És
una signe volat (‘) que s’utilitza per indicar que una vocal s’ha suprimit,
perquè està en contacte amb la vocal d’un altre mot. Això succeeix davant de
les vocals A, E àtones, és a dir, quan no són tòniques. En quines situacions podem trobar l’apòstrof:
. Davant i darrere d’un verb.
Ex:
L’abraça
(una persona dona una abraçada a una altra).
Abraça’l
(expressa una ordre, que algú abraci a algú altri).
Si
ens fixem en els articles, la preposició DE i els pronoms febles...
L’ARTICLE
Els
articles s’apostrofen quan:
.Els articles definits EL, LA, i els
articles personals EN, NA es troben davant mots que comencen per vocal o hac:
Ex:
L’hivern,
l’home, n’Hug, l’avió...
.L’article femení LA quan apareix davant
de I, U, HI, HU tòniques.
Ex:
L’illa,
l’ungla, l’hípica, l’Índia...
.Davant les xifres que comencen amb un so
vocàlic.
Ex:
L’1
de maig, l’11 de setembre, l’11è aniversari...
.Davant les sigles que comencen amb un so
vocàlic.
Ex:
L’IVA, l’IPC, l’ESO, l’UCI, l’Xbox...
No s’apostrofen:
.L’article femení LA davant de paraules femenines que comencen
amb I, U, HI, HU àtones.
Ex:
La
indústria, la unió, la humitat, la història...
.Davant de paraules que comencen amb un diftong creixent (I / HI
+ vocal):
Exemples:
El
iogurt, la hiena, el iot, la iaia...
.Davant el nom de les lletres.
Ex:
La
a, la o, la efa, la ela, la hac...
.La paraula UNA quan indica l’hora.
Ex:
-És
la una del migdia.
.Davant el prefix A- quan significa negació, perquè podria
produir confusió.
Ex:
La
asimetria (la simetria), la anormalitat (la normalitat), la ira (la lira)...
.Davant les sigles femenines que comencen amb I o U.
Ex:
La
UGT, la UNESCO, la ITV...
LA PREPOSICIÓ DE
.S’apostrofa davant els mots començats amb vocal o hac, a
excepció de quan va davant de l’article masculí (EL, ELS), perquè llavors es
contreu (DEL, DELS).
Ex:
-Viu
d’imaginació.
-Està
molt d’humor.
-”El
diari de la Noa” és un film.
No s’apostrofa:
.Davant de les paraules que comencen amb un diftong (I / HI +
vocal).
Ex:
-Pastís
de formatge.
-Exercici
de planxes.
ELS PRONOMS FEBLES
S’apostrofen:
.Els pronoms EM, ET, ES, EL, LA, EN
s’apostrofen davant els verbs que comencen en vocal o hac.
Ex:
M’encanten,
t’espanta, l’ha encertat, n’han comprat un...
.Els pronoms EM, ET, ES, EL, LA, EN
s’apostrofen darrere un verb acabat en vocal.
Ex:
Pinta’m,
mira’t, llença’ls, agafa’n...
.Quan coincideixen dos o més pronoms
febles en una oració, sovint un d’ells s’apostrofa.
Ex:
Me’n
vaig, me n’haig de comprar, no s’hi veu, no pot creure-s’ho...
No s’apostrofen:
.El pronom LA davant un verb o un altre pronom que comencin amb
I / U àtones.
Ex:
La
invenció, la utilitat, la hi donaran...
COMBINACIONS DE PRONOMS
Davant del verb:
.Els pronoms s’escriuen separats quan no
es poden apostrofar.
Ex:
-Aquesta
maquinària me la van reparar.
-L’entrada
us la demanaran al concert.
-No
li ho pots comentar d’aquesta manera.
.S’apostrofa l’últim pronom amb el verb,
si aquest comença en vocal, sempre que sigui possible.
Ex:
-Me
n’aniré a comprar.
-Compte
que no se l’emporti.
.Quan s’hagi d’apostrofar dos pronoms,
col·locarem l’apòstrof tan a la dreta com sigui possible.
Ex:
-Ja
no m’importa.
-Ja
t’ho vaig comentar.
Darrere del verb:
.Els pronoms mai no s’escriuen separats.
Si no es poden apostrofar, s’escriuen units amb un guionet.
Ex:
-Necessito
la teva llibreta; presta-me-la.
-Si
destorben, anem-nos-en.
.S’apostrofa el primer pronom amb el
verb, si aquest acaba en vocal, quan no es pugui apostrofar amb l’altre pronom
que el segueix.
Ex:
-De
pollastres, guarda’ns-en tres.
-La
lliçó, explica’ls-hi bé.
.Quan s’hagin d’apostrofar dos pronoms
després del guionet, situarem l’apòstrof tan a la dreta com sigui possible.
Ex:
-Els
sobres que hi ha al calaix, queda-te’ls.
-A
Londres només podré quedar-m’hi un dia.
[Material
consultat: Aula de català]
(Imatge
extreta de: Aula de català)
EXERCICIS:
1.
Resumeix les principals regles que cal tenir presents en l’apòstrof amb un
exemple.
2.
Què succeeix quan apareix l’article femení LA davant de I, U, HI, HU tòniques?
Explica-ho mitjançant un parell d’exemples.
3.
S’apostrofen el nom de les lletres? Per què?
4.
Per què s’apostrofen les següents dates?
L’1
de maig, l’11 de setembre, l’11è aniversari...
5.
Hem d’apostrofar les sigles? Quan?
6.
Quan els pronoms s’escriuen amb un guionet seguits del verb? Escriu un exemple.
7.
Realitza un esquema en allò essencial que cal recordar de l’apòstrof.
8.
Crea una activitat per a treballar l’apostrofació a l’aula.
9.
Completa la present regla de l’apòstrof:
Quan
s’hagin d’_________ dos ________ situarem l’_________ tan a la _________ com
sigui __________.
10.
Cerca una pàgina web que t’ajudi a treballar l’apostrofació.
11.
Cerca, dona una llambregada i enllaça aquí el quadre de combinació dels pronoms
febles.
12.
Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han anat les activitats de la present
fitxa. Quines dificultats t’han sorgit? Per què? Com les has resoltes?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada