En català podem trobar un grup de paraules i
d’expressions que tot i ser pronunciades igual tenen un significat diferent.
Les recordem!
SOBRETOT / SOBRE TOT
.Sobretot:
És un adverbi i expressa preferència o importància.
Ex:
-Tothom valora el seu treball, sobretot la direcció del
centre.
.Sobre tot:
És la preposició sobre
afegida a l’adjectiu tot. Estableixen
una relació amb allò que es diu a l’oració.
Ex:
-Sobre tot el que va passar la setmana passada ningú en
va dir res.
TAMPOC / TAN POC
.Tampoc
És un adverbi de negació.
Ex:
-Si tu no hi vas, jo tampoc.
.Tan poc:
És la suma de dos adverbis tan + poc i que plegats
signifiquen quantitat i comparació.
Ex:
-Si t’esforces tan poc potser no superaràs el curs.
ENLLOC / EN LLOC
.Enlloc:
És un equivalent a “en cap banda” o “a cap lloc”.
Ex:
-He perdut el llibre i no el trobo per enlloc.
.En lloc:
És una locució de tipus prepositiu i que significa “en
substitució de”.
Ex:
-En lloc d’anar a comprar ara, he decidit anar-hi
després.
NOMÉS / NO MÉS
.Només:
És un adverbi i significa “solament”.
Ex:
-Només vol mirar el mòbil.
.No més:
És la suma de l’adverbi “no” i el quantificador “més”.
Per expressar que una quantitat és inferior a l’esmentada.
Ex:
-L’artista va emplenar no més de la meitat de
l’aforament.
POTSER / POT SER
.Potser:
És un adverbi de probabilitat. Equival a “a la millor”.
Ex:
-Potser el nostre equip acabarà guanyant la lliga.
.Pot ser:
Combinació de la 3a persona del singular del present
d’indicatiu (“pot”) del verb “poder”.
Ex:
-No pot ser que la pel·lícula no tingui èxit.
GAIREBÉ / GAIRE BÉ
.Gairebé:
És un adverbi que vol dir “no ben bé, però que hi va de
poc”.
Ex:
-Tinc gairebé la totalitat de la col·lecció acabada.
.Gaire bé:
Expressió que està constituïda per dos adverbis units i
que volen dir “poc bé”.
Ex:
-Avui els deures no m’han sortit gaire bé.
TAMBÉ / TAN BÉ
.També:
És un adverbi que afirma allò que dius.
Ex:
-En Jaume també vol aconseguir el premi.
.Tan bé:
És la unió de dos adverbis “tan” i “bé”, i que tan poden
expressar una manera de fer quelcom o una comparació.
Ex:
-Avui no s’ha portat tan bé amb els amics.
ALHORA / A L’HORA
.Alhora:
És un adverbi i significa “ a un mateix temps” o “a la
vegada”.
Ex:
-Jugava i molestava alhora.
.A l’hora:
Suma de la preposició “a”, l’article l’ i el substantiu
“hora”. Plegats volen dir: “en el moment de”, o “amb puntualitat”.
Ex:
-A l’hora de la conferència m’és impossible arribar.
ALESHORES / A LES HORES
.Aleshores:
És un adverbi i equival a “llavors”.
Ex:
-Van reconèixer-li que feia molt bé la seva feina,
aleshores ell va sentir-se realitzat.
.A les hores:
És la suma de la preposició “a”, l’article “les” i el
substantiu “hores”, que a la vegada junts fan referència a un moment del dia.
Ex:
-A les hores de català sovint hi ha alumnes que es
distreuen.
(Material adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana
i literatura. 4t d'ESO, Editorial Teide, Barcelona)
(Imatge extreta de: vetavisual.com)
!!EXERCICIS:
1. Subratlla
la forma correcta de les següents oracions:
.(Sobretot / Sobre tot) no et deixis l’entrepà.
.(Pot ser / Potser) vindrà més d’hora.
.Si no t’apliques més en l’estudi, ell (tan poc / tampoc)
ho farà.
.(A les hores / Aleshores) que em vas comentar no podem
quedar.
.Avui no l’he vist (en lloc / enlloc).
.(No més / Només) li he comentat que serem amics de nou.
.Ahir no em trobava (gairebé / gaire bé) i em vaig quedar
a casa.
.He dit a la Maria que (tan bé / també) podia venir.
.Cal que vingueu tots (alhora / a l’hora) assenyalada per
pujar a l’autobús.
.(Aleshores / A les hores), com vam quedar?
2. Explica
la diferència que hi ha entre:
Sobretot / sobre tot enlloc / enlloc potser / pot ser
També / tan bé gairebé / gaire bé alhora / a les hores
3. Fòrum:
quines són les paraules d’aquesta fitxa que més errors ortogràfics et fan fer i
per què? Com pots solventar-ho?
4. Redacta
una oració amb cadascun dels presents mots:
en lloc, no més, pot ser, gaire bé, tan bé, aleshores,
sobre tot, també.
5. Inventa
un exercici per treballar els exercicis d’aquesta fitxa, emperò, no el
resolguis que ja ho farà algú altri. No t’oblidis de posar les oracions.
6. Subratlla
la forma correcta de les següents parelles de mots:
Subterrani / soterrani
desvelés / desvetllés lliurat /
alliberat de les obligacions
Promig / mitjana
compon / composa insertar
/ inserir
Traïcionar / trair embrague / embragatge container / contenidor
Cumpleanys /aniversari
matxacar / matxucar
7. Anem
una mica més enllà, t’atreveixes a encerclar la forma adequada i justificar el
perquè ho és?
Incautar / decomissar
parte / comunicat sapiguer /
saber
Mermelada /melmelada
juerga / tabola lio /
embolic
Empalagar / embafar
taquilla / guixeta influir /
incloure
8. Autoavalua’t:
reflexiona sobre com t’han sortit els exercicis de la present fitxa i quines
dificultats t’has trobat i per què?
4 comentaris:
i les solucions?
Hola,
Les has de pensar tu i jo te les diré,
Gràcies per consultar el blog!
JM.
em sembla molt interesant aquest blog, però m´agradaria tindre les solucions, és veritat que has dit que les comentarme, però com que fa un parell d´anys que ningú di res tinc dubtes. Ja em diràs si encara escrius per açí
Bona tarda,
Entenc les solucions de les activitats d'aquesta fitxa. Doncs, bé, contesta aquí sota les respostes i jo te les corregiré. Sempre ho he fet així. No et donaré les respostes si tu no has enganxat la resolució dels teus exercicis.
Gràcies per consultar el blog!
JM.
Publica un comentari a l'entrada