S’anomena lírica al gènere poètic que consisteix en donar
a conèixer de manera subjectiva els sentiments del poeta o poetessa. És de
vital importància tant l’expressió del missatge com la seva transmissió. Així
doncs, el fons (contingut) i la forma (aparença) s’uneixen per a donar a forma
a un únic objectiu, expressar els sentiments, les idees, les emocions o
l’ensenyament que amaga la persona que escriu. Avui ens aturem en la vessant
poètic d’un dels autors de referència de les terres de ponent, Josep Vallverdú,
que mai no detura la seva escriptura, i que en els darrers anys ha despuntat en
un gènere pel qual no era tan conegut, el poètic.
ISARD
Quina banya més petita,
bèstia guita!
Quina pota més lleugera!
Tota roca li és drecera;
quan s’enfila per les crestes
posa el peu a les arestes,
mai no cau,
i la seva última frontera
és la ratlla del cel blau.
Si vols atrapar l’isard
sempre faràs tard.
(Dins “Bestiolari”,
2010)
*****
CABRA
La cabra
més mansoia
és del
pastor la joia.
Bela
mentre la muny
amb el
puny.
Ell,
després, es beu la llet,
i queda
molt satisfet...
I em
penso que ella també,
perquè
diu tothora "beeee!"
(Dins “Bestiolari”,
2010)
*****
Cercaràs debades el tast
de la vida,
car no l’assenyalen
profetes ni mags,
ni barons barballargs
entre piles de llibres,
ni tampoc rodamons de
periple arriscat.
Només l’hauràs xopant-te
de les pures
realitats de l’entorn
quotidià.
(Dins “De signe cranc”,
2009)
(Material adaptat de: DIVERSOS, Llengua
catalana i literatura. 3r ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2007)
(Il·lustració extreta
de: El Pallars racó a racó; XTEC)
EXERCICIS:
1. Escull un dels tres poemes de Josep Vallverdú i comenta
de què tracta.
2. Cerca al diccionari i anota el significat de tres
paraules que hagis après amb la lectura dels seus poemes.
3. Pots no saber coses de l’isard, emperò, en Josep
Vallverdú ens el descriu molt bé. Aporta informació de com és l’animal.
4. “Cabra” és un altre poema molt senzill d’entendre, explica
de què va.
5. Llegeix el següent poema d’en Josep Vallverdú, inclòs
dins del “Bestiolari”, recita’l en veu alta i enregistra’l en format mp3.
ÀGUILA
Majestuosa,
impàvida,
ingràvida,
ufanosa.
Dalt del cel sembla un
estel.
Ulls de foc,
urpes de ferro,
és l’àguila, si no
m’erro.
6. Comenta el poema
“Àguila i explica el significat de:
impàvida:
ingràvida:
ufanosa:
7. El tercer poema
aportat més amunt, no té res a veure amb els animals. Quina temàtica tracta?
8. Fòrum: què s’ha de
tenir en compte a l’hora de recitar correctament un poema? Per què? Com t’ha
anat la recitació de l’activitat 5? Què pots fer per a millorar-la?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada