.Fonètica i ortologia
En articular els sons fricatius deixem
sortir l’aire per una petita escletxa entre els òrgans d’articulació. Segons
l’indret i els òrgans involucrats, es classifiquen en:
Labiodentals: Amb el llavi inferior i les dents incisives [f/v]. : fer – vi, fanal –
visita.
Alveolars: Amb l’àpex de la llengua i els alveols [s/z]. : cel – zel, caça – casa.
Palatals: Amb
el dors de la llengua i el paladar [ʃ/ʒ].
: xoc – joc, eixut – ajut.
|
· En articular-los, els
sons
africats presenten dos períodes,
un d’oclusiu i un de fricatiu, entre els òrgans articulatoris. Segons l’indret
i els òrgans involucres es classifiquen en:
Alveolars: Amb
l’àpex de la llengua i els álveols [ts/dz].
: potser – dotze.
Palatals: Amb
el dors de la llengua i el paladar [tʃ /dʒ]. : metxa – metge.
Labiodental
|
Alveolar
|
Palatal
|
|||
|
[f]
|
[s]
|
[ʃ]
|
||
Sonor
|
[(v)]
|
[z]
|
[ʒ]
|
||
|
[ts]
|
[tʃ]
|
|||
Sonor
|
[dz]
|
[dʒ]
|
<>Atenció, a la pronúncia:
à El so [s] :
- .Els femenins amb el sufix –essa (advocadessa, alcaldessa, metgessa...).
- .Els mots acabats en –gressió, -gressor (agressió, agressor); -pressió, -pressor, (compressió, compressor);
-missió, -missor (permissió, emissor).
àEl so
[z] (els mots): adhesió, anàlisi,
anestèsia,
Àsia,
asil,
cohesió,
crisi,
decisió,
dosi,
entusiasme,
episodi,
exclusió,
fase,
medusa,
presumpte,
residu,
tesi,
zona...
En determinats contextos els sons fricatius i africats tenen canvis,
sobretot a la sonoritat:
FENOMEN
|
CONTEXT
|
EXEMPLES
|
|
|
Seguit de consonant
sonora.
|
Afganistan,
baf bullent, peix barat, roig viu.
|
|
Seguit de vocal entre mots
consecutius.
|
Bolígraf o
ploma, pots anar-hi, despatx
obert.
|
(Material
adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO,
Editorial Teide, Barcelona)
(Imatge extreta de: pascal.ajusto.upn.mx)
(Fitxa realitzada per: Cristina Gómez. Revisada per Josep Maria Corretger)
!!EXERCICIS:
1) Cerca
a Internet 6 de exemples de paraules que els afecti els diferents sons, 3 han
de ser d’ensordiments i 3 han de ser de sonoritzacions dins dels sons fricatius
i africats. Llavors, esmenta la paraula en una frase i llegeix-la a un company
per practicar la sonorització i l’ensordiment dels son fricatius i africats.
2) Assenyala
la resposta correcta d’aquest parell de paraules o pot haver dues de correctes:
Aderir/adherir;
advocadesa/advocadessa; agressiu/agressiu; medusa/medussa; compressió/compressió; pressió/presió; despatxs/despatxos;
llapis/ llapissos; plomes/plomas.
3) Respon
les preguntes següents:
a)
Quins
canvis es produeixen en els sons fricatius i africats depenen del context? Per
què?
b)
Posam
uns exemples que continguin la sonoritzacions següents: [ʒ], [tʃ] i [ʃ].
Ex. Xoc [ʃ].
c)
Els
femenins i els masculins amb el sufix –essa s’utilitzen en els dos sexes?
Serveixen per esmentar professions
solament?
4) Transcriu
els sons de les grafies destacades d’aquestes paraules:
Eixample: [ ]
Vaig a comprar: [ ]
Vostè és boig: [ ]
5) Investiga
sobre els organs articuladors. Per què produeixen un so diferent a un d’altre?
Per què? Depèn de la posició?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada