L’accent diacrític
s’utilitza per a diferenciar aquelles paraules que s’escriuen igual, però tenen
significats diferents. Ara bé, per norma general, no s’accentuaran les paraules monosíl·làbiques
que no formen part de l’accent diacrític com: pla, mai, bo…
Aquí
podem trobar les principals paraules que cal diferenciar dins l’accent
diacrític.
Però també hi ha algunes paraules amb significats
diferents que no porten accent diacrític, atès que són monosil·làbiques i no
generen cap confusió, com per exemple:
-
pot[v]
poder
pot[subs.] recipient
pot[subs.] recipient
-
veu
[v] veure
veu [subs.] so
veu [subs.] so
-
-set[det.]
xifra
set [subs.] ganes de beure.
set [subs.] ganes de beure.
REPÀS DE LES NORMES D’ACCENTUACIÓ DE MANERA ESQUEMÀTICA:
Les paraules polisíl·labes s’accentuen segons aquestes
normes ortogràfiques.
· Agudes: s’accentuen quan acaben en:
vocal→ sofà, cafè, faré, fadrí…
vocal
+ s → sofàs, cafès, revés, castís…
-en,-in → aprèn, entén, Berlín…
-en,-in → aprèn, entén, Berlín…
·Planes: s’accentuen quan no acaben en :
vocal→ no
s’accentuen.
vocal + s → fàcil, difícil, córrer, útil…
-en, -in → fenòmens, exàmens…
vocal + s → fàcil, difícil, córrer, útil…
-en, -in → fenòmens, exàmens…
S’accentuen quan acaben en diftong
decreixent: cantàveu, diríeu, anàveu…
·Esdrúixoles: s’accentuen sempre : → pròpia, màquina, ciència
Les paraules monosíl·labes no
s’accentuen (mai,pla,bo…), tret de les que porten accent diacrític (son/són)
[Els adverbis acabats en -ment s’accentuen si la
forma femenina de l’adjectiu va accentuada. Pròpia→ pròpiament]
!Pots ampliar o repassar continguts en el següent:
(Adaptat del llibre d’aula: DIVERSOS, (2012). Llengua catalana i
literatura. Batxillerat 1, Cruïlla, Barcelona)
(Fitxa realitzada per: Cristina González, 1r de Batxillerat i revisada per Josep Maria
Corretger)
(Imatge extreta de: blocs.xtec.cat)
!!EXERCICIS
1. Posa accent allà on convingui:
caminara
|
ningu
|
passadis
|
|||
pingui
|
urba
|
ratoli
|
|||
monoton
|
esglais
|
algun
|
|||
princep
|
nuvols
|
correspon
|
|||
platan
|
germa
|
italia
|
|||
permis
|
pais
|
plastic
|
|||
renou
|
padri
|
submari
|
|||
vei
|
acabaran
|
remei
|
|||
sindria
|
tornavis
|
semafor
|
2.
Fes el mateix en el següent text, però amb les paraules en parèntesis:
Les llums d'Erfoud s'havien perdut en la (distancia) . Negra nit, ajudats per unes llanternes que ens (passat simple: proporciona) l'Andreu petit, (avançavem) per l'hamada, el desert (pedregos) , procurant no fer un mal pas. Mirar amunt i marejar-se de la (impressio) no esdevenia gens (dificil) . (Alla) , la volta del cel, (gairebe) perfecta, ens convertia en insectes insignificants, indignes de contemplar la bellesa espaterrant dels milions d'estels que ens envoltaven. El vent ens removia els cabells i ens dificultava mantenir el planisferi celeste en la (posicio) correcta. La classe (passat simple: comença) amb (l'observacio) , guiada pel jove (cientific) de la colla, de l'Estrella Polar, (l'Ossa) Major, la Menor, la (constel·lacio) de Cassiopea, (Escorpi) ... Amb el telescopi vam veure el planeta (Jupiter) i els seus (satel·liits) . (Fabulos) !
Les llums d'Erfoud s'havien perdut en la (distancia) . Negra nit, ajudats per unes llanternes que ens (passat simple: proporciona) l'Andreu petit, (avançavem) per l'hamada, el desert (pedregos) , procurant no fer un mal pas. Mirar amunt i marejar-se de la (impressio) no esdevenia gens (dificil) . (Alla) , la volta del cel, (gairebe) perfecta, ens convertia en insectes insignificants, indignes de contemplar la bellesa espaterrant dels milions d'estels que ens envoltaven. El vent ens removia els cabells i ens dificultava mantenir el planisferi celeste en la (posicio) correcta. La classe (passat simple: comença) amb (l'observacio) , guiada pel jove (cientific) de la colla, de l'Estrella Polar, (l'Ossa) Major, la Menor, la (constel·lacio) de Cassiopea, (Escorpi) ... Amb el telescopi vam veure el planeta (Jupiter) i els seus (satel·liits) . (Fabulos) !
3.
Totes aquestes paraules porten
accent a la vocal tònica. Sabries trobar-la i escriure’l?
cantare comite mossen cafe apren
enten pure ale pages
impres
irlandes cinque nomes entes tambe
consome congres gairebe fare interes
aixo resso boiros aficio ambdos
espos preso arros coto
refos
exclos allo pero
sino curios
talos glorios
repos difos inclos
4.
Les paraules següents són totes
agudes. Poseu l’accent a les que n’hagin de portar.
riuet colliu dema permis aniran
algun llumins Ramon porro avis
aixi crosto votacio anireu Ferran
proces respon cigro campio espai
5.
Aquestes són totes planes.
Accentueu les que calgui.
corriem deies telefon debil reiem
escrivia origens parlavem orfe fessin
xerif llapis avisaven nuvol diguessiu
feieu cantaveu
fenomen sortieu cervol
6. Escull vuit paraules de l’accent diacrític que et facin equivocar i redactar una oració amb cadascuna d’elles.
6. Escull vuit paraules de l’accent diacrític que et facin equivocar i redactar una oració amb cadascuna d’elles.
7.
Subratlla la forma correcta de l’accent diacrític:
.No saben si els
venedors (son / són) amables.
.(Es / És) la teva
germana?
.(Hem / Em) pots dir un
hi ha una (déu / deu)?
.No em (dóna / dona) la
meva llibreta.
.(Si / Sí) (véns /
vens) d’hora anirem a comprar.
.Els (ossos / óssos)
són animals ferotges.
.T’agraden els fruits
dels esbarzers, les (mores / móres)?
.(Sí / Si) tingués (són
/ son) no vindria a les classes.
8.
Crea i redacta un exercici amb paraules per treballar l’accent diacrític,
emperò no el resolguis, que ja ho farà algú altre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada