Entra en funcionament quan pretenem exposar quelcom, és a dir,
glossar una informació relativa a un tema. Com s’ha de vehicular aquesta
informació?
L’exposició de la informació ha de ser clara, evitant tota ambigüitat, és a
dir, evitar frases que tinguin dos sentits, per exemple:
-Has portat el gat?
L’oració pot tenir dos sentits i com que no hi ha més informació al text no
sabem concretament a què es refereix:
1. El mamífer.
2. L’estri que serveix per alçar el cotxe i realitzar una
reparació sota.
Possibles solucions segons l’opció desitjada:
-Has portat el gat per reparar el cotxe?
-Has portat el gat per a la vacuna del veterinari?
La informació que es dóna ha d’aparèixer d’una manera
endreçada, lògica, amb un sentit comú. Mai parlar d’una cosa i llavors, més
endavant reprendre el tema. La finalitat del text expositiu és informar sobre
un tema amb un ordre i de la millor manera possible. Així doncs:
No poden aparèixer opinions personals ni d’altres vincles al jo de l’autor. Aquest tipus de text no pretén convèncer
els oients. Per tant, no hi trobarem aspectes que connecten amb les emocions,
ni la creació o bé la subjectivitat, atès que empra la via objectiva. El text
expositiu té com a funció predominant la referencial o informativa.
Sempre s’ha de tenir en compte el públic al qual s’adrecen
per tal d’emprar el registre i la varietat lingüística adequada.
Ex:
-El tema 2 de socials: La Primera Guerra Mundial.
(Registre estàndard)
-Article sobre El canvi climàtic per a una revista
científica.
(registre cientificotècnic)
.Estructura
del text expositiu. Tots
els textos segueixen la present estructura amb les característiques pròpies del
seu text.
1.
Presentació:
Cal introduir el tema, s’avança de què es parlarà. També
s’empra per justificar la informació que es donarà.
2.
Desenvolupament:
S’exposa la informació amb un ordre i claredat. Al nus
també s’exemplifica els aspectes del tema que s’exposen.
.Conclusió:
Vol recordar alguna tesi glossada al text i cerca la finalització del text. No s'han de resumir mai totes les idees anteriorment explicades.
D’altra banda, podem trobar diferents tipologies de textos expositius segons la temàtica tractada:
A)
De
tipologia descriptiva
En
aquests textos s’exposa les idees amb un ordre.
B)
De
tipologia comparativa
Explana
com és allò que s’explica: els fets, els termes, els objectes, fins i tot, es
poden comparar amb d’altres de semblants. Empra exemples, comparacions per tal
de fer entendre un concepte, ús d’analogies (comparació per arribar a un
objectiu, és a dir, a partir d’una idea abstracta arribar al concepte).
C)
De
tipologia narrativa
Text
que exposat fets amb un ordre marcat per la cronologia temporal.
D)
De
tipologia argumentativa
S’explica
un problema i es proposen solucions. Sempre sense que l’autor mostri la seva
proposta de solució.
E)
D’estructura
causa-efecte
Apareix
en textos que desglossen i analitzen les causes d’un fet.
.Marques del text expositiu:
1.
Predomini
d’oracions amb el verb ser.
2.
Ús
d’oracions subordinades causals, consecutives i finals.
3.
Connectors
i marques d’ordenació.
4.
Elements
per endreçar el text: sagnat, guions, nombres, entre d’altres.
5.
Aparició
d’esquemes o elements que simplifiquin i ajudin a comprendre l’explicació.
6.
Aportació
d’exemples, cites, dades similars per il·lustrar el text.
7.
Vocabulari
precís i clar.
8.
L’escriptura
del text ha de tenir un to objectiu.
(Material adaptat de: llenguacat.wikispaces.com/file/view/EL+TEXT+EXPOSITIU.pdf)
(Ampliació:
Josep Maria Corretger)
(Imatges
extretes de:enpaper.files.wordpress.com i segondebat.blogspot.com)
(Clica a sobre de la imatge per amplicar l'esquema)
.Podeu ampliar o reforçar informació sobre el text expositiu en els
següents enllaços:
!!EXERCICIS:
1. Escriu i classifica alguns connectors que et serviran per
escriure un text expositiu o explicatiu.
2. Realitza un text expositiu sobre un tema que t’agradi.
Mínim cent paraules.
3. Explica la diferència que hi ha entre un text expositiu o
explicatiu i un text argumentatiu.
4. Crea un esquema amb els aspectes més importants del text
expositiu glossats en la present fitxa.
5. Inventa un exercici per treballar el text expositiu a l’aula.
6. Autoavalua’t: t’han sorgit dubtes sobre el text
expositiu? Quins? Has millorat en la creació d’un text expositiu? Com ho has
fet?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada