EL NOUCENTISME
És el nom amb el qual es coneix l’estètica que va emergir
entre 1906 i 1923 a Catalunya. Primerament, convisqué amb el Modernisme durant
els primers anys, i a poc a poc, l’anà substituint amb ajuda dels intel·lectuals
i del poder polític. Amb el Noucentisme va sorgir el desordre i l’abundància
d’idees, d’estètiques modernistes per tal que Catalunya aconseguís situar-se al
mateix nivell cultural que d’altres països, amb la pretensió
d’eixamplar els seus ideals per tot el país.
Les principals infraestructures culturals i educatives
actuals nasqueren en aquests anys, on confluïren els interessos tan polítics
com culturals: l’Institut d’Estudis Catalans (1907), L’escola Industrial
(1910), universitat de caire tècnic, i la Mancomuniat de Catalunya (19144),
presidida per Enric Prat de la Riba.
El moviment es desenvolupà en dues etapes diferenciades:
-Primera etapa (1906-1907):
D’inici i de posicionament dels postulats noucentistes
sorgits d’Eugeni d’Ors, des de l’obra “Glosari”, que sorgia en petits articles
al diari La Veu de Catalunya. També aparegueren els primers poemaris d’estètica
noucentista.
-Segona etapa (1917-1923):
S’inicia amb la mort d’Enric Prat de la Riba, persona
fonamental en la consolidació de l’autogovern i primer president de la
Mancomunitat de Catalunya, institució que destacà per la creació
d’infraestructures de camins i ports, obres hidràuliques, ferrocarrils,
telèfons, beneficència, cultura i sanitat. Se la coneix per la creació sota la
seva gestió d’escoles i de les primeres biblioteques a Catalunya. A partir del
1918, sorgiren una sèrie de conflictes polítics que confluïren en la dictadura
de Primo de Rivera i amb la marxa d’Eugeni d’Ors a Madrid, el 1923. Aquest
darrer motiu, vingué arran de la mort de Prat de la Riba, protector d’Eugeni d’Ors,
fet que provocà un allunyament d’aquest del partit dominant, la Lliga Regionalista
i això tingué com a conseqüència que Josep Puig i Cadafalch l’expulsés del seu
càrrec i d’Ors renegués de la seva cultura i llengua, i comencés a escriure en
castellà.
Fou
Eugeni d’Ors qui va fixar les bases del moviment noucentista a través de les
pàgines de La Veu de Catalunya. Ho gestionà amb cinc punts.
.Noucentisme:
Nou.
Nou-cents. Rebutjava el romanticisme i alhora, el desordre de caire
sociocultural que havien generat segons ells els modernistes.
.Imperialisme:
Defensaven el moviment en tot el territorio. Les
propostes havien d’abastar totes les capes socials.
.Arbitrarisme:
Partien
d’elements de la realitat per a expressar idees, sorgits de la pròpia voluntat.
.Civilitat:
Basat
en evitar els conflictes i promoure que les diferents classes socials
esdevinguessin perfectes i un model cultural.
.Classicisme:
Cercaven l’ordre, la raó, la mesura i l’harmonia del món
clàssic. Gust per tot el que vingués del Mediterrani.
Neix el 1906 amb l’edició de dos llibres bandera:
“Horacianes”, de Miquel Costa i Llobera i “Els fruits
saborosos”, de Josep Carner. Van caracteritzar-se per a crear una poètica amb
un estil propi. Una altra obra
cabdal fou “La muntanya d’ametistes” (1908), escrita per Jaume Bofill i Mates,
sota el pseudònim de Guerau de Liost. On glossa una visió idealitzada del
Montseny. Una altra de les seves obres importants fou “La ciutat d’ivori”
(1918), que juntament amb “Paraula en el vent” (1914), de Josep Carner van
idealitzar Barcelona com a model de civilitat i cosmopolita.
Josep Carner va incorporar el simbolisme a les seves obres a partir
dels anys vint amb obres com “Cor quiet” (1925), per a arribar a un nivell de
reflexió metafísica amb “Nabí” (1941),
obra que es considera el punt més àlgid dins de la seva trajectòria. Carner
també va sobresortir en el camp teatral amb obres com “El giravolt de maig”
(1928) o de narrativa, com per exemple, “Les planetes de verdum” (1918), i “Les
bonhòmies” (1925). Destacà com a traductor d’obres en anglès de Daniel Defoe,
Lewis Carroll, Charles Dickens, Mark Twain, i del francès, obres de Molière i
La Fontaine.
LES AVANTGUARDES
L’avantguardisme és un corrent representat per autors que
van optar per una posició crítica i una lluita compromesa davant de les
tensions que s’incrementaven entre la burgesia i la classe obrera. També per
les conseqüències de la Primera Guerra Mundial. Foren mal vistos pel seu afany
de cercar altres maneres d’expressar l’art tot destruint l’ordre i les normes
establertes.
D’entre els diferents moviments d’avantguarda en
destaquem els següents:
.Cubisme:
Sorgit a París durant la primera dècada del segle XX. Es
van caracteritzar per destruir la realitat i ho feien amb figures geomètriques
i collages (plàstics) i cal·ligrames (en poesia). Incidien en l’espectador i
lector a crear-se la seva pròpia realitat i despertar-li diferents emocions.
.Futurisme:
Aparegut a Itàlia el 1909 amb la publicació del primer
manifest futurista, de Tommaso Marinetti, a Le Figaro de París. Es fonamentava
en eliminar el món passat, d’una cultura i d’un art caducs, i per imposar un
nou art lligat a la modernitat. Exaltaven tot allò que estigués vinculat a la
màquina (velocitat, audàcia, heroisme, perill, lluita...) i escrivien de manera
lliure destruint la sintaxi i deixant fruir la imaginació.
.Dadaisme:
Originat a Zuric, el 1916, sota la direcció de Tristan
Tzara. Proposava la negació de tot, la destrucció de les coses, valoraven
l’espontaneïtat i l’atzar.
.Surrealisme:
Creat a Paris a l’entorn del 1924. Liderat per André
Breton i Paul Éluard. Cercaven provocar el caos intel·lectual i generar una
crisi de consciència. Incorporaven elements romàntics, mètodes científics.
Recolzaven la llibertat, l’escriptura automàtica, l’humor, l’absurd.
L’avantguarda catalana
En la vessant literària, a nivell català els escriptors
es manifesten en el gènere poètic.
.Entre 1915 i
1924, quan el
Noucentisme estava en crisi, sota la influència del cubisme i el predomini del
futurisme. Sobresurten:
-Josep Maria Junoy, fundador de la revista “Trossos”
(1916-1918), introductor de les tècniques avantguardistes, amb obres destacades
com “Poemes i cal·ligrames” (1920).
-Joaquim Folguera, va combinar les recerques
simbolistes i va realitzar provatures d’avantguarda. Plasmat en “Traduccions i
fragments” (1921).
.Entre 1925 i
1938, el panorama
literari s’estava renovant després del Noucentisme, hi ha un predomini del
dadaisme, i sobretot del surrealisme. Destaquen el grup de Salvador Dalí, Sebastià Gash
i Lluís
Muntanyà, autors del “Manifest groc” (1928), que tenia l’objectiu de
transformar la vida intel·lectual catalana.
-Josep Vicenç Foix, autor fascinat pel món de
les avantguardes i de la tradició. D’entre les seves obres convé recordar: “Gertrudis”
(1927) i “KRTU” (1932), en prosa poètica, i “Sol, i de dol” (1947), en vers,
poemari que inclou setanta sonets que barregen antiguitat i modernitat dins de
l’art.
!Pots reforçar o ampliar continguts amb el següent
documental:
[Durada: 28’20’’]
(Material adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura 4 ESO, Atòmium, Text-La Galera,
Barcelona, 2016)
(Ampliació: Josep Maria Corretger)
(Imatges extretes de: Vikipedia.org, Barcelona.cat, paraulademixa,
ara.cat)
EXERCICIS:
1. Qui va ser l’impulsor del
moviment noucentista i com va difondre el seu programari?
2. Anomena els punts del
programari del Noucentisme i comenta’n un.
3. Quin gènere va sobresortir
dins del Noucentisme? Per què? Esmenta’n alguns autors i obres.
4. Què són els moviments d’avantguarda?
Esmenta’n alguns i comenta’n un.
5. Comenta el present
cal·ligrama de Joan Salvat-Papasseit.
6. Crea una gamificació per tal
de treballar el Noucentisme i les avantguardes a l’aula.
7. Inventa un cal·ligrama a l’estil
dels de Joan Salvat-Papasseit.
8. Autoavalua’t: reflexiona
sobre com t’han sortit les activitats d’aquesta fitxa i comenta com les has
resolt.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada