A l’hora d’escriure un text de la tipologia que sigui cal
tenir present la situació comunicativa que fa que produïm el text. Millorarem
la producció del nostre text si ens fem preguntes vinculades a la situació de
la comunicació. Ens hem de fer les preguntes següents:
1.
En nom de qui escric?
Generalment, l’orador parla o escriu a títol personal.
D’altres vegades, ho fa representant un col·lectiu, institució o similars. Això
farà que variï la persona gramatical utilitzada: jo, nosaltres... i també farà
que els receptors es facin una idea de l’emissor.
2.
A qui em dirigiré?
És fonamental conèixer el tema del qual es parlarà, així
com també esbrinar el públic que tindrem a la xerrada, el que ens escoltarà. Si
ens adrecem a gent particular, a un col·lectiu, què saben del tema que
exposarem. A l’hora de respondre preguntes caldrà ésser precís, per tant,
s’haurà de seleccionar la informació i abans marcarà la presentació de
l’exposició del tema.
3.
Què vull transmetre?
Cal fer-nos aquesta pregunta i la resposta influenciarà
l’elaboració del text que volem transmetre. Què hem de comunicar i com ho
farem? Segons les respostes, haurem de triar, endreçar o prioritzar més una
informació que una altra.
4.
Quin és el meu objectiu?
Aquesta pregunta ens guia les nostres intencions
comunicatives: volem convèncer? Pretenem informar? Donar a conèixer una
informació? Divertir? És bàsic saber el propòsit o que pretenem amb el nostre
missatge, atès que, així seleccionarem millor la informació per a aconseguir el
nostre objectiu.
L’EXPOSICIÓ
DEL TEMA
És un text que ha d’estar presentat de manera clara i
endreçada. Els textos expositius els trobem sobretot en llibres educatius,
obres de divulgació, documentals, reportatges... Segons el públic a qui
s’adreça el text expositiu podem realitzar dos tipus d’exposicions:
1.
La
divulgativa
On
l’autor explica un tema d’interès general d’una manera clara i sobretot
objectiva.
2.
L’especialitzada
Es
demana al públic oient que tingui uns coneixements previs sobre el tema,
d’aquesta manera podrà entendre i seguir l’exposició sense dificultats.
Per
un altre costat, podem trobar dues maneres diferents d’endreçar la informació
d’una exposició:
1.
La
deductiva
Comença
amb qüestions de caràcter general fins a arribar a un caràcter més particular.
2.
La
inductiva
Parteix
de casos particulars per a arribar als més generals.
LA LLENGUA ORAL I LA LLENGUA ESCRITA
Els
usos de la llengua variaran segons si són orals o escrits. Per tant, seran un
element condicionador del text. Fixem-nos en les principals característiques de
la llengua oral:
.La
comunicació és instantània ja que el receptor rep el missatge al moment de la
seva transmissió.
.Simultaneïtat
entre l’emissor i el receptor en el moment de la comunicació.
.La
comunicació és espontània i no pot eliminar-se quan l’estem transmetent.
.La
sintaxi és senzilla. Hi ha frases simples i diverses són inacabades.
.Repetim
paraules i destaca el vocabulari bàsic.
.S’empren
marcadors per captar l’atenció del receptor, per exemple: m’entens? Oi? Eh?
.Es
fa referència al context o a la situació en què es troben l’emissor i el
receptor.
.S’empren
molts gestos, diferents entonacions, exclamacions, pauses, silencis... tot per
captar l’atenció.
FRASES PER INICIAR PARÀGRAFS
Segons
com realitzem la presentació de la informació que exposem farà que entenguem
millor o en menys mesura allò que llegim o escoltem. Com que en els textos
expositius es prioritza la claredat i l’ordre de la informació, cal que tinguem
cura a l’hora de començar els paràgrafs. D’aquesta manera, la redacció serà una
facilitadora i anticiparà el fons i el contingut de la informació que ens
aniran transmetent. Diferents possibilitats que tenim de començar paràgrafs:
1.
L’oració
que dóna una definició.
2.
L’oració
que introdueix una enumeració.
3.
L’oració
que exposa una causa i un efecte.
4.
L’oració
que mostra una comparació o un contrast.
5.
L’oració
que pregunta.
(Material
adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO, Editorial
Teide, Barcelona)
(Imatge
extreta de: kikatomas.files.wordpress.com)
!!EXERCICIS:
1. Escull
un tema com si fessis una exposició i escriu un exemple per a cadascuna de les
cinc maneres de començar una oració per fer una exposició.
2. Quins
són els principals elements que hem de tenir en compte a l’hora de realitzar un
text expositiu?
3. Explica
les diferències que existeixen entre la llengua oral i la llengua escrita.
4. Autoavalua’t:
com t’han sortit les activitats d’aquesta fitxa? Quines dificultats has trobat
i per què?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada