.Perquè
Pot tenir tres significats diferents:
1.És una conjunció
causal que indica el motiu
expressat en l’oració principal. Un equivalent seria “ja que”.
Ex:
-Va arribar tard a l’institut
perquè plovia.
(Oració principal)
o
-Va arribar tard a l’institut ja que plovia.
(Oració principal)
2. Equival a una conjunció final, incorpora la finalitat del
que s’ha transmès en l’oració principal. Una forma sinònima és “a fi que”.
Ex:
-Fa pensar l’exercici perquè no
el facin de seguida.
(Oració principal)
o
-Fa pensar l’exercici a fi que no el facin de seguida.
(Oració principal)
3.És un
substantiu i s’acompanya d’un determinant.
Pot aparèixer en plural. Són sinònims: “el motiu”, “la raó”, “el mòbil”, “la causa”,
“la finalitat”.
Ex:
-No entén el perquè del mal joc
del seu equip.
(Oració principal)
-No entén el motiu del mal joc del seu equip.
(Oració principal)
.Per què
1.És una preposició
“per” acompanyada per un pronom interrogatiu “què”. Equival a “per quina raó”.
Ex:
-No comprenc per què no presenta
els deures.
(Oració principal)
2.És una preposició
“per” unida al pronom relatiu “què”. Equival
a: per+el,la,els,les+qual/quals.
Ex:
-Desconec el motiu per què es va
enderrocar la casa.
(Oració principal)
.Doncs
És una conjunció
de tipus consecutiu. Expressa la conseqüència de l’oració principal.
Una forma equivalent seria “per tant”. El “doncs” mai pot introduir una oració de tipus causal, “per tant”, no pot
introduir la causa de l’oració principal.
-No va tancar la porta. Devia
tenir calor, doncs.
(Oració principal)
o
-No va tancar la porta. Devia
tenir calor, per tant.
(Oració principal)
(Material adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t
d'ESO,
Editorial Teide, Barcelona)
(Imatge extreta de: llengües.urv.cat)
!!EXERCICIS:
1.
Redacta dues oracions amb cadascun dels mots següents:
Perquè, per què, doncs.
2.
Escriu la forma correcta en cada oració:
.Aniràs al cinema? No ___________ no en tinc ganes.
.__________ no véns més d’hora?
.Ignorava el ____________ de la baralla.
.El Barça no serà campió ____________ ha perdut molts
partits.
.Si finalment no ve, haurà perdut el bus, ________.
.Encara no entenia el _________ estava tan nerviós.
.Ha trencat la taula ________ s’havia enfadat.
.Sí, però, ___________ no agafes un avió?
3.
Explica la diferència que hi ha entre: perquè i per què amb alguns exemples.
4.
Quan és incorrecte emprar el doncs?
5.
Inventa un exercici amb paraules o bé oracions per
treballar la present fitxa.
6.
Avalua’t: com t’han sortit els exercicis amb aquestes
tres partícules? Amb quines dificultats t’has trobat i per què? Com pots
resoldre-les? T’ha ajudat la fitxa per perfeccionar la teva escriptura? Com?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada