Un verb té les propietats següents: nombre, persona, temps, mode, aspecte i
veu. De ben segur que ja les coneixes, emperò, potser no hi heu posat prou
atenció. Les veiem una per una.
1.
EL
NOMBRE I LA PERSONA
Els morfemes gramaticals que s’uneixen al lexema donen
informació de nombre (singular i plural) i de persona (primera, segona,
tercera).
SINGULAR
|
PLURAL
|
|
1a persona
|
Cant-o
|
Cant-em
|
2a persona
|
Cant-es
|
Cant-eu
|
3a persona
|
Cant-a
|
Cant-en
|
Dins del verb podem trobar les formes no personals del
verb, és a dir, l’infinitiu, el gerundi i el participi. Aquestes formes no
presenten morfemes de persona, d’aquí que es diguin impersonals. L’infinitiu i
el gerundi tampoc tenen morfemes de nombre, en canvi, el participi sí que té
gènere i nombre.
Ex:
Cantar (infinitiu)
Ballant (gerundi)
Dormit/a, dormits/es (participi)
En els temps compostos, que estan formats per l’auxiliar HAVER i un PARTICIPI, el
nombre i la persona verbal vénen donats per l’auxiliar.
Ex:
He mogut: 1a persona del singular.
Haurien menjat: 3a persona del plural.
2.
EL TEMPS
Els morfemes de temps ens indiquen com és l’acció verbal.
Poden ser de tres maneres diferents:
.Present: quan l’acció passa en el moment
en què es parla. Ex: menjo.
.Passat: quan l’acció és passada. Ex: decorava.
.Futur: l’acció encara ha
d’esdevenir-se. Ex: guanyaré.
3.
EL MODE
Indica la manera en què la persona exposa allò que
expressa el verb. Els modes verbals són tres:
1.
Indicatiu:
Quan els fets
s’expressen com a reals, per tant, de manera objectiva. Els pensaments
subjectius dels parlants no hi intervenen.
Ex:
-En Jiehao
llegeix el llibre de l’aula d’acollida.
2.
Subjuntiu:
El mode
subjuntiu expressa l’actitud subjectiva del parlant davant de l’acció verbal.
Dins del subjuntiu s’hi inclouen tots els temps verbals que indiquen temor,
desig, dubte, possibilitat, voluntat i similars. Alhora, és el mode que serveix
per expressa prohibicions.
Ex:
-M’encantaria
que vinguéssiu al teatre.
3.
Imperatiu:
És un temps
verbal de present amb el qual s’expressen ordres o prohibicions.
Ex:
-No mengeu a
l’aula.
4.
L’ASPECTE
Gràcies a l’aspecte sabem si l’acció que s’expressa amb
el verb està acabada o no. L’aspecte del verb pot ésser de dos tipus:
1. Aspecte
perfectiu
Quan l’acció
del verb està finalitzada.
Ex:
-Avui he
arribat ben d’hora a casa.
2. Aspecte
imperfectiu
Quan l’acció
del verb no està acabada, és a dir, està en procés de realització.
Ex:
-Quan puc
rumio allò que he de fer.
Els temps
compostos són perfectius i els temps simples són imperfectius, menys el passat
simple.
PERFECTIUS
|
IMPERFECTIUS
|
TEMPS
COMPOSTOS
|
EXEMPLES
|
TEMPS
SIMPLES
|
EXEMPLES
|
Perfet
|
He omès
|
Present
|
Dormo
|
Plusquamperfet
|
Havia omès
|
Imperfet
|
Dormia
|
Passat
simple o Perifràstic
|
Ometí
|
Futur
|
Dormiré
|
Passat
anterior
|
Haguí omès / vaig haver omès
|
||
Futur
perfet
|
Hauré omès
|
5.
LA VEU
Amb la veu veiem la relació que s’estableix entre el
subjecte i el predicat dins de l’oració.
Existeixen dues veus:
1. Veu
activa
Se centra en
l’interès que té el subjecte de l’oració a l’hora de transmetre la informació.
Ex:
-El botiguer
recull la parada.
2. Veu
passiva
Quan destaca
el resultat de l’acció. Aquesta veu l’obtenim quan a la forma conjugada del
verb ‘ser’ l’acompanyem del participi del verb que aporta el significat, i que
al mateix temps estableix una concordança de gènere i nombre amb el subjecte.
Ex:
-La cançó és
cantada per la coral del poble.
(Material adaptat
de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i
literatura. ESO, editorial Teide, Barcelona)
(Imatge estreta de: eleconomista.es)
!!EXERCICIS:
1. Observa
la fotografia de la fitxa i esmenta quins temps verbals empraries si...
.L’acció de la
imatge ja hagués passat.
.L’acció de la
imatge encara hagués de passar.
.L’acció de la
imatge l’estiguessis veient al mateix moment.
2. Esmenta
quina és la persona dels següents temps verbals:
Hauríem
dormit, he cantat, havies corregut, haguéreu topat, hagi aprovat, hàgim menjat,
haguessin tancat, haguéreu treballat, has ballat, soparia.
3. Digues
si el temps del següents verbs és present, passat o futur:
Cantàvem,
riuran, hagués ajudat, escriuré, he saludat, canti, discutirem, hauré pensat,
hauran sabut, ric, viuré, dibuixem, haguessis pintat, dorm.
4. Cerca
verbs i escriu tres oracions amb cadascun dels següents modes: indicatiu,
subjuntiu i imperatiu.
5. Pensa
i destria quin dels següents verbs té l’aspecte de perfectiu i quin de l’imperfectiu.
Ballo, han
marxat, cantava, podria, jugaré, vaig haver ajudat, menjo, haguessis escrit,
hauria menjat, havia rebutjat, detenen, interpreta, organitzaran, treballà.
6. Troba
el lexema dels següents verbs:
Esborro,
divertíem, viscut, escullis, tindria, oferiré, agraeixo, muntarem, remava,
avorrir, cobrir, diluir, noto, absolen, escoltar-se, confiscats, absolt.
7. Anota
la conjugació, la persona, el nombre, el temps, el mode i l’aspecte dels verbs
següents:
Corro, voldríem, haguessis deixat, cantis, hagis escrit,
vinc, diguin, marxaré.
8. Posa-hi
inventiva i crea un exercici per a treballar els verbs, però no el resolguis,
que ja ho farà algú altri.
9. Fòrum:
autoavalua’t. Com t’ha anat la present fitxa? Quin aspecte del verb t’ha costat més i quin menys i per què? Al
final te n’has sortit? Què has millorat treballant la fitxa dos del verb? Justifica
les teves respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada