El text està format per uns verbs que representen unes
accions per tal d’arribar a una finalitat comunicativa. Aquesta situació
comunicativa s’adapta a cada situació i per això presenta una determinada
estructura, un ordre i unes pautes a seguir segons el text que es pretén
escriure. Dins de la tipologia textual podem trobar molts tipus de textos:
Acta, article d’opinió, avís, carta, col·loqui, conte,
currículum, definició, diari personal, edicte, esquela, felicitació, guia,
interrogatori, manifest, menú, necrològica, obra de teatre, participació,
proclama, recepta, reglament, retrat, sinopsi, targeta, acudit, assaig, biografia,
cartell, comunicat, contracte, debat, diagnòstic, dietari, editorial, esquema,
fitxa, infografia, invitació, manual, missatge contestador, nota, pamflet,
poema, pròleg, record, renec, reunió, síntesi, taula rodona, anunci, assemblea,
brindis, cartellera, conferència, crítica, declaració, diàleg, discurs,
entrevista, exordi, floreta, informe, llegenda, memòria, míting, notícia,
pancarta, postal, quadern de viatge, recordatori, reportatge, rondalla, correu
electrònic, telegrama, apunts, autobiografia, cançó, catàleg, confessió,
crònica, dedicatòria, diari, discussió, eslògan, factura, guió, instrucció,
llista, memòries, monòleg, novel·la, parlament, pregó, qüestionari, redacció,
ressenya, sermó, sol·licitud, test.
LES PROPIETATS DEL TEXT
Hem vist que els textos són escrits per a una situació
concreta, és a dir, un context, unes circumstàncies, un emissor, un receptor,
entre d’altres aspectes; sempre responent a un propòsit comunicatiu i una
estructura determinada. Per tal d’aconseguir adaptar-se a la finalitat
comunicativa caldrà
seguir una sèrie de pautes:
.L’adequació
Propietat que s’encarrega de determinar la varietat i el
registre que s’haurà d’usar en funció del text que hem de realitzar. Els
parlants hauran de conèixer la diversitat lingüística i adaptar el text a la seva
situació comunicativa real. També s’haurà d’escollir la varietat dialectal
adequada i el millor registre per a aquella situació a la qual es destinarà el
text. Aquesta tria variarà en funció de la formalitat que s’hi vulgui donar, de
la situació, dels parlants als quals s’adreça, així com també de la intenció
del text (convèncer, divertir, informar...) i del canal per on es vehiculi el missatge.
.La
coherència
Consisteix en seleccionar la informació destacada per a
aquella situació i determina com s’ha de presentar: l’ordre, el nivell de
precisió, de detall, l’estructura... tot per tal de facilitar la comprensió del
missatge que es transmetrà.
.La cohesió
Quan parlem dels mots que ens ajuden a enllaçar el text,
de les frases i similars. Els principals elements de cohesió són els connectors
(preposicions, conjuncions, relatius, entre d’altres), però també la
concordança i els signes de puntuació. Necessitem els elements cohesionadors
per evitar que el text sigui un reguitzell d’oracions inconnexes o de pluja d’idees
que no arribarien a entendre els oients.
.La
correcció
És la propietat que permet revisar un text, seguir les convencions
establertes i les normes de fonètica, ortografia, morfologia, sintaxi i lèxic
de la llengua i que ha establert l’IEC. Si respectem les normes establertes per
l’IEC a la vegada facilitem l’entesa entre els que empren la mateixa llengua. No
t’oblidis de consultar els dubtes que et puguin sortir abans de donar per
finalitzat el text.
.La
llegibilitat
Quan parlem del nivell d’accessibilitat i de comprensió
que aporta el text. Per tant, és important la seva disposició gràfica dins el
seu suport (paper, pantalla...). Si és fàcil de llegir, si s’entenen les idees
que s’aporten, si respecta els marges, si té una estructura de paràgrafs, si hi
ha variació tipogràfica (diferents cossos de lletres, negretes, cursiva) i també
fa referència a l’estil: el lèxic, el recordatori d’idees, la sintaxi, que afavoriran
la comprensió lectora del text.
(Material adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana
i literatura. 4t d'ESO, Editorial Teide, Barcelona)
(Imatges extretes de: revistadeletras.net i
lavanguardia.com)
!!EXERCICIS:
1. Sintetitza
en què consisteixen les principals propietats del text.
2. Realitza
un text una crítica d’un concert que hagis vist darrerament. Pensa en el
registre que empraràs, els lectors als quals va dirigit, la seva estructura,
fotografia que adjuntaràs.
3. Crea
una invitació convidant als teus millors amics i amigues a la teva boda, o a la
presentació d’un llibre que has editat recentment.
4. Què
és un pròleg? Escriu-ne un per a un llibre. Escull la temàtica i anima’t a
escriure’l.
5. Fes
de periodista. Inventa una notícia de cultura, espectacles o bé d’esports, i
pensa en el titular, subtítol, les sis preguntes principals, el registre que
empraràs i la fotografia que hi posaràs. Com si hagués de sortir a la premsa.
6. Cerca
un text d’Internet o en format paper i esmenta’n les propietats textuals que
sobresurtin.
7. Llegeix
i analitza la present notícia extreta de La Vanguardia. Fixa’t en l’adequació,
el registre, la coherència del text, la cohesió, la correcció, la llegibilitat,la
tipografia, la fotografia. En acabar, explica la notícia.
GUARDÓ DE PRESTIGI
Bob Dylan guanya el premi
Nobel de Literatura 2016
L'Acadèmia Sueca ha premiat el músic
nord-americà per la seva trajectòria professional
El
músic Bob Dylan, guanyador del Nobel de Literatura 2016. (Gus Stewart / Getty)
Comparteix a
Facebook Comparteix a Twitter
13 d'octubre del 2016
El músic Bob Dylan és el guanyador del Premi Nobel de Literatura 2016 . L'Acadèmia Sueca, institució
encarregada d'atorgar el guardó cada any, li ha seleccionat per les seves
experiències poètiques dins de la tradició musical americana. La
secretària permanent de l'Acadèmia Sueca, Sara Daniues, ha estat l'encarregada d'anunciar el
seu nom, cosa que l'ha convertit en la primera dona en ocupar aquesta tasca,
segons ha explicat la pròpia organització a través del seu perfil de Twitter.
A més de la producció de àlbums amb cançons seves ,
la institució també ha valorat treballs experimentals com 'Tarántula' (1971) i
un recull dels seus escrits i dibuixos en 1973. Al llarg de la seva trajectòria
professional ha rebut un reconeixement global amb
un Oscar , el Príncep d'Astúries de les Arts 2007 i el premi Pulitzer el 2008,
entre d'altres prestigiosos guardons.
Bob Dylan va néixer el 24 de maig de 1941 a
Duluth (Minnesota) en el si d'una família jueva nord-americana de classe
mitjana. Ja com adolescent, va tocar en diversos grups i es va interessar
en aprofundir en la música, amb especial passió en la tradició de la música
"folk" americana. Un dels seus ídols ha estat el més cèlebre
representant d'aquest gènere, Woody Guthrie, a qui va conèixer el 1961 quan es
va instal·lar al Greenwich Village de Nova York.
Dylan compta amb un Oscar, el Príncep
d'Astúries de les Arts i el premi Pulitzer
El 1961 el productor Bob Johnton el va
fitxar per Columbia Records i el 1962 va publicar el seu primer àlbum, Bob Dylan . El seu segon
treball, The Freewheelin Bob Dylan (1963),
incloïa Blowing in the wind , la cançó
que li va donar fama internacional. Aquella
va ser la seva època més prolífica com a compositor. De 1965 ésBringing it all Back i de 1966, una de les seves obres
claus, Blonde
on blonde , on va gravar al
costat de The Band.
A finals dels seixanta va experimentar la
seva conversió al cristianisme, es va unir al moviment fonamentalista Born again i va evolucionar cap a la música més
espiritual.Els canvis no van agradar i la seva carrera va patir sots des de
llavors, encara que a finals dels vuitanta va formar part d'un
"supergrup", Traveling Wilburys, format per George Harrison, Roy
Orbison, Tom Petty i Jeffe Lynne. Van editar dos àlbums.
Amb gairebé 40 discos d'estudi al mercat,
de les últimes dècades destaquen Love Theft (2001), Modern Times (2006) Tempest (2012) o Fallen Angels (2016). També ha publicat
diversos recopilatoris com The Essential Bob Dylan i Bob Dylan Live. 1961-2000 , que Columbia Records va treure a
la venda coincidint amb el seu 60 aniversari.
Les lletres de les seves cançons van ser contínuament publicades en
llibres sota el títol de Lyrics . "Com
a artista ha estat altament versàtil i ha treballat com a pintor, actor i autor
de guions", recorda l'acadèmia.
presagis incomplerts
Dylan
mereixerà encaridament la medalla d'or, el diploma i la suma de diners rebuda,
que aquest any puja a 8 milions de corones sueques, 832.000 euros, 933.000 $,
quantitat que es reparteix si hi ha més d'un guanyador en la mateixa categoria
i el món de les lletres comptarà amb un nou mestre. La seva obra ha estat
objecte de molts estudis crítics, i segons l'acadèmia ha arribat a convertir-se
en una "icona".
Un
cop més els presagis no s'han complert i ha saltat la sorpresa, aquest cop en
majúscula. La casa d'apostes Ladbrokes va vaticinar que el principal
candidat al guardó era l'escriptor japonès Haruki Murakami, un habitual en les
travesses de cada any tot i que sempre es queda a les portes d'aconseguir el
prestigiós premi. El kenyà Ngugi Wa Thiong'o ocupava el segon lloc, seguit
del nord-americà d'origen jueu Philip Roth, l'albanès Ismail Kadare i la
novaiorquesa Joyce Carol Oates.
El
premi es lliura anualment en vigílies del Nobel de la Pau però aquesta vegada
s'ha fet pregar. L'Acadèmia Sueca culpen al calendari del retard. Per
Erik Wästerg, un dels seus 18 membres, ha declarat als mitjans: "La raó és
molt simple: d'acord amb els estatuts, hem de reunir quatre dijous consecutius
començant el penúltim de setembre abans d'anunciar l'llorejat i aquest any ha
caigut inusitadament tard . "Els xafarderies del món literari, però,
apunten cap a un altre costat. Els crítics creuen que la postergació del
nomenament es deu a una falta d'acord entre els acadèmics integrants del jurat.
L'any
passat va ser l'escriptora i periodista bielorussa Svetlana Alexiévich qui es va alçar amb el guardó,
després que l'Acadèmia Sueca la seleccionés per "seus escrits polifònics,
un monument al sofriment i al coratge en el nostre temps".
(Notícia
extreta de La Vanguardia digital)
!!Pots clicar aquí per veure-la en versió
original:
http://www.lavanguardia.com/cultura/20161013/41969224074/bob-dylan-premio-nobel-literatura-2016.html
8. Autoavalua’t:
reflexiona sobre com t’han sortit els exercicis de la present fitxa i amb
quines dificultats t’has trobat i per què? Com pots resoldre-les? Què has après
en el treball de la present fitxa i què et pot servir en el teu dia a dia a l’hora
de redactar o de realitzar una xerrada oral?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada