divendres, 20 de novembre del 2020

Conte amb valors: "Els dos ases". Adreçat a tothom


Dos ases estaven lligats entre ells. A un i a un altre costat, a cinc metres aproximadament, el seu propietari havia posat dos munts de verd i ric alfals. Negats, com a ases que eren, apressats per la gana, s’entestaren en menjar cadascun de la pila que tenia més a prop. Tant era el deler per menjar, tant l’esforç per anar cadascun pel seu costat, tanta obcecació i la porfídia i tant el seu egoisme, que s’esgotaren sense provar una mossegada. A punt estigueren de tocar amb el musell l’herba que cadascun tenia davant, però no ho aconseguiren. Això augmentà més el sofriment, la seva angoixa i el seu afany inútil. Passaren així una hora fins que, extenuats per la mengera, el treball i la ràbia, caigueren al terra a dos dits (a dos dits tan sols!) de l’alfals.

Dues vaques que passaven per allí i que també estaven lligades, encara que en meravellosa companyonia, s’aturaren i, amb intel·ligent parsimònia, liquidaren primer un dels munts i, després, amb idèntic enteniment, se n’anaren juntes per a acabar amb el segon.

Aquesta fàbula ens ensenya els avantatges de compartir i cooperar. Cal aprendre a saber aparcar l’egoisme i exercitar la negociació tenint en compte també les necessitats de l’altre.


(Conte traduït de la revista «Pronto»)

(Imatge extreta de: Teinteresa)

(Traducció: Josep Maria Corretger)

 

EXERCICIS:

1. Realitza un resum d’aquest conte amb valors.

2. Cerca al diccionari i anota el significat de quatre mots de color lila que desconeguis.

3. Escriu un sinònim de cada mot:

apressats:                                                  s’entestaren:

obcecació:                                                extenuats:

parsimonia:                                               exercitar:

4. Subratlla el mot correcte de cada parella:

companyerisme / companyonia;         obcecació / obsecació;      egoïsme / egoisme;

porfídia / porfidia;                               ventaja / avantatge;           sofriment / sufriment.

apendre / aprendre.

5. Recull tres substantius, tres adjectius, tres verbs que apareguin en aquest conte.

6. Crea o cerca una il·lustració o imatge que representi aquest conte.

7. Agrupa paraules que apareguin al conte en un mateix camp semàntic.

8. Què és una fàbula? Posa exemples.

9. Inventa un joc a partir d’aquest conte.

10. Fòrum: hi ha massa egoisme en aquest món, tal i com passa al conte? Per què? Pensem massa en nosaltres mateixos i no tant en la resta? Per què es dona això? Com es podria combatre l’egoisme? Aporta exemples.

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;