dimecres, 18 de setembre del 2019

Revisem les faltes de la prova inicial. Adreçat a 1r d'ESO

Hola a tothom,
Us recullo les faltes ortogràfiques o de caire gramatical que més s’han reproduït a les proves inicials de 1r d’ESO. Si les reviseu bé, de ben segur que no les tornareu a repetir. I recordeu, rectificar és de savi!! Les analitzem!!



FALTA------------------------------------------------CORRECCIÓ

.fútbol-------------------------------------futbol (és aguda. Confusió amb el castellà)

.es un esport------------------------------és un esport (verb ser. Equival a “es” castellà)

.per què-----------------------------------perquè (explicació, causa. No és pregunta)

.desde------------------------------------des de (confusió amb “desde” en castellà)

.necesitem--------------------------------necessitem (dobla la essa)

.dos raquetes-----------------------------dues raquetes (concordança masculí plural)

.mes gran---------------------------------més gran (quantitat. Accent diacrític)

.tambe------------------------------------també (és aguda acabada en vocal)

.tens que----------------------------------has de/d’ (per cal de l’estructura castellana)

.despres pots-----------------------------després pots (adverbi de temps)

.sería-------------------------------------seria (els finals –ia no s’accentuen en català)

.hem va anar fatal-------------------------em va anar fatal (és pronom i no forma verbal)

.cosa de la que---------------------------cosa de la qual (estructura genuïna)

.basquet----------------------------------bàsquet (és plana i s’accentua perquè acaba amb t)

.pabello-----------------------------------pavelló (Ve baixa i és aguda acabada en vocal)

.per a que---------------------------------per a què (preposició + què, s’accentua)

.lo que------------------------------------el que (el “lo” no s’accepta en llengua estàndard)

.montar-----------------------------------muntar (per al·lusió al castellà)

.per el meu--------------------------------pel meu (contracció de per + el)

.pero--------------------------------------però (per confusió amb la forma castellana)

.hip hop-----------------------------------hip-hop (cal posar un guionet)

.a un gimnàs-------------------------------en un gimnàs (per calc del castellà)

.probar------------------------------------provar (de prova)

.pasar-------------------------------------passar (dobla la essa)

.anavem-----------------------------------anàvem (referent a nosaltres i no a ells)

.herva-------------------------------------herba (porta be alta)

.ademés-----------------------------------a més (per traducció de “además”)

.hi han dos equips-------------------------hi ha dos equips (no existeix “hi han”)


“Feliç qui se sent un fracassat i ho accepta sense amargor: l’acceptació del propi fracàs és l’únic èxit possible”.

(Cita extreta de: SALES, Joan, “El vent de la nit”, Club Editor, Barcelona, 2019)

(Imatge extreta de: Nati Bergadà)


EXERCICIS:
1. Observa les faltes ortogràfiques o gramaticals que apareixen al present llistat. Escull-ne cinc que escriguis malament i reflexiona el perquè del teu error.

2. Pràctica reflexiva: penses que l’anterior activitat t’ajudarà a millorar en l’escriptura? Per què? Si no és així, comenta les teves estratègies per evitar faltes ortogràfiques o bé gramaticals.

3. Aporta quatre faltes més que realitzis en les redaccions, dictats o bé exàmens. Corregeix-les com a la part superior de la fitxa, mitjançant dues columnes i posteriorment, esmenta perquè t’has equivocat, amb una reflexió de caire ortogràfic o gramatical.

4. Agafa un foli en blanc o bé en quadrícula. Posa’l en posició horitzontal i realitza el teu gràfic de faltes.
.Posa en vertical el nombre de faltes de cinc en cinc.
.Escriu en posició horitzontal: l’activitat (dictat, redacció, examen) i dia més i any.
.Separa les activitats de cada trimestre amb una ratlleta més forta per diferenciar-los.
.Posteriorment, anota les faltes que has fet amb un punt i traça una línia en color vermell. Al llarg del curs t’ajudarà a veure la teva evolució en l’escriptura.

         (faltes)
                  



 



                                                   (proves escrites: dia, mes, any)

.Abans de cada prova de redacció revisa les faltes que has anat corregint al llarg del curs mitjançant dues columnes, com a la part superior de la fitxa, si ho fas, començaràs a reduir el nombre de faltes. Si la falta està repetida anotar el número de vegades. Exemple:
      FALTA                                                                                           CORRECCIÓ
(3) per què--------------------------------------------------------------------------perquè

5. Si realitzes l’activitat 4, al cap d’un trimestre aporta la teva opinió si t’ha ajudat a millorar i com ho has notat.

6. Llegeix la cita de l’escriptor Joan Sales, i explica que ens vol dir amb aquestes paraules.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;