Les lletres G i J estan representades pel mateix so en la llengua escrita.
Fonèticament parlant seria el so fricatiu palatal sonor [ʒ].
Ex:
Jardí, jersei, gener, girafa, rajolí, juliol, juny...
Quan escrivim G i J?
.Escriurem J davant
de A, O, U:
Ex:
Jaume, rajola, joventut...
.Escriurem G
davant de E, I:
Ex:
Gerro, regional, gespa...
Excepcions a aquestes dues regles:
.Jersei,
jeroglífic, jerarquia, majestat, jesuïta...
.Els mots que
inclouen els grups –JECC- i –JECT-:
Ex:
Injecció, projecte, subjectar...
.Els noms propis
que tenen orígens bíblics:
Ex:
Jesús, Jeroni, Jeremies, Jerusalem, Jericó...
.El verb ‘jeure’.
Ex:
Jec, jeus, jeu, jaiem, jaieu, jauen...
!Els grups
consonàntics TG i TJ segueixen les mateixes normes ortogràfiques de la G i la
J. Per tant:
.Escriurem TJ davant de A, O, U:
Ex:
Platja, pitjor, corretja...
.Escriurem TG davant de E, I:
Ex:
Garatge, metge, massatgista...
(Material adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua
catalana i literatura. ESO, editorial Teide, Barcelona)
(Dibuix i fotografia per: Josep Maria Corretger)
!!EXERCICIS:
1.
Escriu la G o la J en els mots següents:
Bo__os, plu__a, fet__e, __ustícia, __utge, sut__,
allot__ar, pa__esia, __ove, __aqueta, espon__a, __irona, a__udant,
__ermanastre, pa__inar, salvat__ia, __elea, __uliol, rellot__e, empit__orar,
__estual.
2.
Ídem de l’anterior:
__ersei, __elateria, __eroglífic, ma__estuositat,
__eneralitat, sub__ectar, __erani, __emmologia, __esuïta, __aure, __eia,
__erusalem, pro__ecció, met__e, __erarquia, in__ecció, met__essa.
3.
Cerca al diccionari quatre paraules que desconeguis de
l’exercici 1 i 2 i sense copiar del diccionari explica el seu significat.
4.
Escriu el plural dels següents sintagmes:
Una monja lletja, mitja taronja, una platja verge, la
llotja d’un estadi, una corretja ampla.
5.
Pensa i escriu el present d’indicatiu del verb ‘jaure’ i
‘menjar’.
6.
Cerca cinc paraules que s’escriguin amb G i cinc més que
s’escriguin amb J. Si algú ha participat en aquest exercici no val a repetir-les.
7.
Crea un exercici per a treballar la G i la J però no el
resolguis que ja ho farà algú altri.
8.
Exercici d’ampliació. Realitza un esquema visual amb allò
més important de l’escriptura de la G i la J. Recorda que han d’aparèixer com
menys paraules millor.
9.
Fòrum. Autoavalua’t. Com t’ha anat la present fitxa? Què
t’ha costat més i què menys? Per què? Sabries explicar a algun company o
companya el més destacat d’aquesta fitxa sense equivocar-te? Com ho faries?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada