Hola a tothom,
Us
recullo les faltes ortogràfiques o de caire gramatical que més s’han reproduït
a les proves inicials de 1r d’ESO. Si les reviseu bé, de ben segur que no les
tornareu a repetir. I recordeu, rectificar és de savi!! Les analitzem!!
.fútbol-------------------------------------futbol
(és aguda. Confusió amb el castellà)
.es
un esport------------------------------és un esport (verb ser. Equival a “es”
castellà)
.per
què-----------------------------------perquè (explicació, causa. No és
pregunta)
.desde------------------------------------des
de (confusió amb “desde” en castellà)
.necesitem--------------------------------necessitem
(dobla la essa)
.dos
raquetes-----------------------------dues raquetes (concordança masculí plural)
.mes
gran---------------------------------més gran (quantitat. Accent diacrític)
.tambe------------------------------------també
(és aguda acabada en vocal)
.tens
que----------------------------------has de/d’ (per cal de l’estructura castellana)
.despres
pots-----------------------------després pots (adverbi de temps)
.sería-------------------------------------seria
(els finals –ia no s’accentuen en català)
.hem
va anar fatal-------------------------em va anar fatal (és pronom i no forma
verbal)
.cosa
de la que---------------------------cosa de la qual (estructura genuïna)
.basquet----------------------------------bàsquet
(és plana i s’accentua perquè acaba amb t)
.pabello-----------------------------------pavelló
(Ve baixa i és aguda acabada en vocal)
.per
a que---------------------------------per a què (preposició + què, s’accentua)
.lo
que------------------------------------el que (el “lo” no s’accepta en llengua
estàndard)
.montar-----------------------------------muntar
(per al·lusió al castellà)
.per
el meu--------------------------------pel meu (contracció de per + el)
.pero--------------------------------------però
(per confusió amb la forma castellana)
.hip
hop-----------------------------------hip-hop (cal posar un guionet)
.a
un gimnàs-------------------------------en un gimnàs (per calc del castellà)
.probar------------------------------------provar
(de prova)
.pasar-------------------------------------passar
(dobla la essa)
.anavem-----------------------------------anàvem
(referent a nosaltres i no a ells)
.herva-------------------------------------herba
(porta be alta)
.ademés-----------------------------------a
més (per traducció de “además”)
.hi
han dos equips-------------------------hi ha dos equips (no existeix “hi han”)
“Feliç
qui se sent un fracassat i ho accepta
sense
amargor: l’acceptació del propi fracàs és l’únic èxit possible”.
(Cita
extreta de: SALES, Joan, “El vent de la nit”, Club Editor, Barcelona, 2019)
(Imatge
extreta de: Nati Bergadà)
EXERCICIS:
1. Observa les faltes ortogràfiques
o gramaticals que apareixen al present llistat. Escull-ne cinc que escriguis
malament i reflexiona el perquè del teu error.
2. Pràctica reflexiva: penses que l’anterior
activitat t’ajudarà a millorar en l’escriptura? Per què? Si no és així, comenta
les teves estratègies per evitar faltes ortogràfiques o bé gramaticals.
3. Aporta quatre faltes més que
realitzis en les redaccions, dictats o bé exàmens. Corregeix-les com a la part
superior de la fitxa, mitjançant dues columnes i posteriorment, esmenta perquè
t’has equivocat, amb una reflexió de caire ortogràfic o gramatical.
4. Agafa un foli en blanc o bé en
quadrícula. Posa’l en posició horitzontal i realitza el teu gràfic de faltes.
.Posa en vertical el nombre de faltes de cinc en cinc.
.Escriu en posició horitzontal: l’activitat (dictat,
redacció, examen) i dia més i any.
.Posteriorment, anota les faltes que has fet amb un punt
i traça una línia en color vermell. Al llarg del curs t’ajudarà a veure la teva
evolució en l’escriptura.
(faltes)
(proves escrites: dia, mes, any)
.Abans de cada prova de redacció revisa les faltes que
has anat corregint al llarg del curs mitjançant dues columnes, com a la part
superior de la fitxa, si ho fas, començaràs a reduir el nombre de faltes. Si la falta està repetida anotar el número de vegades. Exemple:
FALTA CORRECCIÓ
(3) per què--------------------------------------------------------------------------perquè
FALTA CORRECCIÓ
(3) per què--------------------------------------------------------------------------perquè
5.
Si realitzes l’activitat 4, al cap d’un trimestre aporta la teva opinió si t’ha
ajudat a millorar i com ho has notat.
6.
Llegeix la cita de l’escriptor Joan Sales, i explica que ens vol dir amb
aquestes paraules.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada