El verb morfològicament és de tipologia variable, té flexió pròpia.
Les formes d’un verb es componen de:
.Lexema: també conegut
com a radical o arrel. És el nucli del verb, és a dir, la paraula que té més
significació, la que conté la informació lèxica. Per exemple:
Ball-, cant-, perd-, dorm-...
Els verbs regulars mantenen el mateix lexema sense canvis
al llarg de tota la conjugació.
.Terminació o desinència: conté la informació gramatical del verb. Aquests morfemes de tipus verbal
indiquen el temps, la persona, el nombre, el mode i l’aspecte de l’acció
verbal:
-Temps: present, passat o futur.
-Persona: primera, segona o tercera.
-Nombre: singular o plural.
-Mode: indicatiu, subjuntiu o imperatiu.
-Aspecte: perfectiu (acció acabada) o imperfectiu (acció que s’està
desenvolupant)
Per un altre costat, segons les desinències que presenten
els verbs poden tenir tres conjugacions:
1a conjugació:
Terminacions: -ar Verb model: cantar.
2a conjugació:
Terminacions: -er, -re Verbs models: témer, perdre.
3a conjugació:
Terminacions: -ir Verbs models: dormir (pur,
lexema + sufixos)
Servir (incoatiu, lexema + eix+ sufix)
Així doncs, els verbs regulars sempre seguiran la
conjugació com el verb model. D’altra banda, els verbs irregulars no segueixen
la conjugació dels verbs models. Podem trobar tres
tipus d’irregularitats verbals:
.Ortogràfiques:
Quan el verb tot i seguir el verb model, presenta alguns
canvis en l’última consonant del lexema.
Ex:
Trenco/trenquem; caço/caci; menjo/mengem... o en l’accentuació: canvio/canviï.
.Eufòniques:
Quan s’afegeix un sol per afavorir la pronunciació. Pot
ser de tipus vocàlic: vine, corre... o consonàntic: caldria, aprendrem...
.Lexemàtiques:
Són els canvis que es produeixen al lexema. Els verbs
irregulars es conjuguen amb un sol lexema, per exemple: cant-, perd-, dorm-...
en canvi, els verbs irregulars no presenten el mateix lexema en tota la conjugació,
sinó que en presenten de diversos: vaig, aniré...
!Podeu
reforçar o bé ampliar coneixements en els següents enllaços:
(Adaptat del llibre d’aula: DIVERSOS, (2012). Llengua
catalana i literatura. Batxillerat 1, Cruïlla, Barcelona)
(Imatge extreta de: mejores.top)
!!EXERCICIS:
1. Anota
el nom de cinc verbs de la primera conjugació, cinc més de la segona i cinc més
de la tercera.
2. Comenta
quina és la informació gramatical que ens aporta el verb. Explica-la amb
exemples.
3. Explana
la diferència que hi ha entre un verb regular i un verb irregular.
Exemplifica-ho.
4. Escull
una irregularitat verbal i posa’n exemples.
5. Tria
un verb irregularitat i demostra per què és irregular.
6. Esmenta
si els següents verbs tenen aspecte perfectiu o imperfectiu:
He cantat, vaig dormir, corro, saltaré, llegiria, aní,
havia post, haguérem caminat, balla tu, meditant.
7. El
verb que representa la imatge quin aspecte té, perfectiu o imperfectiu? Raona
la teva resposta.
8. Autoavalua’t:
quines dificultats t’han presentat els exercicis d’aquesta fitxa? Què t’ha
costat més d’entendre i per què? Sabries explicar les principals coses que
aporta el verb a una companya de classe? Com ho faries?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada