divendres, 31 de maig del 2019

L'entrevista: els punts bàsics. Adreçat a 3r d'ESO

Dins dels gèneres periodístics trobem l’entrevista. Forma part del gènere periodístic informatiu. Consisteix en un diàleg a base de preguntes que la persona que entrevista ha preparat prèviament, i de les respostes de l’individu entrevistat.

Segons l’objectiu que tingui l’entrevistador, mitjançant una entrevista es pot conèixer la personalitat de la persona que la protagonitza, a través de les opinions, experiències, aficions, llocs que acostuma a visitar o passejar i similars, així com també es poden descobrir els seus punts de vista sobre algun aspecte concret o obtenir dades informatives sobre quelcom del seu entorn.

Estructura d’una entrevista
Tota entrevista consta de tres parts ben diferenciades:
1. La presentació:
És necessari realitzar una petita presentació de la persona entrevistada. És la part on també es parla del tema que serà l’eix transversal de l’entrevista.

2. El cos:
És la part central de l’entrevista. On l’entrevistador realitza una pregunta a l’individu entrevistat i obté una resposta.

3. El tancament:
L’entrevistador incorpora en l’entrevista escrita alguna conclusió, reflexió o comentari personal a mode de cloenda. Pel que fa a les entrevistes orals, l’entrevistat clou l’entrevista amb un agraïment i acomiadant-se dels espectadors.

Tipologia de les preguntes
Hi ha dos tipus de preguntes: les obertes i les tancades.
.Les obertes:
Tenen l’avantatge que l’entrevistat pot contestar lliurement, el que opina sobre el tema. Així com també pot donar la informació com cregui convenient. Un clar exemple el podem trobar a «La contra» de La Vanguardia, una de les pàgines més llegides d’aquest diari.


.Les tancades o dirigides:
Demanen una resposta o poques paraules de l’entrevistat. Si n’hi ha moltes d’aquesta tipologia, l’entrevista sembla un test o un qüestionari. Les preguntes tancades són una bona manera de saber una mica com és l’entrevistat de manera ràpida, i és una tipologia d’entrevista senzilla de realitzar i agradable pel lector, atès que, amb un temps breu de dedicació lectora té una idea general de com és l’entrevistat.. En veiem un exemple:
.Quin color t’agrada més?
.El teu grup de música preferit?
.Quin llibre t’emportaries en una illa deserta?
.A quin país o lloc no viatjaries mai?
.Quin esport t’encanta practicar?


Recorda:
.Cal cercar una persona interessant per entrevistar.
.Endreçar les preguntes per temàtiques, per exemple, primer preguntar sobre la feina, després sobre el món, finalment, sobre les aficions, sense que es barregen.
.Segons les respostes que doni l’entrevistat, es poden incorporar algunes preguntes per aprofundir en aquella resposta.

.Sempre acabar de deixar que respongui la pregunta, mai interrompre.
.L’entrevistat sempre ha de tenir un posicionament de respecte amb tot el que diu, per tal que no tergiversar les paraules.
.Traslladar realment allò que ha contestat l’entrevistat, sense inventar, tot i que, es pot millorar una mica el redactat, canviar alguna paraula incorrecta en català o adequar-la al registre.
.Cal substituir les paraules que indiquen pausa en traslladar l’entrevista en format escrit: doncs, em, i similars.
.En les respostes de l’entrevistat es poden afegir els estats d’ànim entre parèntesi. Per exemple:
(riu)

(Material adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura. 3r ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2007)

(Imatge extreta de: concepto)


EXERCICIS:

1. Pensa una persona a la qual entrevistaries i realitza una breu presentació escrita del personatge.

2. Cerca una entrevista digital o bé en format paper i identifica’n les tres parts principals.

3. Explica la diferència que hi ha entre una pregunta oberta i una tancada.

4. Escull una persona que sigui interessant d’entrevistar, prepara les preguntes que li faries a l’entrevista. No t’oblidis d’endreçar-les de manera coherent. Posteriorment, enregistra-la en format vídeo i després, trasllada-la al paper.
https://www.youtube.com/watch?v=V5rm6L1UHks

5. Digues si són vertaderes o falses les següents afirmacions sobre l’entrevista:
.En una entrevista es pot retocar una mica el que ha dit l’entrevistat per tal que quedi millor sense modificar-ne el sentit.
.En una resposta es pot incorporar informació nova que no ha respost l’entrevistat.
.No és bo afegir preguntes que no siguin planificades.
.Les preguntes tancades permeten dirigir millor l’entrevista.
.En una entrevista no és bo transcriure els estats d’ànim de l’interlocutor.

6. Crea una gamificació per treballar l’entrevista a l’aula.

7. Fòrum: a qui et moriries per entrevistar i per què?

8. Autoavalua’t: reflexiona sobre les dificultats que t’han sorgit a l’hora de realitzar les activitats d’aquesta fitxa.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;