VIDA I ANYS DE FORMACIÓ
.Nasqué
en una família de sis germans, tres dels quals moriren aviat.
.Als
catorze anys va començar a treballar amb l’avi a l’oficina. La mare de Rusiñol
va morir el 1881, quan ell tenia vint anys, i el seu pare va morir dos anys més
tard, d’aquí que ell quedés com a hereu a la mort de l’avi.
.El
seu pare va morir el 1883, temps en què Rusiñol va haver de deixar els pinzells
i quadres per evitar discussions amb l’avi, de qui depenia.
.Moltes
famílies catalanes de finals del segle XIX encara no acceptaven amb facilitat
les inclinacions artístiques dels seus fills.
.Als
setze anys va decidir assistir a classes de dibuix i pintura a l’acadèmia del
pintor Tomàs Moragas.
.L’avi
li donà la formació necessària perquè es fes càrrec de la fàbrica tèxtil de
Manlleu, d’on procedia la família, ja que el veia com a hereu pel fet de ser el
germà més gran, tanmateix, no simpatitzava amb les inclinacions artístiques
d’aquell noi.
.L’any
1886 es ca casar amb Lluïsa Denís i es va instal·lar al pis de la Gran Via de
Barcelona. Havien festejat un parell danys, sempre acompanyats per algú de la
família que els vigilava com era costum fins fa cinquanta anys. Fruit d’aquest
matrimoni nasqué Maria Rusiñol.
.El
1888 Rusiñol va arribar a un acord amb el seu germà per tal que aquest es fes
càrrec de la fàbrica, i ell va poder dedicar-se en cos i ànima a la pintura i a
l’escriptura.
.Després
d’una estada a Poblet per a pintar les ruïnes, ja no va tornar a casa i se’n va
anar a fer un viatge en carro per Catalunya amb Ramon Casas. Sembla que va
escollir el carro per oposició a les idees del maquinisme i de la velocitat que
començaven a obrir-se camí en la societat. L’afany de lucre i el luxe no li
interessaven. Fou un gran escèptic i
també ho fou del progrés tecnològic i de l’ideari burgès.
.En
finalitzar el viatge en carro en vingué un altre liderat per Ramon Casas i que
fou amb bicicleta de Vic a Barcelona.
.El
trencament amb Lluïsa Denís fou un daltabaix familiar.
.Rusiñol
va ingressar a l’Associació Excursionista Catalana i més tard a la Joventut
Catalanista. Començà a escriure llibres de records i de viatges.
.S’inscrigué
a l’Ateneu Barcelonès, allí l’any 1881 hi exposà unes aquarel·les sense que la
crítica li fes gaire cas. Més tard, assistí a classes al Cercle
d’Aquarel·listes.
.A
principis del segle XIX s’havia iniciat un moviment que vindicava el català com
a llengua de conreu literari, la Renaixença (1833-1892). La Renaixença va aconseguir restaurar els
Jocs Florals, un certamen poètic d’origen medieval instaurat a finals del segle
XIV pel rei Joan I.
.Rusiñol
fou un dels principals activistes del nou moviment literari de finals del segle
XIX, el modernisme. El seu període de formació literària es va donar en una
època de debats i de desacords sobre quin havia de ser el model de català
estàndard i de català normatiu. Això es veu plasmat en la llengua del seu
teatre.
.Com
a d’altres escriptors de la seva època, va decantar-se per l’ús d’un català
col·loquial. Segons Joan Fuster: “Se sotmet al dialecte de Barcelona [...] i
n’accentua la castellanització”. Podria ser que Rusiñol hagués optat per la
llengua col·loquial per ser ben entès en un gènere de masses mentre s’aclaria
el debat normatiu.
.Rusiñol
nasqué en un barri d’origen medieval i en una ciutat que canvia de manera
accelerada per la industrialització. A Europa la màquina de vapor accelera els
transports amb el ferrocarril i els telers mecànics revolucionen la indústria.
.Fou
un gran escèptic dels avenços tecnològics, i el seu primer viatge per Catalunya
no el va voler fer amb tren, sinó amb carro, com a acte de protesta contra la
nova societat seduïda per la velocitat i la pressa.
.La
innovació tecnològica no es va escapar del seu caràcter humorístic. Rusiñol es
queixaria sovint de com l’avenç tecnològic accelera el ritme de vida i ens
porta a la pressa.
.A Sitges s’hi va fer una casa, el Cau Ferrat, que va acabar essent un museu.
EL TEATRE DEL SEGLE XIX
.Segons
Josep Pla, la predisposició a la diversió va fer que augmentessin els balls de
carrer i els cafès. Aquests darrers eren grans i còmodes, d’aquí que hi
florissin les tertúlies i proliferessin els teatres.
.El
teatre català tingué una efervescència durant tot el segle XIX, i va gaudir
d’una gran popularitat. A Barcelona i a tot el país es construïren teatres per
iniciativa privada.
.El
teatre del Liceu (1837) es va pagar amb la venda de llotges i seients als qui
en van finançar la construcció. L’empenta de construcció de locals teatrals es
deu a la pressió d’un públic que es volia entretenir i divertir en una època en
què no existia encara ni el cinema, ni la televisió, ni la ràdio.
.En
una època on el model de llengua literària encara s’estava definint, Rusiñol va
optar per un gènere aleshores de masses, per adreçar-se a un públic en la
llengua parlada que aquest públic emprava.
.El
teatre de l’època era dominat per autors com Frederic Soler i Àngel Guimerà.
.Els
autors modernistes s’emmirallaven en el teatre europeu més trencador, com el
d’Ibsen (1828-1906) o Maeterlink (1862-1949) i les seves obres s’estrenaven
sovint en petits cenables.
.Segons
Xavier Fàbregas, el modernisme es divideix en dos grans vessants: un
regeneracionista, que té incidència en les reivindicacions socials i
s’identifica amb els interessos de la classe obrera, i un altre d’influït per
corrents simbolistes que fa de l’art per l’art la seva bandera. Rusiñol va
pertànyer a aquest segon grup.
.Rusiñol
fou un dels primers introductors del simbolisme a Catalunya amb “L’alegria que
passa”, i un defensor de l’art per l’art. Animà i construí el moviment a través
de les Festes modernistes de Sitges.
.Segons
Lluís Permanyer, Rusiñol va lluitar per ser lliure, fou patriota i contribuí a
aixecar Catalunya, però no volia saber res de banderes ni de consignes. Es capficava
en denunciar el que li donava la gana i creia oportú: el militarisme a
“L’hèroe”, el sistema establert a “El místic” o aspectes culturals a “Els Jocs
Florals de Canprosa”.
.El
grup més regeneracionista, format per Jaume Brossa, Pere Corominas i Felip
Cortiella van patir una persecució radical.
.Malgrat
la vocació esteticista de Rusiñol, res no escapava a la seva mirada crítica.
SANTIAGO RUSIÑOL i EL MODERNISME
.Rusiñol
començà escrivint obres breus, en un acte, amb un estil simbolista i
decadentista.
.El
modernisme sorgeix per la transformació de la societat catalana.
.Els
modernistes defensen una llibertat total.
El modernisme fou un moviment eclèctic, és a dir, que admetia diferents
gèneres. Hi van confluir el decadentisme, el pre-rafaelitisme, el simbolisme,
el naturalisme, entre d’altres.
.Rusiñol
fou definidor del que calia entendre per modernisme Poc després de casar-se i
d’haver nascut la seva filla, va deixar el negoci familiar, i també la seva
dona i filla per dedicar-se exclusivament a l’art i va marxar a París.
.La
seva obra teatral més popular fou “L’auca del senyor Esteve” (1909), on
presenta el conflicte entre el jove que vol ser escultor i l’avi que ha de
dedicar tota la seva vida a la botiga familiar i que se salda amb la mort
d’aquest darrer, i s’aconseguirà la professionalització de l’artista.
.Com
que molts artistes modernistes no pogueren gaudir d’un favor econòmic, sorgiren
dos grans grups: el de la bohèmia daurada al qual pertanyia Rusiñol, i el de la
bohèmia negra, on hi havia per exemple, Joan Puig i Ferreter. Molts artistes
d’aquest segon grup acabaran suïcidant-se, emmalaltint o emigrant en no poder
materialitzar la seva vocació.
.Un
dels principals mentors del modernisme i gran amic de Rusiñol, Raimon Casellas
se suïcidà llençant-se a les vies del tren. Caigué en una depressió quan es va
anar veient marginat pels joves noucentistes al servei de la Mancomunitat de
Catalunya i temia perdre la feia al diari que representava aquest moviment.
.Dues
idees antagòniques al si del modernisme marcades per l’obra d’Henrik Ibsen, “Un
enemic del poble” (1882): els modernistes creuen que l’artista és avançat a la
seva societat, de l’altra consideren aquesta societat com una massa irracional
o atàvica que no els entén. És a l’artista, a l’individu, a qui creuen que cal
fer cas.
.Rusiñol
és fill d’una burgesia prou cosmopolita que encara no es coneix prou bé a ella
mateixa i d’aquí la contradicció. Sempre va estar amatent a la sortida
comercial del que realitzava sense sacrificar la seva llibertat personal.
.Durant
la Primera Guerra Mundial, a l’avinguda Paral·lel de Barcelona van créixer els
teatres de varietats on la burgesia industrial es gastava els diners.
.El
malestar social dels obrers barcelonins es va anar articulant al voltant de
l’ideari anarquista. Alguns es van radicalitzar i propugnaren atemptats.
Recordem les dues bombes al teatre Liceu el 1893 llançades per l’anarquista
Santiago Salvador, tot i només esclatar-ne una, causaren vint morts i cinquanta
ferits.
.La
burgesia veia en els quadres de Rusiñol un cert refinament i la sortida d’un
període fosc.
.El
germà de Rusiñol, Albert, del partit liberal, va adscriure’s dins del nou
catalanisme no republicà que propugnava la transformació del país pel treball i
la producció. Tot i que Rusiñol odiava la política, l’afecte que sentia pel seu
germà el va portar a realitzar mítings, on clamava que construiria ponts i
camins arreu.
.Rusiñol
realitzarà viatges i també estades a París. En tornar a Catalunya es dedicarà a
crear santuaris on poder viure del seu art.
.Es
queixaria sovint a les seves obres d’aquesta actitud antieducativa i
anticultural de la burgesia d’origen medieval que s’anava enriquint.
.
“L’alegria que passa” i “L’auca del senyor Esteve” són dues obres que
traslladen el conflicte modernista entre l’individu i la societat.
.Durant
el seu primer viatge a París, els pintors que més l’impressionaren foren els
nord-americans i els suecs. Com a anècdota, va dedicar el seu viatge de noces a
anar cada dia al Saló Anual de Belles Arts.
.Miquel
Utrillo, que inicià a Rusiñol en la morfina, fou el creador del poble espanyol
de Montjuïc a Barcelona i també un dels impulsors de l’enciclopèdia Espasa.
.Ramon
Casas fou una inspiració vital per a Rusiñol.
.Rusiñol
no tenia cap taller, pintava a l’aire lliure.
.Segons
Josep Pla, Rusiñol es va guanyar millor la vida com a artista que com a
empresari.
.La
vida moderna donava una importància a la higiene, emperò, ells no la sentien, a
penes es rentaven. Vestien amb abandó i vivien en la brutícia.
.L’any
1892 Josep Yxart, crític d’art, va publicar a la Vanguardia els articles
“Enrich Ibsen” i “Los dramas de Maurice Maeterlink”, tret de sortida del
modernisme.
.A
Sitges, Rusiñol instal·la el Cau Ferrat i celebra les Festestes Modernistes,
que dinamitzen el moviment.
.Es
torna addicte a l’absenta i la morfina mentre centra la seva vida en l’art i en
les seves amistats: Josep Yxart, Ramon Casas, Ramon Canudas, Miquel Utrillo,
Enric Clarassó, Zuloaga i Raimon Casellas. Lluïsa Denís cregué que aquest
entorn fou el causant de la seva entrada a les drogues.
.La
seva afecció al col·leccionisme completarà un tercer vessant artístic i
sintonitza amb el plantejament que fa el modernisme sobre l’artista total que
no es queda en una única faceta artística. Obeeix al concepte de l’artista
modernista i segueix els plantejaments de William Morris, fundador del moviment
Arts and Crafts, que propugnava la conservació de les arts medievals i
s’oposava a l’utilitarisme industrial perquè acabava amb la bellesa artística
dels objectes fets a mà.
.Rusiñol
conegué el músic Erik Satié, i a Joséphin Péladan. Aquest darrer li presenta
els esotèrics de la Rosa-Creu. Rusiñol es trobava allunyat d’aquests pintors
simbolistes. Ara bé, com que assumia els valors temàtics i temperamentals
propis de l’impressionisme, aire lliure, espontaneïtat, vida moderna i
quotidiana, es deixà amarar per una sensibilitat decadentista i delinqüescent
d’origen i de tendència simbolista. D’aquí que ja trobem una intencionalitat
simbòlica en dos personatges principals de “L’alegria que passa”, que
representen el conflicte entre l’art i el materialisme.
.L’autor
interioritza la creença que l’art és com una religió i, la condició d’artista,
una revelació, de manera que comença a definir la mística artística que traspua
la seva obra.
.El
músic Erik Satié va explicar la seva concepció musical al pintor, i aquest
s’adonà que estava posant els fonaments per a la música de les properes
dècades.
.Durant
els trenta anys del segle XX es va dedicar a pintar jardins, que alhora harmonitzaven
amb la música de Satié.
.Les
arts decoratives del modernisme començaven a assolir un gran èxit comercial: la
societat evolucionava i començava a consumir art.
.L’any
1892 ja s’havia decantat pel simbolisme decadentista.
.El
naturalisme i el simbolisme reaccionen davant del món industrial que es
descabella. El naturalisme amb esperit realista i científic; el simbolisme des
d’una òptica espiritual i més metafísica. L’artista, per als modernistes, és un
heroi que no ha de deixar-se engolir per la massa.
.Rusiñol suportava el món pintant entre deu i dotze hores diàries durant l’etapa de París a la Société de la Palette. També escrivia cròniques sobre les modes parisenques a La Vanguardia.
[Basat en l’estudi introductori de Josep-Francesc Delgado, inclòs a RUSIÑOL, Santiago, (2021). “L’alegria que passa”, Edicions del Roure de can Roca, La Garriga]
(Imatges extretes de: Vikipèdia, Quadre: "Jardines de Aranjuez 1", de Santiago Rusiñol)
EXERCICIS:
1. Explica la influència de “L’alegria
que passa” en la vida personal de Santiago Rusiñol.
2. Per què Santiago Rusiñol es va
convertir en una figura cabdal del modernisme?
3. Per què es diu que “L’alegria
que passa es una novel·la simbòlica”?
4. Realitza un recull del lèxic
dialectal de l’obra “L’alegria que passa”. Quin registre emprava Rusiñol i per
què?
5. Raona la teva resposta: “Santiago
Rusiñol fou un artista en el sentit literal”.
6. Llegeix algunes màximes i
pensaments de Santiago Rusiñol i comenta’ls oralment.
https://ca.wikiquote.org/wiki/M%C3%A0ximes_i_mals_pensaments
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada