A
4t d’ESO llegim “Premonicions” d’Emili Bayo. Aquí us presento un petit fragment
intrigant del llibre i unes activitats a sota per treballar. Som-hi!
Podeu començar el club de lectura amb aquesta sessió inicial i que serveix per a qualsevol llibre:
IV
La
dona esbufeta de nou, es passa el mocador pel front suat i es queda en silenci,
mirant-lo atentament i valorant la conveniencia d’atendre la petició del Jan.
-Bé
–dubta encara-, se suposa que no ho haruria de saber, però a còpia de netejar
durant mil i un anys aquesta casa, una acaba coneixent-ne tots els racons. No
sé si faig bé d’explicar-t’ho. Vine, mira.
La
dona s’aixeca amb dificultats i es dirigeix a un petit i vell armari que està
fixat a la paret, sota una de les finestres elevades. Té unes portes de fusta
pesants amb dibuixos de plantes llaurats. Els tres prestatges interiors són
plens d’uns arxivadors que a penes uns minuts abans es trobaven escampats per
la sala. L’Amàlia els treu novament i els diposita amb cura sobre una cadira.
El fons de fullola de l’armari es desplaça cap a baix sota la pressió de la mà
de la dona i deixa veure una petita porta de fusta encastada a la paret.
-El
iaia tenia una caixa forta! –s’exclama el Jan.
-No
es pot considerar una caixa forta perquè amb quatre martellades l’obriries,
però com a mínim sí que és una caixa amagada. El contingut és per a mi un
misteri. Mai no he volgut ficar el nas on no em tocava. Si Maties em va deixar
aquesta clau per a tu, entenc que volia que tu fossis el destinatari del seu
contingut. Jo, fillet, ja he complert amb el meu deure. La resta és cosa teva.
Tot
sentint novament l’emoció del misteri i l’aventura el Jan introdueix la clau al
pany, la fa girar una volta sencera i la petita porta de fusta s’obre amb
suavitat. Ha de pujar a una cadira per veure completament l’interior de la caixa.
Esperava trobar-hi algun feix de bitllets o algun objecte valuós, però només hi
ha tres quaderns amb les tapes negres. El noi els agafa. Són plens de pols. L’Amàlia
els passa un drap per treure la pel·lícula blanca que els embruta i descobreix
que estan numerats de l’u al tres amb unes petites etiquetes blanques en el marge
inferior dret.
-Feia
dos anys que em preguntava si la caixa devia estar plena de bitllets i ja veus…
tres miserables llibretes d’anar a escola. Verge Santíssima! Després de mort,
el vell encara em segueix sorprenent amb les seves rareses… -es lamenta la
dona.
Però
el Jan ja ha deixat d’escoltar-la. Agafa els tres quaderns com si realment
fossin una herencia valuosa i s’asseu a la taula per estudiar-los posant-hi els
cinc sentits. Són vells i tenen les tapes desgastades. Estan escrits a mà, amb
una cal·ligrafia acurada i perfectament comprensible.
(Fragment
extret de la 1ª part, capítol IV)
(BAYO,
Emili, “Premonicions”, Estrella Polar, col·lecció L’Illa del Temps, Barcelona,
2011)
(Imatge
extreta de: Amazon.es)
EXERCICIS:
1. Contextualitza el present
fragment dins de la història del llibre. Què passa i per què? Quines
conseqüències tindrà per al que succeirà posteriorment?
2. Presenta els personatges que
apareixen en aquest fragment: Jan, Amàlia, Maties.
3. Aquest fragment forma part de la
novel·la “Premonicions”. Defineix què és una premonició. Alguna vegada n’has
presenciat alguna? Creus en elles? Per què?
4. Escull un fragment d'un capítol del llibre “Premonicions” que t’hagi agradat i comenta el
perquè.
5. Realitza una breu presentació
digital sobre la vida i obra d’Emili Bayo.
6. Imagina’t que assisteixes a la presentació
d’un llibre d’Emili Bayo. Pensa quines preguntes li faries. Anota-les aquí.
La sessió 2 t'espera...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada