L’oració és una unitat mínima que relaciona un subjecte
amb un predicat. Quan apareix un verb en forma personal, parlem d’una oració
simple; per un altre costat, si té més d’un verb, rep el nom d’oració composta.
Ex:
.Oració simple:
-La corredora va arribar a meta.
La corredora (SN, subjecte)
va arribar a meta (SV, predicat)
.Oració composta:
-La corredora va arribar a meta i el cronòmetre va
registrar la marca.
La corredora (SN, subjecte)
va arribar a meta (SV, predicat)
el cronòmetre (SN, subjecte)
va registrar la marca (SV, predicat)
Tota oració composta està formada per proposicions, és a
dir, oracions simples que estan connectades de
diferents maneres mitjançant un nexe (i, però, que, perquè...). Així doncs,
segons el tipus de nexe que trobem dins de les oracions compostes, es poden
classificar en: coordinades, juxtaposades i subordinades.
LA
COORDINACIÓ
Les
oracions coordinades estan formades per proposicions que tenen una
independència sintàctica i un significat complet. No depenen l’una de l’altra,
emperò, sí que mantenen entre elles una relació de significat.
Ex:
-*Estava
pintant la seva habitació i posa’m una amanida per sopar.
Estava
pintant la seva habitació (proposició 1)
i
(nexe)
posa’m
una amanida per sopar. (proposició 2)
Aquesta
oració és agramatical (*) perquè ambdues proposicions no tenen relació de
significat, per tant, no seria correcta.
Ex:
-Ahir
al matí vaig endreçar el traster i a la tarda vaig reparar l’armari.
Ahir
al matí vaig endreçar el traster (proposició 1)
i
(nexe)
a
la tarda vaig reparar l’armari. (proposició 2)
En
aquest segon exemple, sí que trobem una relació de significat entre totes dues
proposicions, per tant, l’oració és gramatical, és a dir, correcta.
Segons
el nexe que les uneix i el significat que aquesta partícula d’unió aporta,
poden ser de diversos tipus.
.Classes
d’oracions coordinades:
CLASSES |
NEXES |
SIGNIFICAT |
EXEMPLES |
Copulatives |
i, ni. |
Expressen suma d’idees. |
-En Manel llegeix una novel·la i
l’Ona realitza un dibuix. -No prenguis droguis ni fumis. |
Disjuntives |
o, o bé. |
Expressen exclusió d’idees. |
-Llegeix novel·la o poesia. -Pagueu-los la quota o
retorneu-los la inversió. |
Adversatives |
Però, sinó, sinó que,
tanmateix. |
Expressen oposició d’idees. |
-No li agradava la seva música
però va anar al concert. -No és molt cordial, sinó que és
esquerp. |
Distributives |
Ara...ara... o... o... ni... ni... d’una banda... de
l’altra... |
Indiquen distribució entre les
proposicions que formen l’oració, i cada una va introduïda per un nexe. |
-Ni hi he anat, ni he pogut
desplaçar-m’hi. -Ara mira la televisió, ara
pinta. |
Il·latives
o consecutives |
Per tant, doncs, de
manera que, així, així que, en conseqüència. |
Expressen conseqüència. |
-Plou? Doncs ens quedarem a
recer. -M’encanta la seva música, per
tant, em compro el disc. |
Explicatives |
És a dir, o sigui. |
S’utilitzen per fer aclariments. |
-Anirem al teatre, és a dir, a
veure la nova obra. |
LA JUXTAPOSICIÓ
Són les oracions que están formades per dues o més
proposicions enllaçades per un dels signes de puntuació: coma, punt i coma,
punt, dos punts. No tenen un nexe concret, emperò, aquest tipus de nexes
equival a una coordinació o a una subordinada, segons el matís que aporti el
signe de puntuació.
Ex:
-No podem veure el partit; la televisió està avariada.
; = ja que (oració subordinada)
-Hi ha hagut un aldarull; han hagut d’acordonar el
carrer.
i = ja que (oració coordinada)
Com també succeïa amb les oracions coordinades, les
proposicions de les oracions juxtaposades han de mantener entre elles alguna
relació de significat.
LA SUBORDINACIÓ
Són les oracions que estan formades per dues o més
proposicions, de les quals, una és la principal. Les altres proposicions depenen
d’aquesta i no tenen sentit per elles mateixes. Segons les funcions
sintàctiques que realitzen, es clasifiquen en adjectives, substantives i
adverbials.
.Tipus d’oracions subordinades:
CLASSES |
NEXES |
SIGNIFICAT |
EXEMPLES |
Adjectives |
Que Preposició +
què El, la, els,
les + qual/ quals |
Equivalen a un
adjectiu. |
-La pintora [que
viu al poble] té molt talent. |
Substantives |
Que qui |
Equivalen a un
substantiu. |
-Va afirmar [que
havia vist el culpable]. |
Adverbials |
____ |
Equivalen a un
adverbi. |
____ |
.Tipologia d’oracions subordinades adverbials:
CLASSES |
NEXES |
SIGNIFICAT |
EXEMPLES |
Modals |
Com / com si |
Indiquen la
manera com es realitza l’acció de l’oració principal. |
-Escrivia
voraçment [com si estés esgotant el temps]. |
Temporals |
Quan Abans que Després que |
Indiquen una
circumstància de temps amb relació a l’oració principal. |
-[Abans que jo li
comentés], ja coneixia el cas. |
Locatives |
on |
Indiquen una
circumstància de lloc amb relació a l’oració principal. |
-[On et penses
que està], no hi és. |
Comparatives |
Més… que Menys… que Tan… com |
Impliquen una
comparació entre l’oració subordinada i la principal. |
-[Com més esports
mira, més] li agraden. |
Condicionals |
Si En cas que |
Indiquen allò que
s’ha de cumplir perquè es realitzi l’acció de l’oració principal. |
-[Si no t’esforces],
no podràs aprovar. |
Causals |
Perquè Ja que |
Indiquen la causa
de l’acció realitzada pel verb de l’oració principal. |
-Han entrenat
[perquè volien guanyar la cursa]. |
Finals |
Perquè A fi que |
Indiquen la
finalitat de l’oració principal. |
-L’han multat [a
fi que respecti els límits de velocitat]. |
Concessives |
Encara que Malgrat que |
Indiquen
contrarietat respecte de l’oració principal. |
-Ho faré [encara
que no m’agradi]. |
Consecutives |
Tal, tan,
tant + que |
Indiquen la
conseqüència de l’oració principal. |
-Em vaig espavilar tant [que al
final vaig aconseguir les entrades per al concert]. |
EXERCICIS:
1. Separa les
proposicions de cada oració i subratlla’n el nexe.
-Avui no he pogut fer els deures, però els faré per la
nit.
-Estic
esgotat, tanmateix aniré al teatre.
-Al
poble plou i als afores no.
-Aquest
cap de setmana aniràs a la platja o aniràs a la muntanya?
-M’encanta
la lectura, per tant m’he regalat un llibre.
2. Escriu cinc oracions compostes coordinades i digues de
quina tipología són.
3. Esmenta de quin tipus de coordinades parlem segons el
nexe.
Ni:
Tanmateix:
D’una
banda… de l’altra:
Per
tant:
En
conseqüència:
O sigui:
4. Substitueix les oracions subordinades adjectives, que
estan destacades en negreta, per un sintagma preposicional o un adjectiu.
-És
un fet que em neguiteja.
-És
una professora que treballava molt bé.
-Fa un fred que no es pot aguantar.
-La
taula que té cromatisme de cirerer és
bonica.
-El
documental que tracta temes interessants
és sobre ovnis.
5. Escriu el nexe que manca en les següents oracions:
-M’encantaria
___ vinguessis al cinema.
-Li
enviaré un correu _____ no pateixi.
-Aniré
al concert ________ t’hi oposis.
-___
té gana que mengi.
-____
vindràs a casa?
6. Explica la diferencia que hi ha entre els nexes:
Perquè:
Doncs:
7. Redacta dues oracions simples i dues oracions
compostes. Anota de quina tipología és cadascuna.
8. Les partícules d’unió malgrat que i encara que
espressen? Escriu una oració amb cada partícula.
9. Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han anat les
activitats d’aquesta fitxa. Quines dificultats t’han sorgit i per què? Com les has
resolt?
10. Com explicaries a una alumna que no ha pogut assistir
a classe l’oració composta? Quina aplicació tenen les oracions compostes en la
nostra vida quotidiana?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada