessa d’una
manera molt relativa. L’he viscut massa. En “La plaça del Diamant” el dono
sense haver-me proposat de donar-lo. Una novel·la és, també, un acte màgic.
Reflecteix el que l’autor porta a dintre sense que gairebé sàpiga que va
carregat amb tant de llast.
10.
Un autor no és Déu. No pot saber què passa per dintre de les seves criatures.
Jo no puc dir sense que soni fals: “La Colometa estava desesperada perquè no
donava l’abast a netejar coloms.” Tampoc no li puc fer dir directament: “Jo
estava desesperada perquè no donava l’abast a netejar coloms”. He de trobar una
fórmula més rica, més expressiva, més detallada; no he de dir al lector que la
Colometa està desesperada sinó que li he de fer sentir que ho està.
11.
I perquè el lector vegi la desesperació de la Colometa em veig obligada a
escriure: “I va ser aquell dia que vaig dir-me que s’havia acabat. Coloms,
veces, abeuradors, menjadores, covadors, colomar i escala de paleta, ¡tot a passeig!”, “Espart,
bola de sofre, bútxeres, ullets vermells i potes vermelles, ¡tot a passeig! La
golfa del terrat per mi, la trapa tapada, les cadires a dintre de la golfa, la
volta dels coloms aturada, el cove de la roba al terrat, la roba estesa al
terrat. Els ulls rodons i els becs punxents, el tornassol malva i el tornassol
poma, ¡tot a passeig!”
12.
Jo no puc dir de la Cecília que “la primera vegada que va pujar al terrat va
veure una estrella molt grossa cap a la banda de la muntanya” perquè no puc
saber si va veure una estrella molt grossa en pujar al terrat. Però sí que li
puc fer dir: “La primera vegada que vaig pujar al terrat vaig veure una
estrella molt grossa.” És a dir, el personatge d’una novel·la pot saber què veu
i què li passa, l’autor no. D’aquesta manera el lector sent una veritat o, si
es vol, més veritat. Tota novel·la és convencional. La gràcia consisteix a fer
que no ho sembli. No he escrit mai res de tan alambinat com “La plaça del
Diamant”. Res de menys real, de més rebuscat. La sensació de cosa viva la dona
la naturalitat, la claredat d’estil. Una novel·la són paraules.
13.
Els personatges de “Mirall trencat” no sé si són prou consistents. El que
realment m’ha interessat d’ells ha estat que em permetessin de fer aquell pes
de nostàlgia que té tot el que ha viscut intensament i s’acaba. No són ni bons
ni dolents: com les persones que ens passen pel costat cada dia de la setmana.
14.
Si “La plaça del Diamant”, si “El carrer de les Camèlies” han agradat, si “Mirall
trencat” agrada, no em marcarà amb càrregues de pretensions. Voldria començar,
nova com la llum del dia —i no em serà gens fàcil—, la meva pròxima novel·la.
Escric perquè m’agrada d’escriure. Si no semblés exagerat diria que escric per
agradar-me a mi. Si de retop el que escric agrada als altres, millor. Potser és
més profund. Potser escric per afirmar-me. Per sentir que soc… I acabo. He
parlat de mi i de coses essencials en la meva vida, amb una certa manca de
mesura. I la desmesura sempre m’ha fet molta por.
N.B. T’aportem uns enllaços a diversos arxius
multimèdia de l’autora:
https://lletra.uoc.edu/ca/multimedia/merce-rodoreda-multi
https://www.youtube.com/results?search_query=entrevista+merc%C3%A8+rodoreda
[RODOREDA,
Mercè, (2010). Mirall trencat, Club Editor, Barcelona]
[Web
consultada: Catorze.cat]
(Imatge
extreta de: Sapiens.cat)
EXERCICIS:
1.
Llegeix aquests catorze fragments inclosos al pròleg de “Mirall trencat” i
sintetitza amb una frase cada paràgraf.
2.
Selecciona un arxiu multimèdia vinculat a Mercè Rodoreda i comenta’l.
3.
Explica com és l’estil literari de Mercè Rodoreda.
4.
Cerca un fragment literari que t’agradi d’una obra de Mercè Rodoreda i explica
per què et fascina.
5.
Crea un Booktuber sobre un llibre de Mercè Rodoreda.
6.
Escolta el programa radiofònic CR dossier de Catalunya Ràdio i resumeix els
aspectes més significatius de la seva vida i obra. Dura 54’06’’.
https://www.ccma.cat/catradio/alacarta/dossier-cr/merce-rodoreda-retrat-trencat/audio/721673/
7. Realitza un podcast radiofònic en el qual realitzis un retrat de la vida i obra de Mercè Rodoreda. Màxim 10’.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada