Us presento una graella amb algunes de les faltes reincidents amb la corresponent correcció i explicació de la seva escriptura. La seva visualització us ajudarà a reduir-les. És una activitat molt bona i que treballo sempre per tal que l’alumnat reflexioni de per què realitza aquell error i com pot evitar-lo. Com no, aquest graella és ampliable, i ara us convido a vosaltres a fer-ho!
|
FALTA |
CORRECCIÓ |
EXPLICACIÓ |
|
algún |
algun |
És
aguda. S’accentuen quan acaben en vocal o –en, -in. |
|
orígen |
origen |
És
plana. S’accentuen quan no acaben en vocal o –en, -in. |
|
fenomens |
fenòmens |
És
plana. S’accentuen quan no acaben en vocal o –en, -in. |
|
tranvia |
tramvia |
És
una excepció. Recordar que el grup –mv- s’escriu amb ema. |
|
Ramón |
Ramon |
És
aguda. S’accentuen quan acaben en vocal o –en, -in. |
|
exàmen |
examen |
És
plana. S’accentuen quan no acaben en vocal o –en, -in. |
|
dioptria |
diòptria |
És
esdrúixol. S’accentuen sempre. |
|
olimpiada |
olimpíada |
És
esdrúixol. S’accentuen sempre. |
|
isobara |
isòbara |
És
esdrúixol. S’accentuen sempre. |
|
periode |
període |
És
esdrúixol. S’accentuen sempre. |
|
textil |
tèxtil |
És
plana. S’accentuen quan no acaben en vocal o –en, -in. |
|
àlfil |
alfil |
És
aguda. S’accentuen quan acaben en vocal o –en, -in. |
|
fútbol |
futbol |
És
aguda. S’accentuen quan acaben en vocal o –en, -in. |
|
flúor |
fluor |
És
aguda. S’accentuen quan acaben en vocal o –en, -in. |
|
ràdar
|
radar |
És
aguda. S’accentuen quan acaben en vocal o –en, -in. |
|
xàndal |
xandall |
És
aguda. S’accentuen quan acaben en vocal o –en, -in. |
|
xassis |
xassís |
És
aguda. S’accentuen quan acaben en vocal o –en, -in. |
|
metamòrfosi |
metamorfosi |
És
plana. S’accentuen quan no acaben en vocal o –en, -in. |
|
pneumonia |
pneumònia |
És
esdrúixol. S’accentuen sempre. |
|
trailer |
tròlei |
No
confondre amb el castellanisme. |
|
accès |
accés |
S’escriu
amb accent tancat. Sona com el de “més” i no “anglès”. |
|
café |
cafè |
S’escriu amb accent obert. Sona com a “anglès” i no
“més”. |
|
interés |
interès |
S’escriu amb accent obert. Sona com a “anglès” i no
“més”. |
|
cantaba |
cantava |
Els
acabaments d’imperfet d’indicatiu s’escriuen en –ava. |
|
móvil |
mòbil |
Sona
com a “però” i no “camió”. S’escriu amb be alta. |
|
plà |
pla |
És
un monosíl·lab. Com que no es pot confondre no s’accentua. |
|
còrrer |
córrer |
Sona
com a la “o” de “camió”. |
|
reclós |
reclòs |
Els participis aguts porten accent obert. I sona com
a “però”. |
|
adéu |
adeu |
No
s’aplica l’accent diacrític en aquest derivat. No confondre amb “Déu”. |
|
pèlroig |
pèl-roig |
Porta
guionet perquè el seu primer component porta accent gràfic. |
|
pasqüa |
pasqua |
El
grup QUA mai porta dièresi. Només: GÜE, GÜI, QÜE, QÜI. |
|
circuit |
circuït |
La
“i” ha de sonar, per tant, cal posar la dièresi. |
|
Raúl |
Raül |
La
“u” no forma un diftong i a més per a què soni cal posar la dièresi. |
|
cuota |
quota |
S’escriu
amb “q” ja que forma part del grup QU. |
|
supresió |
supressió |
Dobla
la essa perquè forma part del grup -PRESS-. |
|
Merçè |
Mercè |
S’escriu
sense ce trencada. |
|
bando |
ban |
És
un castellanisme. La forma correcta és ‘ban’. |
|
es |
és |
S’accentua
si és del verb ‘ser’. Es tradueix per ‘es’ en castellà. |
(Imatge extreta de: El despertador)
EXERCICIS:
1. Amplia la graella de
la present fitxa amb deu faltes essencials que realitzes. Segueix l’esquema de
la taula.
|
FALTA |
CORRECCIÓ |
EXPLICACIÓ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Ara et donem cinc
paraules mal escrites. Dona la seva correcta escriptura i la justificació
ortogràfica d’aquesta.
|
FALTA |
CORRECCIÓ |
EXPLICACIÓ |
|
Hi
ha que |
|
|
|
Vertígen |
|
|
|
Esglèsia |
|
|
|
Compresor |
|
|
|
Lograba |
|
|
3. Proposa una activitat
original i resultativa per tal de treballar les faltes d’escriptura a l’aula.
4. De quina tipologia són
les faltes d’escriptura que més es realitzen? D’accentuació? D’accents
diacrítics? Barbarismes? De concordança? Contesta d’acord amb el teu propi
aprenentatge i escriptura.
5. Autoavalua’t:
reflexiona sobre com t’han sortit les activitats de la present fitxa. Amb
quines dificultats t’has trobat i com les has solventades. T’ha ajudat la
present fitxa a millorar en l’escriptura? Com?

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada