dilluns, 17 de novembre del 2014

L'accent diacrític. Adreçat a Batxillerat.

L’accent diacrític s’utilitza per a diferenciar aquelles paraules que s’escriuen igual, però tenen significats diferents. Ara bé, per norma general, no s’accentuaran les paraules monosíl·làbiques que no formen part de l’accent diacrític com: pla, mai, bo…

Aquí podem trobar les principals paraules que cal diferenciar dins l’accent diacrític.





Però també hi ha algunes paraules amb significats diferents que no porten accent diacrític, atès que són monosil·làbiques i no generen cap confusió, com per exemple:

-          pot[v] poder
pot[subs.] recipient

-          veu [v] veure
veu [subs.] so


-          -set[det.] xifra
set [subs.] ganes de beure.


REPÀS DE LES NORMES D’ACCENTUACIÓ DE MANERA ESQUEMÀTICA:

Les paraules polisíl·labes s’accentuen segons aquestes normes ortogràfiques.

· Agudes: s’accentuen quan acaben en:  vocalsofà, cafè, faré, fadrí…
                                         vocal + s sofàs, cafès, revés, castís…
                                          -en,-in aprèn, entén, Berlín…

·Planes: s’accentuen quan  no  acaben en :  vocalno s’accentuen.
                                               vocal + s
     fàcil, difícil, córrer, útil…
                                               -en, -in →    fenòmens, exàmens…

               S’accentuen quan acaben en diftong decreixent:    cantàveu, diríeu, anàveu…

·Esdrúixoles:
s’accentuen sempre : pròpia, màquina, ciència        

Les paraules monosíl·labes no s’accentuen (mai,pla,bo…), tret de les que porten accent diacrític (son/són)

[Els adverbis acabats en -ment s’accentuen si la forma femenina de l’adjectiu va accentuada. Pròpia→ pròpiament]


!Pots ampliar o repassar continguts en el següent:



(Adaptat del llibre d’aula: DIVERSOS, (2012). Llengua catalana i literatura. Batxillerat 1, Cruïlla, Barcelona)

(Fitxa realitzada per: Cristina González, 1r de Batxillerat i revisada per Josep Maria Corretger)

(Imatge extreta de: blocs.xtec.cat)



!!EXERCICIS

1. Posa accent allà on convingui:






caminara

ningu
  
passadis
  
pingui
  
urba
  
ratoli
  
monoton
  
esglais
  
algun
  
princep
  
nuvols
  
correspon
  
platan
  
germa
  
italia
  
permis
  
pais
  
plastic
  
renou
  
padri
  
submari
  
vei
  
acabaran
  
remei
  
sindria
  
tornavis
  
semafor


      2.            Fes el mateix en el següent text,  però amb les paraules en parèntesis:

Les llums d'Erfoud s'havien perdut en la (distancia)  .  Negra nit, ajudats per unes llanternes que ens (passat simple: proporciona)  l'Andreu petit,  (avançavem)  per l'hamada,  el desert (pedregos)  , procurant no fer un mal pas.   Mirar amunt i marejar-se de la (impressio)  no esdevenia  gens (dificil)  .  (Alla)  , la volta del cel,  (gairebe)  perfecta, ens convertia en insectes insignificants, indignes de contemplar la bellesa espaterrant dels milions d'estels que ens envoltaven.  El vent ens removia els cabells i ens dificultava mantenir el planisferi celeste en la (posicio)  correcta. La classe (passat simple: comença)  amb  (l'observacio)  , guiada  pel jove (cientific)  de la colla,  de l'Estrella Polar, (l'Ossa)  Major, la Menor,  la (constel·lacio)  de Cassiopea,  (Escorpi)  ...  Amb el telescopi vam veure el planeta (Jupiter)  i els seus  (satel·liits)  . (Fabulos)  !

      3.             Totes aquestes paraules porten accent a la vocal tònica. Sabries trobar-la i escriure’l?
cantare                        comite                         mossen           cafe                        apren
enten                           pure                       ale                        pages                    impres
irlandes                       cinque                  nomes                    entes                           tambe
consome         congres                       gairebe                        fare                             interes
aixo                             resso                            boiros                  aficio                   ambdos
espos                           preso                           arros                            coto                            refos
exclos                         allo                              pero                            sino                      curios
talos                            glorios                 repos                       difos                           inclos

      4.             Les paraules següents són totes agudes. Poseu l’accent a les que n’hagin de portar.
riuet                            colliu                           dema                           permis                         aniran
algun                           llumins                  Ramon                 porro                            avis
aixi                              crosto                          votacio                 anireu                    Ferran
proces                         respon                    cigro                    campio                 espai

      5.              Aquestes són totes planes. Accentueu les que calgui.
corriem                       deies                           telefon                           debil                 reiem
escrivia                       origens                parlavem                      orfe                        fessin
xerif                            llapis                           avisaven                       nuvol                         diguessiu
feieu                                cantaveu                fenomen                        sortieu                 cervol


6. Escull vuit paraules de l’accent diacrític que et facin equivocar i redactar una oració amb cadascuna d’elles.

7. Subratlla la forma correcta de l’accent diacrític:

.No saben si els venedors (son / són) amables.

.(Es / És) la teva germana?

.(Hem / Em) pots dir un hi ha una (déu / deu)?

.No em (dóna / dona) la meva llibreta.

.(Si / Sí) (véns / vens) d’hora anirem a comprar.

.Els (ossos / óssos) són animals ferotges.

.T’agraden els fruits dels esbarzers, les (mores / móres)?

.(Sí / Si) tingués (són / son) no vindria a les classes.


8. Crea i redacta un exercici amb paraules per treballar l’accent diacrític, emperò no el resolguis, que ja ho farà algú altre.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;