dimecres, 22 de maig del 2019

El multilingüisme. Adreçat a 3r d'ESO


La sociolingüística és la disciplina que investiga la interrelació entre els fenòmens lingüístics i la societat. El seu objectiu és entendre i normalitzar les diferents situacions en què pot trobar-se una llengua.

.DIGLÒSSIA
Quan trobem dues llengües en contacte es produeixen uns canvis que poden afectar a les estructures lingüístiques, com l’aparició d’una llengua en diferents àmbits de la societat: ensenyament, mitjans de comunicació, lleure, política...

Si dues d’aquestes llengües coincideixen en un mateix territori es produeixen situacions de desafavoriment en els usos socials de les llengües. La diglòssia apareix quan dues llengües diferents s’empren per a funcions diferents. Una llengua A s’empra en els usos formals, per exemple, l’Administració, la política, els mitjans de comunicació, entre d’altres, i una llengua B queda reduïda únicament a l’àmbit familiar.


.BILINGÜISME
Dins del multilingüisme podem trobar una altra situació, l’aparició del bilingüisme o plurilingüisme. Seria l’ús combinat de dues o més llengües. Podem trobar tres tipus de bilingüisme:

1. Bilingüisme o plurilingüisme individual
Quan un individu té la capacitat per usar dues o més llengües en les mateixes condicions.

2. Bilingüisme o plurilingüisme social
Quan en un mateix estat o ciutat s’empren dues o més llengües, la pròpia i les forànies.

3. Bilingüisme o plurilingüisme territorial
Quan en un entorn geogràfic d’un estat queda dividit en dues o més zones delimitades segons la branca idiomàtica. L’Estat reconeix la totalitat de les llengües que es parlen, emperò, cada territori té la seva llengua oficial.

Recorda:
Tota llengua és una forma cultural d’expressió important que té cada individu i és fonamental, la seva supervivència i transmissió de generació en generació. Això depèn de cada individu. Està a les nostres mans, com l’Estat hi juga un paper important en la seva protecció en tots els àmbits lingüístics.
La Plataforma per la llengua vetlla perquè es mantinguin els usos del català en tots els sectors i també serveix per denunciar situacions de discriminació lingüística.



Material adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura. 3r ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2007)

(Imatge extreta de: pares i nens)


EXERCICIS:
1. Explica la diferència que hi ha entre el bilingüisme, el multilingüisme i la diglòssia.

2. Cerca informació sobre la situació lingüística d’un dels següents països : Suïssa, França, Itàlia, Regne Unit o l’Estat espanyol i comenta-la. Caldria que tractessis: les llengües que es parlen en cada estat, el nombre de parlants de cadascuna de les llengües parlades i la política lingüística que practica cada estat.

3. Penses que la situació diglòssica d’una llengua és d’equilibri, de desigualtat o desigualtat, envers l’altra llengua. Per què? Raona la teva resposta.

4. Dins de la situació lingüística de la llengua catalana dins de l’Estat espanyol, creus que està ben protegida per l’Estat? Per què?

5. La llengua catalana gairebé no existeix dins del món cinema i jurídic. A Catalunya són poques les pel·lícules que es poden veure en català. En canvi, en el sector de les joguines i dels productes alimentaris cada cop en trobem més etiquetats en català. La llei tampoc et permet expressar-te en català davant d’un judici. Escull un dels dos sectors, analitza’l i proposa mesures per garantir l’ús de la llengua catalana i la seva supervivència.

6. Pensa una gamificació per treballar el multilingüisme.

7. Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han anat els exercicis sobre el multilingüisme. Què t’ha costat més d’entendre i per què? Raona la teva resposta.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;