Podem trobar dues
classes d’oracions adverbials:
.Les que equivalen
a un adverbi. Realitzen la funció de complement circumstancial.
.Les que s’uneixen
a l’oració principal mitjançant una conjunció, locució conjuntiva o una
preposició. S’anomenen Pròpies.
A) Les equivalents a un adverbi s’introdueixen per un nexe o una forma no personal del verb (infinitiu,
gerundi o participi) i poden ser de tres maneres:
1.
Oracions subordinades de manera
Expressen com
es porta a terme l’acció de l’oració principal.
Realitzen la
funció de complement circumstancial de manera (CCM) i poden substituir-se per
“Així”.
S’introdueixen
per nexes com: com, com si, tal com...
Ex:
-En Jaume va
fugir amb els diners com si ho hagués fet
sempre.
(En Jaume va
fugir amb els diners així)
-Cantava mentre conduïa.
(Cantava així)
2.
Oracions subordinades adverbials de temps
Ens
adverteixen del moment en què es realitza l’acció de l’oració principal.
Realitzen la
funció de complement circumstancial de temps (CCT) i poden substituir-se per:
“llavors”.
S’introdueixen
amb nexes com: quan, abans que, després que, des que...
Ex:
-Abans que en Jordi comprés el cotxe, en
Joan sempre anava amb ell.
-En arribar de l’escola es va adonar que
no es trobava gens de bé pel virus.
3.
Oracions subordinades adverbials de lloc
Indiquen el
lloc relacionat amb l’acció de l’oració principal.
Realitzen la
funció de complement circumstancial de lloc (CCLL) i poden substituir-se per:
“allà”.
S’introdueixen
amb nexes com: on, d’on, per on...
Ex:
-La Joanna ha
marxat de viatge on hi ha l’edifici més
llarg del món.
B)
Les que s’uneixen a l’oració principal a
través d’una conjunció o locució conjuntiva. S’anomenen Impròpies. Poden ser de
tres tipus diferents:
1. Subordinades
adverbials comparatives
Són
subordinades adverbials de quantitat, atès que mantenen una relació d’igualtat,
de desigualtat o de proporcionalitat.
.Igualtat: igual
que, tan...com, exacte a + determinant + que...
Ex:
-És tan alt
com el seu pare.
.Desigualtat:
A)
Superioritat: més... que, millor... que, etc.
Ex:
-Ha ballat més que els seus amics.
B)
Inferioritat: menys... que, pitjor... que, etc
Ex:
-Ha tret menys nota que els seus companys.
.Proporcionalitat: com
més... més/menys, com menys... menys/ més...
Ex:
-Com més s’esforçava més motivat es
trobava.
2. Subordinades
adverbials causals
Indiquen la causa d’allò que s’explana a l’oració
principal.
Són introduïdes per nexes com: ja que, perquè, atès que,
com que...
Ex:
-Com que no el
coneixia, no li va donar almoina.
3. Subordinades adverbials finals
Marquen la finalitat expressada a l’oració principal.
S’introdueixen amb els nexes: a fi que, perquè, per tal
de/que...
Ex:
-Anirà a dinar al restaurant per tal de tenir més temps lliure.
4. Subordinades
adverbials consecutives
Indiquen la
conseqüència de l’oració principal.
S’introdueixen
amb els nexes: de manera que, tan/tant... que, fins al punt que...
Ex:
-Es va sentir
tan fatigat que es va adormir llegint el
llibre.
5. Subordinades
adverbials condicionals
Expressen la
condició a fi que es realitzi el que expressa l’oració principal.
S’introdueixen
amb els nexes: si, posat que, sempre que, llevat que, en cas que...
Ex:
-Llevat que no
plogui, es podrà realitzar el concert.
6. Subordinades
adverbials concessives
Expressen un
impediment o objecció envers l’oració principal.
S’introduexien
amb els nexes: encara que, tot i que, per més que, malgrat que...
Ex:
-Malgrat que
té les entrades no sap si podrà assistir a la final del campionat.
!Pot ampliar i reforçar continguts en els
següents enllaços:
(Material
adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO, Editorial
Teide, Barcelona)
(Imatge
extreta de: es.slideshare.net)
!!EXERCICIS:
1. Escriu
dues oracions subordinades adverbials de manera, dues més de temps i dues més
de lloc.
2. Esmenta
la tipologia de les següents oracions subordinades adverbials segons siguin de
manera, de temps o bé de lloc.
.Anirem fins
on hi ha el cartell.
.Fuig com
puguis.
.Quan van
sortir de la biblioteca, van anar al cinema.
.No et posis
on no et demanen.
.Realitzava
els deures de casa mentre enviava WhatsApps.
.La Júlia i la
Martina, quan surten d’entrenar, juguen plegades.
3. Esmenta
el tipus de comparatives que apareixen en les següents proposicions:
.Com més alt
era menys intel·ligent es tornava.
.Ha estudiat
més que el seu veí.
.El seu equip
era pitjor del que es pensava.
.Ha nevat més
que a l’hivern passat.
.L’obra de
teatre ha estat millor del que li van dir.
.És tan
simpàtic com el seu pare.
4. Relaciona
la proposició subordinada amb la idea que expressa: condicional, consecutiva,
concessiva, final, causal.
.Si vols, pots
anar a comprar pa.
.Encara que li
ho comentis no s’ho creurà.
.Per tal que
estigués content, el va ajudar.
.El vincle es
va perdre perquè no es veien sovint.
.Va assentir,
de manera que va comprendre l’explicació.
.Llevat que
plogui menjarem d’hora.
5. Redacta
dues oracions amb cadascun dels següents nexes:
Com que, per
tal de, a fi que, fins al punt que, igual que, llevat que, malgrat que, encara
que.
6. Explica
quina és la diferència que hi ha entre una oració subordinada causal i una
final. Posa exemples.
7. Escriu
sis oracions subordinades adverbials, subratlla-les i substitueix-les per un
adverbi equivalent.
8. Indica
si són vertaderes o falses les següents afirmacions:
.Atès que és un nexe subordinant final.
.La
subordinada adverbial final i la causal tenen els mateixos nexes.
.Les
subordinades concessives s’introdueixen amb la partícula on.
.El nexe malgrat que és commutable per encara que.
.Les
subordinades comparatives són adverbials de quantitat.
.Totes les
subordinades adverbials són equivalents a un adverbi.
9. Esmenta
quina funció fan les següents subordinades adverbials.
.Quan va obrir la boca per bufar, en
sortiren unes bombolletes transparents.
.Si la porta hagués estat oberta,
segurament s’hauria escapat.
.Malgrat els seus esforços per superar el
curs, no ho va aconseguir.
.De manera que no vaig tenir cap més opció
que pagar el bitllet.
.Vaig comprar
el pa per tal de fer-me l’entrepà.
10. Inventa
un exercici per tal de treballar les oracions adverbials. A més de l’enunciat
ha de contenir paraules o oracions. No us passeu d’espavilats/ades!!
11. Exercici
d’ampliació i de reforç: explica què és un adverbi, les diferents tipologies
que existeixen i escriu-ne exemples.
12. Autoavalua’t:
com t’has sortit els exercicis de la present fitxa? Esmenta les principals
dificultats amb què t’has trobat i per què? T’ha ajudat la fitxa per
resoldre-les? Com explicaries a una companya que no ha pogut assistir a la
sessió, què és una oració subordinada? Raona les teves respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada