En primer lloc, realitza una pluja d’idees sobre allò que escriuràs.
Interrelaciona les idees
que estiguin vinculades entre elles.
El text ha de tractar el tema que et demanen, sinó no serà
coherent.
Empra el registre adequat.
Un text escrit mostra un nivell de registre estàndard.
Per tant, compte a emprar paraules col·loquials.
Comença a escriure el text. Cal que mostris l’estructura:
introducció, nus i desenllaç ben separada per paràgrafs. Això
facilitarà la lectura del teu text. Aquesta estructura s’ha de veure a mig
metre de distància, sinó no estarà ben feta.
A la introducció només has de presentar el tema
del qual tractaràs, i sobretot, no opinis. Pensa que ha de ser curteta.
Quedaria molt lleig que la introducció fos més llarga que un paràgraf d’idees.
Desenvolupa el text, el nus: pot contenir una estructura d’un, dos,
tres o més paràgrafs. Exemplifica allò que estàs explicant, atès que, reforçarà
allò que afirmes. Cada vegada que parlis d’una idea diferent, fes un punt i
apart i enceta un altre paràgraf. Recorda que no es poden barrejar idees
diferents.
El desenllaç: clou el text
recordant alguna idea destacada i el finalitzes. Sense recordar tot el que has
esmentat anteriorment.
Ara, ja tens el tens redactat. Anem a veure alguns
aspectes que l’enriquiran:
.Sinònims: no repeteixis una
paraula més d’una vegada, perquè queda malament i rebaixa el teu corpus lèxic.
Cerca un sinònim.
.Connectors: cerca connectors.
T’ajudaran a enllaçar molt bé les oracions: primerament, en segon lloc, per
exemple, d’altra banda, finalment…
.Empra pronoms: t’ajuden a no
repetir paraules.
.Gramàtica: recomanable escriure oracions curtes. El
subjecte i el verb concorden en nombre i persona. Si escrius oracions llargues
corres el perill de no fer concordar el subjecte amb el verb. Llavors, tindràs
una oració gramatical.
.Els temps verbals: en un escrit no poden barrejar-se els temps verbals.
Has de decidir si parlaràs en present, passat o bé futur. Quan tinguis decidit
el temps verbal, llavors, tots els verbs que hi escriguis han d’anar en aquesta
línia.
.Els castellanismes: quan rellegeixis el text, para compte que no contingui interferències amb d’altres llengües. Per qualsevol
dubte, consulta el diccionaris.cat.
.Puntua el text: llegeix el text. Si
mentre llegeixes et manca aire… significa que allí hi has de posar una coma. El
punt i coma s’empra per a separar coses diferents dins d’una mateixa
enumeració. Recorda que en una oració no pots parlar de coses diferents,
llavors, les hauries de separar mitjançant un punt.
Posa un títol que d’adeqüi a la idea principal del text.
.Presentació: que el document estigui ben polit. Fer bona lletra. Justificar
les línies per la dreta. Interliniat 1’5 si es fa en ordinador.
.Ortografia: abans de lliurar
el text, mira l’ortografia si es correcta. Que es vegin amb claredat els
accents, tant si són oberts com tancats.
.Revisa el text: mira que totes les
idees estiguin endreçades. Que no les recuperis perquè has oblidat quelcom. Tampoc
les repeteixis. Això indicaría una manca d’idees. Llegeix-lo entre tres i
quatre vegades abans de lliurar-lo.
N.B. Si esteu al cas de totes
aquestes mesures… el text sortirà de meravella. La destresa en l’escriptura no
s’aprèn d’un dia per l’altre. Es va adquirint sobretot llegint, escoltant
programes als mitjans de comunicació, també escrivint, i tenint molta paciència.
(Imatge
extreta de: L'Avenç Centre Cultural)
EXERCICIS:
1. Esmenta quines són
per a tu les tres coses fonamentals a l’hora d’escriure un text i raona per
què.
2. Explica en què
consisteix la cohesió, l’adequació i la coherència.
3. Esmenta si parlem de
cohesió, adequació o coherència.
A)
Quan un text té connectors.
B)
El subjecte i el predicat no concorden.
C)
El text no segueix el tema demanat.
D)
Hi ha un pronom en una oració mal col·locat.
E)
El text conté paraules col·loquials.
4. Practica: redacta un
text explicant que t’agrada fer durant el teu temps lliure i que contingui cent
paraules.
5. Escriu el teu top
tens de faltes ortogràfiques i justifica cada errada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada