De fet, aquesta
condició va repercutir en la seva obra, així doncs ens apareixen sovint
personatges il·legítims, orfes, el mestissatge, és a dir, hom a cavall de dues
cultures. Aquest darrer aspecte el trobarem en diverses dramatitzacions: Gal·la placídia (1879), la seva primera
tragèdia; Mar i cel (1888); La filla del mar (1900); L’ànima meva
(1920).
Amb tan sols set
anys, Àngel Guimerà anà a viure a Catalunya. Ben aviat va iniciar la seva
carrera literària com a poeta. Guimerà deixà d’emprar la llengua castellana,
que usava en l’àmbit familiar i la canvià pel català. A Madrid, les seves obres
teatrals van començar a tenir èxit i més d’un li va retraure la seva dualitat
lingüística.
Per un altre
costat, Guimerà va esdevenir fadrí, mai es va casar. Vivia a casa de la família
Aldavert en perdre a la seva mare. Tanmateix, la seva poesia amorosa està
inspirada amb una relació que va tenir amb Maria Rubió, una noia del Vendrell.
Sovint anava acompanyat d’un dels seus deixebles, Lluís Nogueras, aquest fet va
donar peu a diverses especulacions sobre la seva orientació sexual fins ben
arribats els nostres dies, a la qual fins i tot, Salvador Dalí va fer menció en
una conferència a l’Ateneu Barcelonés el 1930.
Altre cop, fou per la perseverança de les seves amistats que finalment,
decidís apostar pel gènere teatral dramàtic, temps en què l’autor Víctor
Balaguer l’havia posat de moda.
El 1889 Guimerà fou nomenat president dels Jocs Florals de Barcelona i de
la Lliga de Catalunya, partit polític català i després de l’escissió d’un altre
partit, Centre Català de Valentí Almirall. També participà en el Memorial de
Greuges. A mesura que el dramaturg es consolidava com a autor tant de teatre
com de poesia, el seu posicionament catalanista s’anà accentuant. A partir del
1885 va evolucionant com a autor més realista i naturalista. És en aquest
període de temps que retrobem les seves obres més conegudes i ja comença a
presentar-les en format de prosa i amb una temàtica de component més social i
realista consta de catorze obres on sobretot l’impuls tràgic i romàntic es mou
dins dels personatges: La filla del mar
(1900), que focalitza en la persona rebutjada pel seu origen; En Pólvora (1893), que tracta el tema de
l’obrerisme; Maria Rosa (1894),
protagonitzada per la muller d’un obrer acusat d’homicidi que és pres i mor en
un penal; La festa del blat (1896), on condemna l’ús de
la violència; Terra baixa (1897),
l’obra més coneguda d’aquest període, on s’hi plasma la transició entre
l’estètica romàntica cap als pressupostos del modernisme, a través d’un home
crescut en el món natural i que s’enfronta a una societat egoista. Totes tenen
un final vinculat a la mort, normal
La seva estima i col·laboració amb l’actriu
"vindrá un altre dia que'l Rosselló torni á
ser de nosaltres e nosaltres del Rosselló qui ho sap". "Y
lo que dihem nosaltres de Catalunya y dels nostres germans de Valencia y
Mallorca, lo dihem del Rosselló ab veu mes alta si es posible per tenir
enguany entre nosaltres aquet catala gloria de la civilització de tota la
terra. Per que tant catalans som los d'assi baix com los que talejan el
Canigó."
Les autoritats espanyoles abandonaren la sala. En acabar l’acte es
produïren disturbis entre la policia i els manifestants.
La participació amb la companyia de María Guerrero feu que de manera
sovintejada les obres s’haguessin d’estrenar primerament en castellà i després
en català, cosa que no satisfeia a molts. Des de Catalunya varen retraure-li
que no era lògic que fos catalanista i que les seves obres fossin ben rebudes
pel públic espanyol. I des de Madrid, succeïa justament el contrari, que no
podia ésser un catalanista sever i representar obres en castellà. En l’obra Cants
a la Pàtria (1906), va recollir els discursos amb contingut catalanista que
li donaren cert prestigi. Per si no n’hi hagués prou, les obres d’en Guimerà
foren traduïdes a infinitat d’idiomes, cosa que no era gens pragmàtica per a un
autor en català. Algunes de les seves creacions també arribaren al món cinema i
de l’òpera.
L’ombra que projectava Àngel Guimerà com a autor tenia tanta força, que
fins i tot, va ésser candidat al Premi Nobel en diverses ocasions, i d’aquesta
manera aprofitar l’avinentesa per vindicar la literatura catalana i deixar-ne
clara la seva importància, però malauradament, aquest guardó mai va arribar. De
fet, fou l’autor de dramatúrgia que va gaudir de més projecció a nivell
universal.
Encetat el segle XX, Guimerà gaudia d’un prestigi internacional, a la
vegada, reconegut per tant actors com actrius. Prova d’això és que en un
període de tres anys, entre 1913 i 1915 tenia tres obres en versió
cinematogràfica: Terra baixa, La festa del blat, Maria Rosa. Actualment, una vintena d’obres s’han portat al cinema.
D’aquesta manera, l’actriu i
directora teatral Itàlia Vitaliani estrenà abans l’obra Arran de terra (1901), en italià que en català. Però Guimerà provà
diverses línies teatrals. Estem en la tercera etapa del seu teatre. On cerca
nous camins a partir d’influències italianes i franceses: Henri Becque i Marco
Praga. Assolí sintetitzar el Realisme i el Romanticisme, però començava a
trontollar, perquè tenia afany per complaure la demanda de drames fora de les
nostres fronteres. Es mantenia en obres versemblants com Sol solet (1905), retorn al drama rural realista; L’Eloi (1906), L’Aranya (1908), crònica d’un conflicte familiar, emperò, també
feia provatures d’un teatre més al·legòric i de caire simbòlic en d’altres com La reina vella (1908), La Santa Espina (1907), plena d’elements
llegendaris i amb acompanyament musical, o Titània
(1912), ambdues amb música d’Enric Morera. O la del drama burgès en obres com Arran de terra (1901), Aigua que corre (1902), La Miralta (1905). Tragèdies en vers com
ara El camí del sol (1904), Andrònica (1905), on defensava el poble
Anatoli davant Bizanci. Entre el 1911 i el 1917 no estrenà cap obra. Arribà Indíbil i Mandoni (1917). I al·legories
amb rerefons polític i situades en llocs ficticis: La reina jove (1911), Jesús
que torna (1917), on condemna la
guerra sense motiu just; Al cor de la nit
(1918), o més catalanistes, Joan Dalla
(1921). L’autor pretén reviure l’estil i l’èxit que tingué en la primera etapa.
Per tant, Guimerà havia creat una obra uniforme, que incloïa diversitat de
propostes dins del seu teatre i unes temàtiques recurrents en les seves obres,
tant dramàtiques com en vers. Vist també en les següents creacions: Rosa de Lima (1917), novel·la; El gos de casa (1889), narració infantil
i juvenil; El nen jueu (1889). La seva
darrera producció fou Per dret diví, inacabada, que completà Lluís Via i
s’estrenà el 1926.
La dimensió d’Àngel Guimerà va encara més enllà de
l’autor dramàtic i del poeta. Així doncs, el trobem exercint d’activista
cultural en diverses actuacions, com ara dirigint la revista La Renaixença,
amb el seu amic Pere Aldavert. També podem veure mostres d’aquest activisme en
el Memorial de Greuges (1885) o en Les Bases de Manresa (1892), o en el discurs
que va realitzar a la Presidència de l’Ateneu Barcelonés (1895), que com a fet
curiós va esdevenir el primer que es va fer en català per part de l’entitat.
Per Guimerà la identitat era escollida per cadascú, d’acord amb això, només era
necessari que cada persona forània aprengués la llengua i l’emprés.
En els darrers anys de vida, Guimerà veient la mort
propera, passejà per diverses viles i ciutats de Catalunya fent-se estimar,
perquè ell havia estat el dramaturg per excel·lència del teatre català del
segle XIX i de principis del XX. El 29 de juliol del 1920 Guimerà visità la
vila de Juneda. L’autor ja estava gairebé cec. Se sap que ja gran, tothom volia
retre-li un homenatge. i no fou l’única població a la qual anà durant aquells
dies. Me l’imagino al carrer Major, a dalt del balcó de l’ajuntament regalant
als qui l’escoltaven alguna de les seves proclames catalanistes i recitant
algun dels seus versos. El cor d’en Guimerà deixà de bategar a Barcelona, el 18
de juliol del 1924 al seu domicili del carrer Petritxol. L’autor desapareixia,
però no la seva obra. Segueix ben viva i representada. L’autor ja s’havia
convertit en un símbol intel·lectual de Catalunya. Uns anys després, Juneda li
retornà aquest agraïment amb la composició popular catalana que sempre
interpreta la Massa Coral Els Cantaires de Juneda, La sardana d’en Guimerà.
Josep Maria Corretger Olivart
Abril del 2024
Fonts consultades:
Any Guimerà Gencat; Vikipèdia; Escriptors.cat]
[Crèdits de
les imatges: escriptors.cat, Vikipèdia, El Nacional.cat, La Fura del Penedés,
Gencat]
EXERCICIS:
1. Realitza una petita
presentació en suport digital sobre Àngel Guimerà.
2. Guimerà es considerava
més una autor de teatre o de poesia? Per què?
3. A què es devia la
dualitat d’escriure en català i en castellà?
4. Per què el discurs
dels Jocs Florals de Barcelona va ser polèmic?
5. Quins són els
principals eixos temàtics que apareixen en les seves dramatitzacions?
6. A què es deu la
universitat d’Àngel Guimerà?
7. Crea un Booktuber
sobre un dels seus llibres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada