A l’hora d’escriure hem de tenir presents les faltes
ortogràfiques, ara bé, també hi ha una sèrie de consells que facilitaran la
lectura del text. D’entrada, recordar que sempre que un text presenti una
estructura, amb una introducció, un nus i un desenllaç, ben separada per
paràgrafs i amb una bona presentació afavoriran el lector.
En l’escriptura d’un text tot és cabdal: l’ordre dels
elements, ésser precís amb el lèxic, la llargària de les oracions, recomanable
fer-les curtes si no domines les estructures gramaticals per realitzar bé les
concordances subjecte + verb + complements, entre d’altres. Si tots els
elements de l’oració es troben ben ubicats es diu que el text té una bona
cohesió.
Els principals elements que milloren la cohesió d’un text
són els següents:
1.
La preferència de la veu activa
Recomanable no abusar de les oracions passives, atès que,
la majoria de vegades el subjecte gramatical no és qui fa l’acció del verb.
Quan es passa una oració activa a passiva cal tenir en
compte:
.El complement directe de l’oració activa esdevé el
subjecte de l’oració passiva.
.El subjecte de l’oració activa es converteix en un
complement agent, i aquest només fa acte de presència a les oracions passives.
.Els temps verbals canvien. El verb de l’oració passiva
es construeix amb “ser” (conjugat amb veu activa) + participi.
Ex:
Veu activa
-En Tomàs ha menjat l’entrepà.
En Tomàs: subjecte
L’entrepà: CD
Veu passiva
-L’entrepà ha estat menjat per en Tomàs.
L’entrepà: subjecte
Per en Tomàs: complement agent
2.
La preferència per les construccions
nominals
És aconsellable no abusar de les construccions nominals,
perquè elideixen verbs o bé apareixen amb verbs amb poc contingut semàntic i
que a més, complicaran la lectura del text.
Ex:
-Podeu aconseguir un llibre de literatura i la guia
didàctica per al treball de classe.
(construcció nominal)
-Podeu aconseguir un llibre de literatura i la guia
didàctica per treballar-la.
(verb)
3.
L’ordre de l’oració
L’estructura bàsica i més correcta de presentar els
elements en una oració és la següent:
Subjecte + verb + complements verbals
Quan l’oració no segueix aquest ordre bàsic, el missatge
de la frase costa més d’assimilar. És recomanable escurçar la distància que
existeix entre el subjecte i el verb. Per tant, cal redactar oracions més breus
i a la vegada, suprimir les explicacions innecessàries.
Els complements ja siguin nominals o verbals han
d’aparèixer a prop dels seus nuclis. Si l’oració té diversos complements
circumstancials, s’acostumen a escriure al darrere del verb i per ordre de
menys a més extensos.
Ex:
-A partir d’abril hi haurà un augment de l’IVA del 10%
als productes culturals.
-L’IVA dels productes culturals augmentarà un 10% a
partir d’abril.
L’IVA: subjecte
Augmentarà: verb
Un 10%: complement directe
A partir d’abril: complement circumstancial de temps.
4.
L’eliminació de les paraules multiús
La precisió de les paraules en un text facilitarà la seva
entesa. Sempre cal emprar mots o expressions que tinguin un significat concret
i elidir-ne els que tinguin un sentit genèric, ja que desconeixem el terme
adequat. Les paraules a evitar serien d’aquest estil: element, cosa, fet,
problema, tema, dir, fer, realitzar, interessant, positiu...
Ex:
-Quina cosa estàs
menjant?
5.
La supressió de repeticions innecessàries
Un bon text ha de ser breu i clar, no ha de tenir
informació irrellevant. Per tant, no s’han d’allargar les oracions amb
construccions estereotipades o incisos. Hem d’escriure allò més important. No
s’han de repetir ni paraules ni conceptes. Tampoc s’ha de carregar la sintaxi
amb falques lingüístiques.
Ex:
-Per la meva part, penso que la nova llei educativa
perjudicarà a molts professors.
“Per la meva part” (falca)
6.
L’ús dels nexes adequats
Paraules com els adverbis, conjuncions, numerals, entre
d’altres serveixen per organitzar les oracions, ens ajuden a connectar-les, a
endreçar els paràgrafs, a marcar l’estructura del text. Ara bé, aquests
elements s’han d’ubicar al lloc idoni, i no se n’ha de fer un ús excessiu.
Ex:
D’altra
banda, vaig pensar que
el millor era marxar; per una altra,
fugir del problema era una cosa de covards. Per
això, vaig quedar-me, tot i que
no fou una decisió fàcil.
7.
La supressió de les ambigüitats i contraccions
Tot text ha d’evitar les dobles interpretacions,
conegudes com a ambigüitats. Les comes o l’ordenació dels elements de l’oració
les evitaran.
Ex:
-Anant pel carrer vaig veure el corredor.
(no se sap qui dels dos camina pel carrer)
A l’hora d’expressar quelcom no hi poden haver
contradiccions, sinó el text perdria credibilitat.
(Material adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana
i literatura. 4t d'ESO, Editorial Teide, Barcelona)
(Imatge extreta de: rubricaeditorial.cat i omnium.cat)
!!EXERCICIS:
1. Realitza
un esquema sobre els consells gramaticals que apareixen en aquesta fitxa.
2. Què
són les ambigüitats i com hem d’evitar-les?
3. Escriu
quatre oracions ambigües i desmunta l’ambigüitat. Si cal ajuda’t d’Internet.
4. Quins
errors apareguts en aquesta fitxa realitzes a l’hora d’escriure? Com pots
solventar-los.
5. Inventa
un exercici amb oracions per treballar els errors gramaticals d’aquesta fitxa i
enganxa’l aquí.
6. Escriu
cinc oracions actives i transforma-les en passives.
7. Redacta
cinc oracions amb l’estructura Subjecte + verb + complements.
8. Fòrum:
t’ha servit aquesta fitxa per a millorar en l’escriptora? Quines dificultats t’has
trobat i per què? Raona la teva resposta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada