diumenge, 3 de novembre del 2019

Woodstock: 50 anys d'un festival de llegenda. Adreçat a tothom


Poc temps abans de portar-se a terme el festival, el 3 de juliol del 1969, moria Brian Jones, guitarra i una de les ànimes de The Rolling Stones en la dècada dels anys seixanta. Fou trobat ofegat a la piscina de casa seva amb alt consum d’alcohol i drogues. Jones estava decebut per haver estat expulsat de la banda per motius de drogues. Era traspassat un mes després amb tan sols 27 anys. Fou un cop molt fort per a tots els amants del gènere, el rock & roll. En aquells dies ja s'estava acabant de gestionar el que amb el temps esdevindria un festival que seria mític, pel que va representar i per les estrelles que hi actuarien.

Quatre amics d'entre vint-i-tres i vint-i-quatre anys sense experiència van muntar un festival durant tres dies d’agost del 1969, del 15 al 17 i sota el lema pau, amor i música. Aquests tres joves eren: Joel Rosenman, John P. Roberts, encarregat de la financiació, gràcies al negoci milionari d'adhesiu per a dentadures que havia heretat, i Artie Kornfeld, de vint-i-sis anys, vicepresident de Capitol Records, i finalment, Michael Lang, que aportà experiència, ja que organitzà el festival de Miami al 68. La idea del festival era per a finançar un estudi de gravació a Woodstock per a realitzar enregistraments de músics talentosos de la zona i que no marxessin a l'altra banda del país. Tots ells sense experiència. Tardaren nou mesos en organitzar-lo. L'espai era una granja sense llum, electricitat, ni telèfon. En un parell de setmanes ho prepararen tot. A poques hores de l'inici del festival, aparegueren ja setanta mil persones quan encara preparaven la tanca, ni pogueren acabar de posar-la. Saltaven les tanques per colar-se. Tot s'esdevindria en un camp obert. Finalment, prengueren la decisió de fer públic que el festival seria gratuït. Tanmateix, si havies pagat entrada tenies alguns privilegis, una zona de càmping i cuina, també eren rebuts els que no tenien entrades. Van vendre cent trenta-set mil entrades.

El festival es va portar a terme en una granja de dues-centes quaranta hectàrees. Es girava vent, però la multitud va superar les expectatives. Mentrestant, una jove músic nascut a Minnesota que viva a prop de la localització del festival, s’ho mirava amb recel, convalescent d’un accident de motocicleta que a punt va estar de segar-li la vida, parlem de Bob Dylan. D’entre les actuacions més destacades podem trobar les de Jimi Hendrix, The Who, Santana o Joe Cocker. El festival de Woodstock va posar la llavor als festivals que vindrien posteriorment i que estarien inspirats en aquest. D’entre els més destacats a les nostres terres, el Festival d’Escalarre al Pirineu, sobretot en les tres primeres edicions 1996, 1997, 1998.


Les fonts diuen que en aquells camps de de Bethel s'hi reuniren més de mig milió de persones, sota el lema “Peace, amor & music”, és a dir, pau, amor i música, estandard del moviment hippy. Un moviment que havia sorgit feia pocs anys, a principis dels anys seixanta al barri de Haight-Ashbury de San Francisco. Els hippies eren uns individus que s'asseien al carrer i anaven descalços. Tot i això, formaven part de la societat, gaudien de la sanitat, i fins i tot, tenien protecció policial, ara bé, de vegades, insultaven a la policia, no volien pagar impostos i desitjaven poder gaudir dels parcs. Eren psicodèlics, portaven cabells llargs, sostinguts amb alguna cinta i anaven podien anar despullats. Acostumaven a reunir-se en comunes, perquè de fet eren organitzacions lliures. Volien viure al camp, amb els animals. Eren unes quaranta mil persones les que formaven el moviment contracultural. Dins dels cercles dels hippies s'obria una finestra per al debat sobre el consumisme, i la dedicació al treball. Els hippies gaudien de la llibertat sexual, també veien en la popularitat de les drogues quelcom positiu per a la creativitat, quan cremaven les neurones del cervell et venia la inspiració.

Si ens fixem en les xifres del festival. Tingué una durada de tres dies. S'hi realitzaren trenta-tres concerts. 500 mil persones reunides s'hi congregaren via boca a boca. La policia de Nova York havia previst una audiència de 6 mil persones. Els promotors auguraren unes 60 mil persones i finalment, n'aparegueren 600 mil. 250 mil persones no pogueren arribar per les carreteres comarcals. Deixaven els cotxes a la carretera. Però hi havia bon ambient i tothom estava content. No hi havia ni aigua ni menjar. Els alimentaven els veïns. Amb helicòpters també facilitaven aliments per als joves. Les monges també els portaven menjar. Tampoc et podies rentar. Hi hagué 3 morts: un de drogues, l’altre per còlic nefrític i un darrer per atropellament d’una màquina mentre dormia per la borratxera. Més de 3 milions de dòlars gastà l’organització per a portar a terme el festival i en pogueren recuperaren prop de 2, per tant, tingueren un milió de dòlars de deutes.

El primer en actuar fou Richie Havens, a les 17:07 de la tarda. i amb 6 hores de retard, perquè no hi havia manera que hi arribessin els artistes. Valens havia finalitzat el repertori i improvisà amb «Freedom», adaptació del cant dels negres esclaus de finals del segle XIX. Tenia un temps de quaranta-cinc minuts o una hora i actuà dues hores quaranta-cinc minuts. Tocà totes les peces que sabia sobre l'escenari, sortí i retornà a l'escenari fins a 6 vegades davant del reclam de la gent que li demanava que toqués quatre cançons més una i altra vegada.

Posteriorment, s'obrí oficialment el festival amb Swami Satchitananda, monjo hindú i mestre espiritual que realitzà una pregària de pau i amor, que lloava Amèrica. Després pujaren Sweetwater, que arribaren amb helicòpter. Havien de ser els primers en actuar, tocaven rock psicodèlic. A continuació, Bert Sommer cap a les 20:20h de la tarda, versionà “Amèrica” de Gartfunkel. No aparegué ni a les cròniques ni al disc. Seguit de Tim Hardin, cantautor folk. Tim Hardin interpretà la composició seva “If I were a carpenter”molt versionada per The Four tops, Bob Seger o Johnny Cash, durant els anys 60 i 70. Cap a les 22h de la nit del 15 d'agost, aparegué Ravi Shankar amb el seu sitar, en veure barrejada música i drogues, tingué una decepció, perquè tenia la música com una religió i no volia que s'associés amb coses negatives. Poc temps després del festival, Shankar es desvinculà del moviment hippy. Arribà el torn d'un inesperat protagonista, la pluja. Els helicòpters de l'exèrcit americà llençava cartrons amb caixes de menjar, roba i allò necessari als assistents al festival. Aquests darrers invocaren a la pluja cridant ben alt “No pluja!”. Cap a les 23h entrà a actuar Melanie Safka, enlloc de The Incredible String Band perquè plovia. El seguí Arlo Guthrie i després, Joan Baez, abans d'encetà el seu recital recordà al seu marit periodista i activista David Harris arrestat. Baez començà amb “Oh happy day”, en total tocà 13 cançons embarassada de sis mesos. Amb ella finalitzà el primer dia a Woodstock prop de les 2 de la matinada.

A les 12:15 del migdia del dissabte retornà la música amb Quill, rock progressiu i psicodèlic, per error tècnic no aparegueren en l'enregistrament del concert. A continuació, Country Joe McDonald, i després d'aquest, Santana a les 14h de la tarda. Una banda desconeguda, perquè editarien el primer disc dues setmanes després del festival. Michael Shrieve, bateria de Santana fou el músic més jove en actuar a Woodstock. L'estil de la banda va sorprendre els assistents. Destacaren amb “Soul sacrifice”.


Seguí John Sebastian, un músic no contractat, per suplir alguna baixa de darrera hora o algun músic que arribaria tard. El promotor el va fer tocar una hora amb una guitarra prestada. Gràcies a aquesta actuació va rellançar la seva carrera. Cap a les 16h finalitzava l'actuació i quaranta-cinc minuts després, The Keef Hartley Band. A les 18h actuen The Incredible String Band, entre bandes roqueres, això no agradà el públic. La formació folk havia d'actuar el divendres amb les bandes folkies. A les 19:30 de la tarda sortiren a l'escenari Canned Heat. El cantant s'estava miccionant durant el moment d'inici del concert, i hagué de sortir uns minuts. Arribaren amb helicòpter per evitar el col·lapse i cobraren 6500 dòlars. Es recordada la peça “Going up the country” i sobretot la veu peculiar del seu cantant, Bob “The Bear” Hite. Actuaren durant una hora. A les 21h sortiren Mountain, disposats a realitzar el tercer concert de la seva curta carrera fins aleshores. Nou peces tocaren també durant seixanta minuts. Després vingueren The Grateful Dead. Aparegueren tard a escena i amb risc d'electrocució per l'aigua. L'equipament voluminós va trencar la plataforma giratòria per a muntar els instruments, que alleugerava les esperes de muntatges entre concerts. Hi hagué un silenci dels músics de la banda de deu minuts a causa dels efectes de les drogues. La banda tingué un mal record d'aquest concert. Encetaren el concert amb “Saint Stephen”. A dos quarts d'una de la nit, sortiren a l'escenari la Creedence Clearwater Revival, com a un dels caps de cartell. Els havien promès que actuarien davant de molta gent i en una bona hora d'audiència. Tampoc foren els millors pagats. No els prestaren suficient atenció. John Fogerty clamà que la banda de Jerry Garcia havia posat el públic a dormir. A meitat del concert callaren durant una hora i tornaren a tocar. Arribem a dos quarts de tres de la matinada, moment en què sortia la Creedence que tocaren clàssics com “Born on the bayou”, la primera de la vetllada. Finalitzaren cap a la 1:20 de la matinada. L'estructura de l'escenari estava malmesa. Els canvis entre artistes eren més lents. Trenta minuts després, era el temps per a Janis Joplin. Aquesta havia clos l'etapa amb Big Brother & The Holding Company, i actuaria amb The Kozmic Blues Band. A Janis no li anava bé la cosa amb la nova banda. Tot i això, la cridaren per actuar. Demanà cobrar per avançat com succeí amb The Grateful Dead, perquè no es fiava que arribés a percebre res dels organitzadors. 

Passaren més de deu hores des de la seva arribada fins al moment de l'actuació, i durant aquest lapse de temps aprofità per col·locar-se de drogues. No afectà a l'actuació, però sortí tipa de drogues, altrament, demanà als productors que suprimissin la seva actuació de la cinta per a la història, per aquest motiu. De totes maneres, els organitzadors, per sort no ho varen fer. Janis Joplin es va negar a sortir a escena si abans no cobrava en metàl·lic. Eren les 2:30 de la matinada del dissabte a diumenge quan sobre l'escenari aparegué definitivament Janis Joplin. Fou una de les poques dones en actuar. Va arribar en helicòpter al festival. Un director d’un banc proper va haver d’obrir a la matinada per fer-ho possible. Una de les seves peces destacades fou «Try», 5a peça del concert.


Arriba el moment funk-rock amb Sly & The Family Stone, que portaren a terme una de les actuacions més impressionants de la seva carrera. A les 5 de la matinada, era el torn per a The Who. No atreia a ningú de la banda el festival. Repassaren l'òpera rock “Tommy” al complet. Tenien por que Jimi Hendrix els eclipsés amb la seva actuació. Per no ser menys, ells també trencaren els instruments i els amplificadors a sobre de l'escenari. Havien d’actuar el dissabte i ho feien, a les 5 de la matinada del diumenge. No volien actuar a Woodstock. Estaven deprimits. La formació entrà al festival amb una furgoneta. Acabaren cap a les sis de la matinada. Els seguiren Jefferson Airplane, eren els més hippies. Capitanejats per la cantant Grace Slick. Això sí, davant un públic esgotat. “White rabbit”, fou la penúltima peça que tocaren, basada en el personatge “d'Alícia al país de les meravelles”. Jefferson Airplane a les 7 del matí del dissabte després de The Who. Fou la banda amb el 4t catxet més elevat del festival, cobraren el mateix que Janis Joplin o The Band. Acabaren a les 9:40 del matí. Cap a les dues del migdia del diumenge 17 d'agost sortiren Joe Cocker & The Greese Band. La banda tocà dues peces sense el cantant, i posteriorment, Joe Cocker apareixia a escena. Al músic el beneficià el festival. Denny Cordell mànager de Cooker va fer els possibles perquè hi actués, i convèncer a Artie Kornfeld. Cocker arribà com a molts en helicòpter i meravellà el públic amb la versió The Beatles “With a little help from my friends”, que ja havia tocat Richie Havens. En finalitzar l'actuació tornà a ploure per segona vegada i durant prop de seixanta minuts als camps de Bethel. Es retardaren de nou les actuacions de: Country Joe & The Fish que tocava al lloc de Jethro Tull i la de Ten Years After, que tingueren problemes amb els instruments que es desafinaven per la humitat. Sobresortí la interpretació del seu tema “I'm going home”, prop de deu minuts d'adrenalina sense pausa. The Band també es veié afectada amb el temps que no acompanyava. Hendrix i The Band discutiren per a veure qui actuava per la nit o a la matinada. Una de les peces més recordades d'aquell concert amb The Band, fou “The weight”, només tenien un disc en cartera. Completaren el concert amb versions de The Four Tops i Bob Dylan. Uns minuts després, Johnny Winter i Blood Sweet & Tears. David Clayton Thomas, líder d'aquests darrers cantà fora de to. Llavors, l'escenari fou per a Crosby, Stills, & Nash. Eren les 3 de la matinada de diumenge a dilluns. Neil Young només participà en un parell de cançons, s'enfadà perquè enregistraven l'actuació i es posà nerviós. Explanava que les càmeres el distreien. “See of madness”, fou una de les cançons que interpretaren amb Young. A les sis del matí de dilluns, amb els primers rajos de sol del 18 d'agost, molts ja havien marxat a casa, però actuaven Paul Butterfield Blues Band, i justament després, Sha Na Na amb coreografies doo-wop i finalment, Jimi Hendrix entrà a dos quarts de nou del matí en escena. So de guitarres electrificades i potents durant una hora i mitja. Allargà el solo d'una peça i sense saber què fer, parà i deixà anar un “Ho sento, he oblidat la cançó que estava tocant”, tothom l'aplaudí. És memorable el moment en què toca l'himne dels Estats Units instrumental. Es diu que aquell concert de tres dies va durar mig segle. Foren tres dies de pau, amor i música, també de drogues, no ens enganyem i sobretot, el que és més important, tres dies de rock de per a la història, d'un festival que encara avui segueix essent recordat en documentals i enregistraments musicals com un dels més colossals des de sempre, perquè els artistes que hi actuaren allí foren enormes. El festival de Woodstock va ser immens.


Finalment, donem una llambregada a algunes curiositats del festival:
El New York Times es va lamentar de la falta de previsió de gent. La premsa espanyola es fixava més en el tema de les drogues en els reportatges que en qui havia actuat.

Alguns artistes no hi van voler anar: per desconfiança dels promotors. La Creedence foren els primers destacats en dir que sí. D'altres com els que esmentarem declinaren anar al festival de Woodstock. Absències sonades com les de: Led Zeppelin, que tres mesos després van a actuar a l'Illa de Wright. The Doors, el seu líder, Jim Morrison tenia un procés judicial i no hi pogueren assistir. The Beatles no pogueren actuar perquè John Lennon també volia actuar-hi amb The Plastic Ono Band i els digueren que no. Bob Dylan vivia a 1km de l'escena del festival, s’estava recuperant d'un accident de moto i s’amagava a casa. Tres mesos més tard actuà al festival de l'Illa de Wright i els seus fans s'encoleritzen. Portava tres anys sense realitzar concerts. Steel Mill, banda d'un jovenet Bruce Springsteen, futura estrella del rock & roll, no pogué actuar al festival perquè tenien contractat una altra actuació el mateix dia i el seu mànager, Tinker West havia rebutjat actuar-hi. Dies després es lamentà de la seva decisió en veure el ressó que tingué el festival a nivell mundial.

El festival tan sols durà tres dies, emperò, foren tres dies intensos, plens de passió, i amb els grans artistes del moment, alguns d'aquests mal vistos pels veïns. Val a dir que els veïns en assemblea refutaren el festival en primera instància i aquest hagué de desplaçar-se a 40 km de Woodstock, fins a Bethel, on troben un pagès lliberal que a canvi d’una quantitat mòdica de diners els deixa els camps sense cap mena de problema.
Edició del disc del festival, Fernando Salaverri, edita el disc compilatori de Woodstock el 1970 per Hispavox a Espanya.

Pocs mesos després de finalitzar el festival morien amb tan sols 27 anys tres puntals del rock dels anys seixanta:
El 18 de setembre del 1970, moria Jimi Hendrix, per barreja de pastilles de dormir i alcohol.
El 4 d’octubre del 1970, moria Janis Joplin per sobredosi d’heroïna i d’altres drogues.
El 3 de juliol del 1971, moria Jim Morrison de The Doors. Aturada cardíaca per suposat consum d’alcohol i drogues. I ara que parlem d'estupefaents convé recordar que molts dels artistes que hi actuaren perderen la vida més endavant pel mateix motiu: Tim Hardin, morí el 29 de desembre del 1980 amb 38 anys; Paul Butterfield, morí el 4 de maig del 1987 amb 44 anys; Bob Hite, el 6 d'abril del 1981 amb 38 anys; Keith Moon, bateria de The Who, el 7 de setembre del 1980 amb 32 anys; John Entwistle, baixista de The Who, el 27 de juny del 2002, amb 57 anys, que s'uniren a les ànimes de Jimi Hendrix i de Janis Joplin.

El festival patí moments incòmodes amb la pluja i el fang, emperò, va continuar endavant i esdevingué un èxit rotund. A partir de Woodstock els festivals musicals de rock van esdevenir un negoci. Els artistes també van saber traure suc a aquest filó i demanaven importants sumes de diners per ésser contractats. La llegenda de Woodstock segueix ben viva i per molts anys.

Josep Maria Corretger Olivart
Agost-octubre del 2019




La banda sonora del festival:
Cara A:
1. Canned Heat «On the road again»
2. Scott Mckenzie «San Francisco»
3. Jefferson Airplane «Somebody to love»
4. Joe Cocker «With a little help of my friends»
5. Jimi Hendrix «Star Spangled Banner»
6. Janis Joplin «Cry baby»
7. The Who «My generation»
8. Ten years after «I’m going home»
9. Grateful Dead “Saint Stephen”
10. Blood, Sweet & Tears “Spinning wheel”

Cara B
1. Santana «Soul sacrifice»
2. Crosby, Stills & Nash «Suite: Judy blue eyes».
3. Richie Havens «Freedom»
4. Creedence Clearwater Revival «Born on the bayou»
5. Sly & the Family Stone «Everyday people».
6. Tim Hardin “If I were a carpenter”
7. Johnny Winter, «Johnny B. Goode», cover.
8. Paul Butterfield Blues Band “Driftin'”
9. The Band “The weight”
10. Joan Baez “We shall overcome”.



Webgrafia:
-“Woodstock: 50 años del festival que cambió el mundo», podcast, 4 capítols, abril-juliol 2019, Rock FM.
-BITOUN, Julien (2019), “Woodstock live”, Cúpula, Barcelona.
-”Diari de Woodstock”, dins programa Sputnik, 2009.
-Wikipedia.org

(Crèdits fotogràfics: Lourdes Moreno Cazalla, Jim Marshall, Reddit, El mundo, Google imatges, esblogderetro)


EXERCICIS:
1. Aquest escrit en quin gènere periodístic l’emmarcaries, crònica, reportatge, crítica, notícia. Justifica la teva resposta.

2. Per què es diu que el festival de Woodstock va marcar un abans i un després dins dels festivals musicals?

3. Realitza una crònica musical d’un concert al qual hagis assistit. Adjunta-hi una fotografia en cas que n’haguessis realitzat alguna.

4. El lema del festival de Woodstock era “3 dies de pau, amor i música”. Penses que era encertat? Per què?

5. Imagina’t que t’encarreguen dissenyar un cartell per a promocionar un festival musical amb diversos artistes, pensa com el faries i realitza’l.

6. Realitza un anunci promocional per a una ràdio per anunciar el festival del qual has dissenyat el cartell amb els principals artistes. Pots ajudar-te del mòbil.

7. Fòrum: t’agraden els festivals musicals? A quins has assistit? Quines experiències has tingut?























Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;