dimarts, 24 de setembre del 2019

Santiago Rusiñol: aspectes sobresortints de la vida i obra. Adreçat als de literatura

Santiago Rusiñol i Prats (1861-1931). Nasqué a Barcelona un 25 de febrer.

Fou el primer fill d’una família benestant que tenia una fàbrica de filatures a Manlleu. Santiago no volgué portar l’empresa i aquesta passà al segon germà, tanmateix, seguia vinculat a aquesta, el nom de la qual era “Germans Rusiñol”. Durant la breu estada a Manlleu pintà paisatges fluvials que vorejaven la fàbrica.

Els seus pares no volien que Santiago fos artista, s’hi oposaren completament, ja que volien continuar amb el negoci. L’autor ho va plasmar dins de l’obra “L’auca del senyor Esteve”, on el fill del propietari de la botiga “La Puntual”, en Ramonet, desitja ser artista, caracteritzat d’una sensibilitat incontrolable.

Dels quinze als vint-i-quatre anys, Santiago pintà d’amagat perquè els progenitors no ho veien bé.
Va començar a escriure a l’edat de vint anys i ho compaginava amb la pintura i el col·leccionisme.

Relatava les rutes que realitzava amb l’Associació d’Excursions catalana. Durant aquestes sortides col·leccionava peces de forja que trobava en masos o ermites.

La seva literatura i pintura està influïda pel paisatgisme olotí.

Les cartes a la que seria la seva futura promesa, Lluïsa Denís són tot un exercici literari per a Rusiñol.

El 1886 es casà amb Lluïsa Denís, amb qui tingué una filla, Maria Agustina. L’esposa es retratada en un quadre que Santiago l’anomenava “La de casa”. A casa seva l’ambient familiar era tens. Abandona la vida de burgès i es dedica completament a la pintura, agafant al peu de la lletra la premissa “l’art per l’art” i pintar allò que volia en aquell instant. Abandona definitivament l’empresa, la dona i la filla petita. Al cap de poc temps, decidí viatjar amb el pintor Ramon Casas en carro per Catalunya i allunyar-se de la família. D’aquest viatge en sorgiren anècdotes i frases fetes com la coneguda: “Vendre duros a quatre pessetes”.

El 1889 s’instal·là a París, al barri de Montmartre per dedicar-se exclusivament a l’art. Des d’allí pintava quadres amb ironia i tristor: carrers, barris i solars buits. No tenia concessions. Les pintures mostraven malenconia, tristor i una visió fosca del món. Rusiñol sempre anava contra allò establert. Exposava una realitat lletja en les seves pintures, allò que mai ningú representaria en un quadre.

Des de la ciutat de París, realitzava cròniques sobre fets de la vida bohèmia viscuda amb els seus amics, o en relatava la tipologia d’artistes que vivia al barri. Aquests escrits eren publicats com a cartes del director a La Vanguardia, més tard recollides a “Cartas desde el Molino” (1890-1892). I que continuarà escrivint entre 1893 i 1895, aquestes darreres es recolliran dins del volum “Impresiones de arte” (1897).

El 1891 Santiago visità casualment Sitges, i uns mesos després hi retornà per a comprar dues cases i fer-se construir una casa-taller en una d'elles i davant del mar, El Cau Ferrat, per poder tenir una completa dedicació a l’art. Espai on hi ubicà la seva col·lecció d’eines amb ferro, quadres, ceràmica i d’altres objectes de cultures passades. També s’hi realitzaven tertúlies. Dins de El Cau Ferrat, s’hi organitzaven festes, originàriament sense nom, i que posteriorment s’anomenaven “Festa modernista de Sitges”, on els artistes s’hi reunien per realitzar exposicions, concerts, lectures poètiques, representacions teatrals, el teatre d’ombres xineses, novetat en aquella època.

A mesura que els anys avançaven, Sitges deixà de ser la capitalitat del modernisme en favor de Barcelona. Allí s’inaugurà el local Els Quatre Gats, que realitzava la mateixa funció que el Cau Ferrat, emperò, a la ciutat comtal. En aquest cafè-museu de Barcelona els intel·lectuals simpatitzants del modernisme s’hi reunien per menjar, realitzar tertúlies, veure exposicions o teatre de titelles, fer lectures. Hi confluïa gent moderna. Rusiñol hi era present sempre, fins que li sorgiren problemes de salut o motius de viatge.

El 1894, Rusiñol pinta el quadre “La morfina”. Primer prenia aquesta substància per millorar la salut, però després s’hi enganxà, ja que, era una moda de l’època. També acostumava a prendre absenta, un licor elaborat amb herbes. Aviat li sorgiren problemes d’addicció a aquestes substàncies i a l’alcohol.


A través de les pàgines de la revista “L’Avenç” va introduir el poema en prosa a Catalunya i a Espanya, mitjançant dos articles: “La suggestió del paisatge” i “Els caminants de la terra”. Els poemes en prosa i sobretot la influència de Baudelaire van influir els primers llibres de Rusiñol: “Anant pel món” (1896), “Oracions” (1897), “Fulls de la vida” (1898), emmarcades dins del simbolisme i decadentisme francès, on sobresortia que no hi haguessin fronteres entre gèneres i la creació d’un nou concepte d’art, l’Art total, on en els seus escrits confluïen les arts gràfiques, la música, la pintura i la literatura, narrativa, lírica i dramàtica.

Posà la seva imatge al servei del Modernisme. Així doncs, promogué una exposició de pintura (1892), també la representació de l’obra teatral “La intrusa” (1893) de Maurice Maeterlink, d’un certamen literari modernista (1894) i de l’estrena de “La fada” (1897), una òpera catalana d’Enric Morera i Jaume Massó i Torrents.

Amb “L’alegria que passa” (1898), primera peça llarga que escrigué per al teatre, amb la finalitat d’implantar un teatre líric català, combina el simbolisme i el costumisme, la tradició i la modernitat, cosa que li proporcionà un èxit de crítica i de públic, en un temps, en què de la modernitat en deien patriotisme. Dins de l’obra hi tracta l’enfrontament entre l’artista i la societat, la poesia i la prosa, l’espiritualisme i el materialisme. Aquests mateixos temes apareixen a “El jardí abandonat” (1900) i a “Cigales i formigues” (1901), d’aquí que alguns reculls inclouen les tres obres en un tot.

Va començar a escriure obres de dramatúrgia ja delicat de salut, i en recuperar-se completament va fer un gir en la seva obra pictòrica i literària. Va aprofundir en la pintura de jardins i en l’escriptura d’obres teatrals. Aquesta repetició de fórmules li garantien l’èxit de públic, emperò van fer ressentir la seva obra.

El 1899 Rusiñol, ja malalt, ingressa en un sanatori prop de París. Ha d’optar per la vida o bé per l’art. Escull aquesta primera. Decideix tornar a viure amb la seva dona, i recupera la convencionalitat. És el temps en què entre 1900 i 1931 només fa que pintar jardins que li agraden.

Deixà un llegat important culturalment parlant en un poble pescador, Sitges.

Algunes de les seves obres: “Llibertat!” (1901), “El malalt crònic” (1902), “Els Jocs Florals de Canprosa” (1902), obra irònica i que rebé dures crítiques del catalanisme més conservador, “L’hèroe” (1903), “El pati blau” (1903) i “El místic” (1903), empren uns clixés per similars per atraure públic: la polèmica, la denúncia, el costumisme, el sentimentalisme. D’aquesta manera, segons ell podia normalitzar la literatura catalana, això queda exemplificat en aquestes paraules incloses en un pròleg d’un llibre de Jacint Capella:

“En l’art, com en tantes altres coses, el que llença més bellesa és el que s’endú més devots; i que l’home que fa més claror és el que atrau més papallones”.

Fruit d’aquestes paraules, es veu que volia tenir completa llibertat d’elecció de tema en l’escriptura i de tractament estètic, tanmateix, defensava la sinceritat, l’espontaneïtat i sentit d’entrar plenament en contacte amb el públic, al cap i a la fi, a aquest darrer anava destinada l’obra d’art. Això va fer que Rusiñol trenqués finalment amb el modernisme. Des de la revista “Catalunya”, que dirigia el poeta Josep Carner es va criticar durament la posició de Rusiñol.

En l’obra “El místic” pren com a referent Jacint Verdaguer, que fou incomprès per la societat de l’època.
D’altres de les seves obres són: “Els punxasàrries” (1904), “El bombero” (1904), “L’escudellòmetro” (1905), “La nit de l’amor” (1905), “La lletja” (1905), obra que va haver de suspendre la seva representació, ja que, al primer acte ofenia els burgesos i en el segon els obrers; “El bon policia” (1905), en totes es repetien tòpics.

A partir del 1905, Rusiñol hagué de defensar-se dels atacs verbals dels autors joves noucentistes, atès que, segons ells, Rusiñol era el model de l’obra mal feta, poc pensada i mancada de qualitat. També perquè es mantenia allunyat del modernisme. Rusiñol prengué el pseudònim de “Xarau” per defensar-se d’aquestes crítiques entre els anys 1907 i 1925, a través d’escrits a la revista “L’Esquella de la Torratxa”.

Rusiñol conegué l’editor Antoni López, que portava la Llibreria Espanyola i que li anava publicant els drames, comèdies, sainets, vodevils i tres novel·les: “El català de La Mancha” (1914), “La Niña Gorda” (1917) i “En Josepet de Sant Celoni” (1918), que a la vegada emprà com a atac als noucentistes. Rusiñol feia paròdia de l’obra “Glosari” d’Eugeni d’Ors i evocava personatges i paisatges de la Catalunya del segle XIX.

Una altra de les seves obres puntals fou “L’auca del senyor Esteve” (1907), que escrigué allunyat de la polèmica de les seves obres teatrals i que fou estrenada en versió teatral el 1917. Protagonitzada pel senyor Esteve, que representa els burgesos i s’oposa a l’artista en el conflicte entre poesia i prosa plasmat en tota l’obra de Rusiñol.


Als anys vint tenia molt èxit el seu teatre, tot i que el modernisme ja havia quedat desplaçat.

De 1927 és l’obra “Màximes i mals pensaments: pensa mal i no erraràs”, on recull tot un seguit de dues-centes sentències i ensenyaments de la vida, sorgits de la seva ment, sempre amb ironia, a tall d’exemple:

“El marit que té una dona que vol ser elegant, ja pot començar a tremolar”.

“Al qui va inventar l’alcohol se li hauria de fer un monument. Als tristos els fa tornar alegres, i als dolents els fa tornar idiotes”.

“Els col·leccionistes d’antiguitats són els drapaires dels records”.

“L’anar amb auto és perillós, però ho és molt més l’anar a peu. Per cada un que es mata dels que corren, sent maten a cents dels que caminen”.

Morí a Aranjuez a l’edat de 70 anys, el 13 de juny del 1931. El seu fèretre es traslladà amb tren fins a Barcelona. Durant el trajecte tingué una parada a Sitges, i tot un reguitzell de dones taparen el taüt de flors. Un any després, nasqué l’Associació del Ram de Tot l’Any de Sitges, que tres cops a la setmana porten un ram de flors al Cau Ferrat en agraïment per tot el que l’autor va donar culturalment parlant.

Rusiñol va escriure més de cent llibres en vida: sobretot obres de comèdia teatrals, novel·les simbolistes, prosa poètica.

Josep Pla va realitzar una biografia de Rusiñol on es veia el seu costat més faceciós i el menys intel·lectual, tanmateix, donà molta popularitat al personatge.


(Fonts: lletra.net i programa “El meu avi”)

(Imatge extreta de: Vikipèdia, Todocolección, CCMA)


Per a saber-ne més:


(El meu avi: “Santiago Rusiñol. El motor del modernisme”, 2002. Durada: 31’12’’)



 (Lletres d’or: “Santiago Rusiñol”, 2012. Durada: 2’58’’)



(Ciutat Maragda: “Santiago Rusiñol”, 1h 28’30’’)



(Síntesi de la vida de l’autor)



(“Màximes i mals pensaments: pensa mal i no erraràs”, 1927)



EXERCICIS:

1. Quines aportacions va fer Santiago Rusiñol al modernisme?

2. Per què es diu que Santiago Rusiñol fou “un artista total”?

3. Rusiñol era un escriptor d’èxit, per què?

4. Com van titllar els modernistes les seves obres?

5. Comenta la present afirmació de Rusiñol:

“En l’art, com en tantes altres coses, el que llença més bellesa és el que s’endú més devots; i que l’home que fa més claror és el que atrau més papallones”.

6. Rusiñol també va ésser popular pel seu llibre de màximes. Escriu-ne una.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;