dissabte, 15 d’octubre del 2016

La diversitat textual. Adreçat a 4t d'ESO i Batxillerat


El text està format per uns verbs que representen unes accions per tal d’arribar a una finalitat comunicativa. Aquesta situació comunicativa s’adapta a cada situació i per això presenta una determinada estructura, un ordre i unes pautes a seguir segons el text que es pretén escriure. Dins de la tipologia textual podem trobar molts tipus de textos:

Acta, article d’opinió, avís, carta, col·loqui, conte, currículum, definició, diari personal, edicte, esquela, felicitació, guia, interrogatori, manifest, menú, necrològica, obra de teatre, participació, proclama, recepta, reglament, retrat, sinopsi, targeta, acudit, assaig, biografia, cartell, comunicat, contracte, debat, diagnòstic, dietari, editorial, esquema, fitxa, infografia, invitació, manual, missatge contestador, nota, pamflet, poema, pròleg, record, renec, reunió, síntesi, taula rodona, anunci, assemblea, brindis, cartellera, conferència, crítica, declaració, diàleg, discurs, entrevista, exordi, floreta, informe, llegenda, memòria, míting, notícia, pancarta, postal, quadern de viatge, recordatori, reportatge, rondalla, correu electrònic, telegrama, apunts, autobiografia, cançó, catàleg, confessió, crònica, dedicatòria, diari, discussió, eslògan, factura, guió, instrucció, llista, memòries, monòleg, novel·la, parlament, pregó, qüestionari, redacció, ressenya, sermó, sol·licitud, test.


LES PROPIETATS DEL TEXT

Hem vist que els textos són escrits per a una situació concreta, és a dir, un context, unes circumstàncies, un emissor, un receptor, entre d’altres aspectes; sempre responent a un propòsit comunicatiu i una estructura determinada. Per tal d’aconseguir adaptar-se a la finalitat comunicativa caldrà seguir una sèrie de pautes:

.L’adequació

Propietat que s’encarrega de determinar la varietat i el registre que s’haurà d’usar en funció del text que hem de realitzar. Els parlants hauran de conèixer la diversitat lingüística i adaptar el text a la seva situació comunicativa real. També s’haurà d’escollir la varietat dialectal adequada i el millor registre per a aquella situació a la qual es destinarà el text. Aquesta tria variarà en funció de la formalitat que s’hi vulgui donar, de la situació, dels parlants als quals s’adreça, així com també de la intenció del text (convèncer, divertir, informar...) i del canal per on es vehiculi el missatge.


.La coherència

Consisteix en seleccionar la informació destacada per a aquella situació i determina com s’ha de presentar: l’ordre, el nivell de precisió, de detall, l’estructura... tot per tal de facilitar la comprensió del missatge que es transmetrà.


.La cohesió

Quan parlem dels mots que ens ajuden a enllaçar el text, de les frases i similars. Els principals elements de cohesió són els connectors (preposicions, conjuncions, relatius, entre d’altres), però també la concordança i els signes de puntuació. Necessitem els elements cohesionadors per evitar que el text sigui un reguitzell d’oracions inconnexes o de pluja d’idees que no arribarien a entendre els oients.


.La correcció

És la propietat que permet revisar un text, seguir les convencions establertes i les normes de fonètica, ortografia, morfologia, sintaxi i lèxic de la llengua i que ha establert l’IEC. Si respectem les normes establertes per l’IEC a la vegada facilitem l’entesa entre els que empren la mateixa llengua. No t’oblidis de consultar els dubtes que et puguin sortir abans de donar per finalitzat el text.


.La llegibilitat

Quan parlem del nivell d’accessibilitat i de comprensió que aporta el text. Per tant, és important la seva disposició gràfica dins el seu suport (paper, pantalla...). Si és fàcil de llegir, si s’entenen les idees que s’aporten, si respecta els marges, si té una estructura de paràgrafs, si hi ha variació tipogràfica (diferents cossos de lletres, negretes, cursiva) i també fa referència a l’estil: el lèxic, el recordatori d’idees, la sintaxi, que afavoriran la comprensió lectora del text.




(Material adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO, Editorial Teide, Barcelona)

(Imatges extretes de: revistadeletras.net i lavanguardia.com)



!!EXERCICIS:

1.     Sintetitza en què consisteixen les principals propietats del text.

2.    Realitza un text una crítica d’un concert que hagis vist darrerament. Pensa en el registre que empraràs, els lectors als quals va dirigit, la seva estructura, fotografia que adjuntaràs.

3.     Crea una invitació convidant als teus millors amics i amigues a la teva boda, o a la presentació d’un llibre que has editat recentment.

4.     Què és un pròleg? Escriu-ne un per a un llibre. Escull la temàtica i anima’t a escriure’l.

5.   Fes de periodista. Inventa una notícia de cultura, espectacles o bé d’esports, i pensa en el titular, subtítol, les sis preguntes principals, el registre que empraràs i la fotografia que hi posaràs. Com si hagués de sortir a la premsa.

6. Cerca un text d’Internet o en format paper i esmenta’n les propietats textuals que sobresurtin.

7. Llegeix i analitza la present notícia extreta de La Vanguardia. Fixa’t en l’adequació, el registre, la coherència del text, la cohesió, la correcció, la llegibilitat,la tipografia, la fotografia. En acabar, explica la notícia.


GUARDÓ DE PRESTIGI

Bob Dylan guanya el premi Nobel de Literatura 2016

L'Acadèmia Sueca ha premiat el músic nord-americà per la seva trajectòria professional





El músic Bob Dylan, guanyador del Nobel de Literatura 2016. (Gus Stewart / Getty)

 Comparteix a Facebook  Comparteix a Twitter 
REDACCIÓ LA VANGUARDIA , Barcelona 

13 d'octubre del 2016

El músic Bob Dylan és el guanyador del Premi Nobel de Literatura 2016 . L'Acadèmia Sueca, institució encarregada d'atorgar el guardó cada any, li ha seleccionat per les seves experiències poètiques dins de la tradició musical americana. La secretària permanent de l'Acadèmia Sueca, Sara Daniues, ha estat l'encarregada d'anunciar el seu nom, cosa que l'ha convertit en la primera dona en ocupar aquesta tasca, segons ha explicat la pròpia organització a través del seu perfil de Twitter.

A més de la producció de àlbums amb cançons seves , la institució també ha valorat treballs experimentals com 'Tarántula' (1971) i un recull dels seus escrits i dibuixos en 1973. Al llarg de la seva trajectòria professional ha rebut un reconeixement global amb un Oscar , el Príncep d'Astúries de les Arts 2007 i el premi Pulitzer el 2008, entre d'altres prestigiosos guardons.

Bob Dylan va néixer el 24 de maig de 1941 a Duluth (Minnesota) en el si d'una família jueva nord-americana de classe mitjana. Ja com adolescent, va tocar en diversos grups i es va interessar en aprofundir en la música, amb especial passió en la tradició de la música "folk" americana. Un dels seus ídols ha estat el més cèlebre representant d'aquest gènere, Woody Guthrie, a qui va conèixer el 1961 quan es va instal·lar al Greenwich Village de Nova York.

Dylan compta amb un Oscar, el Príncep d'Astúries de les Arts i el premi Pulitzer
El 1961 el productor Bob Johnton el va fitxar per Columbia Records i el 1962 va publicar el seu primer àlbum, Bob Dylan . El seu segon treball, The Freewheelin Bob Dylan (1963), incloïa Blowing in the wind , la cançó que li va donar fama internacional. Aquella va ser la seva època més prolífica com a compositor. De 1965 ésBringing it all Back i de 1966, una de les seves obres claus, Blonde on blonde , on va gravar al costat de The Band.

A finals dels seixanta va experimentar la seva conversió al cristianisme, es va unir al moviment fonamentalista Born again i va evolucionar cap a la música més espiritual.Els canvis no van agradar i la seva carrera va patir sots des de llavors, encara que a finals dels vuitanta va formar part d'un "supergrup", Traveling Wilburys, format per George Harrison, Roy Orbison, Tom Petty i Jeffe Lynne. Van editar dos àlbums.

Amb gairebé 40 discos d'estudi al mercat, de les últimes dècades destaquen Love Theft (2001), Modern Times (2006) Tempest (2012) o Fallen Angels (2016). També ha publicat diversos recopilatoris com The Essential Bob Dylan i Bob Dylan Live. 1961-2000 , que Columbia Records va treure a la venda coincidint amb el seu 60 aniversari.
Les lletres de les seves cançons van ser contínuament publicades en llibres sota el títol de Lyrics . "Com a artista ha estat altament versàtil i ha treballat com a pintor, actor i autor de guions", recorda l'acadèmia.


presagis incomplerts

Dylan mereixerà encaridament la medalla d'or, el diploma i la suma de diners rebuda, que aquest any puja a 8 milions de corones sueques, 832.000 euros, 933.000 $, quantitat que es reparteix si hi ha més d'un guanyador en la mateixa categoria i el món de les lletres comptarà amb un nou mestre. La seva obra ha estat objecte de molts estudis crítics, i segons l'acadèmia ha arribat a convertir-se en una "icona".
Un cop més els presagis no s'han complert i ha saltat la sorpresa, aquest cop en majúscula. La casa d'apostes Ladbrokes va vaticinar que el principal candidat al guardó era l'escriptor japonès Haruki Murakami, un habitual en les travesses de cada any tot i que sempre es queda a les portes d'aconseguir el prestigiós premi. El kenyà Ngugi Wa Thiong'o ocupava el segon lloc, seguit del nord-americà d'origen jueu Philip Roth, l'albanès Ismail Kadare i la novaiorquesa Joyce Carol Oates.
El premi es lliura anualment en vigílies del Nobel de la Pau però aquesta vegada s'ha fet pregar. L'Acadèmia Sueca culpen al calendari del retard. Per Erik Wästerg, un dels seus 18 membres, ha declarat als mitjans: "La raó és molt simple: d'acord amb els estatuts, hem de reunir quatre dijous consecutius començant el penúltim de setembre abans d'anunciar l'llorejat i aquest any ha caigut inusitadament tard . "Els xafarderies del món literari, però, apunten cap a un altre costat. Els crítics creuen que la postergació del nomenament es deu a una falta d'acord entre els acadèmics integrants del jurat.
L'any passat va ser l'escriptora i periodista bielorussa Svetlana Alexiévich qui es va alçar amb el guardó, després que l'Acadèmia Sueca la seleccionés per "seus escrits polifònics, un monument al sofriment i al coratge en el nostre temps".


(Notícia extreta de La Vanguardia digital)


!!Pots clicar aquí per veure-la en versió original:



8.      Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit els exercicis de la present fitxa i amb quines dificultats t’has trobat i per què? Com pots resoldre-les? Què has après en el treball de la present fitxa i què et pot servir en el teu dia a dia a l’hora de redactar o de realitzar una xerrada oral?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;