Quan parlem de l’adverbi, estem parlant d’una categoria gramatical
invariable que té com a principal funció la de precisar, ampliar o matisar el
significat d’un verb, d’un adjectiu o d’un altre adverbi.
Ex:
-Corre poc.
(acompanya al verb)
-Es pentina poc
ràpid. (acompanya un adjectiu)
-Llegeix poc malament.
(acompanya un adverbi)
TIPOLOGIA D’ADVERBIS
Els adverbis poden ser de diversos tipus, les principals categories són les
següents, tot i que en podem trobar alguna més. Poden ser de manera, de
lloc, de quantitat, de temps, de negació, d’afirmació i de dubte.
En aquesta fitxa ens endinsem en els adverbis de manera. Els que apareixen
de manera més sovintejada són els següents:
Així , alhora, almenys, arreu, bé, ben, corrents,
debades, exprés, gairebé, mal, malament, millor, pitjor, sobretot.
La majoria d’adverbis es formen afegint –ment a
la forma femenina de l’adjectiu del qual provenen i conservaran sempre l’accent
si l’adjectiu femení en portava.
Ex:
Ràpid—ràpidament
Pàl·lid—pàl·lidament
Lent—lentament
A l’hora d’escriure
dos o més adverbis dins de l’oració podem trobar dues possibilitats:
1.
Un davant de l’altre units per la copulativa “i”.
Ex:
Tendrament i càlidament.
2.
Suprimir el sufix en –ment del 2n adverbi i dels que el segueixin.
Ex:
-Canta plàcidament i amable.
.Hi ha diverses locucions adverbials que expressen manera
o mode:
A corre-cuita, a dojo, al cap i a la fi, a les palpentes,
amb prou feines, a penes, a poc a poc, a tort i a dret, a ulls clucs, de debò,
de franc, de pressa, de sobte, en dejú, en doina, si fa no fa.
(Adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua
catalana i literatura.ESO, Editorial Teide, Barcelona)
(Imatge extreta de: bwrzonajove.blogspot.com)
!!EXERCICIS:
1. Explica
el significat de quatre de les següents expressions.
A dojo, a les
palpentes, de franc, en dejú, de sobte, en doina, a tort i a dret, a ulls
clucs.
2. Escull
quatre adverbis de manera i redacta una oració amb cadascun d’ells.
3. Escriu
d’adverbi dels següents adjectius:
Lleuger,
hàbil, segur, calculador, intel·ligent, detall, escrupolós, minuciós, pàl·lid.
4. Crea
un exercici per treballar a l’aula en el qual apareguin adverbis de manera.
5. Coneixes
el nom de l’adverbi que s’amaga en aquesta fotografia de la fitxa? Justifica la
teva resposta.
6. Fòrum:
t’ha anat bé el treball en aquesta fitxa? Què t’ha resultat més complicat i per
què? Per a què et serviran els adverbis a l’hora d’escriure? Raona les teves
respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada