El verb és una categoria gramatical variable, atès que apareix en
multiplicitat de formes. En primer lloc, el verb té dues parts: el lexema o
arrel i els morfemes gramaticals.
.El lexema o
arrel: és la part
invariable del verb i la que aporta més significat.
Ex:
Cantar:
cant- (lexema, part invariable)
.Els morfemes
gramaticals o desinències: són la part
variable del verb. Al lexema verbal o arrel s’hi afegeixen les desinències, que
indiquen la conjugació, la persona, el temps, el mode i l’aspecte. Aquestes
desinències reben el nom d’accidents del verb.
Ex:
-o, -es, -a, -em, -eu, -en.
(que s’unirien al lexema “cant-“)
LES CONJUGACIONS
Podem trobar tres conjugacions:
.Primera
conjugació: quan els verbs tenen l’infinitiu acabat en –AR:
Ex:
Ballar, treballar, vomitar...
.Segona
conjugació: quan els verbs tenen l’infinitiu acabat en –ER o –RE:
Ex:
Créixer, témer, perdre...
.Tercera
conjugació: quan els verbs tenen l’infinitiu acabat en en –IR:
Ex:
Dormir, discutir, dirigir...
N.B. Sembla
molt senzill dir de quina conjugació és cada verb, però quan apareixen
conjugats costa una miqueta més, prova amb l’exercici 4.
D’altra banda, els verbs de la tercera conjugació poden dividir-se en purs
i incoatius.
1.
Purs
Els verbs que es conjuguen com el verb dormir. Sense
l’increment –EIX-. Això ho veurem als tres presents:
.Present d’indicatiu:
Jo dormo, tu dorms, ell/a dorm, nosaltres dormim,
vosaltres dormiu, ells/es dormen.
.Present de subjuntiu:
(que) jo dormi, (que) tu dormis, (que) ell/a dormi, (que)
nosaltres dormim, (que) vosaltres dormiu, (que) ells/es dormin.
.Imperatiu:
No té primera persona del singular.
Dorm tu, dormi ell/a, dormim nosaltres, dormiu vosaltres,
dormin ells/es.
2.
Incoatius
Els verbs que es conjuguem com el model servir. Afegeixen
l’increment –EIX- a continuació del lexema. Observem on aporten aquest
increment.
.1a, 2a i 3a persones del singular i 3a del plural del present d’indicatiu:
Jo pateixo, tu pateixes, ell/a pateix, nosaltres patim, vosaltres
patiu, ells/es pateixen.
.1a, 2a i 3a persones del singular i 3a del plural del present de
subjuntiu:
(que) jo Pateixi, (que) tu pateixis, (que) ell/a pateixi,
(que) nosaltres patim, (que) vosaltres patiu, (que) ells/es pateixin.
(Adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua
catalana i literatura. 1r ESO, editorial Teide, Barcelona)
(Imatge extreta de: 10puntos.com)
!Saps de quina
conjugació és el verb que hi ha representat a la fotografia? És un verb pur o
incoatiu?
!!EXERCICIS:
1.
Explica la diferència que hi ha entre el lexema i la
desinència o morfema gramatical. Exemplifica-ho.
2.
Realitza un petit esquema sobre les conjugacions i posa
tres exemples de cada.
3.
Digues de quina conjugació són els següents infinitius i
per què.
Pintar, servir, perdre, témer, córrer, dibuixar, complir,
collir, mesurar, suprimir, creure, transgredir, admetre, expressar, dimitir,
apassionar, publicar, esmorzar.
4.
Cerca per Internet un verb de cada conjugació i enganxa
aquí l’enllaç.
5.
Esmenta de quina conjugació són els següents verbs
conjugats:
Morim, creixíem, donava, començo, passejant, collíssiu,
temia, valen, amenaces, hauríem viscut, havies viatjat, discutiren, hagués
dibuixat, cantaríem, he saludat.
6.
Comenta la diferència que hi ha entre un verb pur i un
incoatiu. Posa dos exemples de cada tipologia.
7.
Esmenta quins d’aquests verbs són pur i quins són
incoatius.
Servir, prohibir, sentir, sortir, cosir, llegir.
8.
Amplia el llistat de la fitxa amb vuit verbs més que
siguin purs i vuit més que siguin incoatius.
9.
Proposa un exercici per treballar el verb a partir de la
teoria d’aquesta fitxa. No resolguis l’exercici, que ja ho farà algú altri.
10.
Fòrum: autoavalua’t. Com t’ha anat la present fitxa? Què
és el que més t’ha costat i per què? Què pots fer per millorar els errors als
exercicis? Has millorat alguna cosa amb la lectura de la fitxa? Raona les teves
respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada