dijous, 16 de novembre del 2023

Conte amb valors. "Camperols i ases". Adreçat a tothom


Un home, que després d’anys de molt esforç havia aconseguit comprar unes petites terres de cultiu, se n’anà un dia a la fira de la comarca decidit a adquirir un ase per tal que l’ajudés a les seves terres. La fira d’ases estava en el seu moment àlgid, ja que atreia a camperols de tota la zona disposats a adquirir els millors exemplars de conreu. Centenars de camperols s’apilonaven aquell dia i, en mig de l’esvalot regnant, escoltà a un jove que li deia a un altre:

-Això és insuportable. Jo me’n vaig d’aquí... Si no hi ha més que ases i pagesos!

L’home, davant de tal declaració d’intencions, es posà en la conversació i li digué al que havia fet el comentari:

-Disculpi, acabo d’escoltar el que deia. Vostè també és un pagès?

-Jo? Per suposat que no. Com se li ha ocorregut preguntar-me tal ximpleria? -respongué, enutjat, el jove.

-Llavors, no em digui més! -ironitzà l’home, deixant al jove esbalaït.

Aquest petit conte ens aciencia que, abans d’emetre un judici sobre els altres, devem dirigir la mirada cap a nosaltres mateixos.


(Extret de la revista “Pronto”. Traducció: Josep Maria Corretger)

[Imatge extreta de: El Punt Avui]



EXERCICIS:

1. Realitza un resum d’aquest conte amb valors.

2. Cerca i explica el significat de quatre paraules de color lila que desconeguis.

3. Per què el camperol va anar a la fira?

4. Un individu diu: «-Això és insuportable. Jo me’n vaig d’aquí... Si no hi ha més que ases i pagesos!». Trobes l’afirmació discriminatòria? Per què?

5. Escriu un sinònim de:

adquirir: àlgid:

s’apilonaven: esvalot:

enutjat: esbalaït:

aciencia:

6. Què significa ironitzà dins aquesta frase del conte?

-Llavors, no em digui més! -ironitzà l’home, deixant al jove esbalaït.

7. Al conte apareixen diverses marques de respecte. Anomena-les.

8. Fòrum: al conte apareixen tant camperols com ases. Expressa la teva opinió sobre el món de la pagesia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;