Moltes
vegades quan l’oració és subordinada, i per a més inri, llarga i complicada,
ens perdem amb el verb. És a dir, el subjecte està tan allunyat del verb per
culpa dels complements que l’acompanyen que el subjecte apareix en un gènere o
persona i el verb o adjectiu en un altre. Això mateix és el que succeeix en l’exemple
que s’aporta a continuació.
A) Una
persona, per molt gros que sigui el seu crim, ha de ser castigat, però ha de
reflexionar i adonar-se de que allò que ha fet no està bé.
En
aquesta altra proposta amb errors ortogràfics que us faig, hi apareixen tres
coses. Una d’aquestes és un castellanisme, molt arrelat.
B) Hi
han policies que al final es donen compte de que s’han equivocat.
Aquestes
són dues oracions amb errors morfosintàctics, tot i que també n’hi ha algun de
lèxic. Bé, el repte que us proposo avui és a veure si sou capaços de trobar els
errors!!
N.B.
Els exemples inclosos en aquesta fitxa són reals de textos escrits per alumnat
d’ESO.
(Imatge
extreta de: Google imatges)
EXERCICIS:
1. Realitza la correcció per a les
dues oracions que apareixen a la part superior de la fitxa.
A:
B:
2. Cerca un parell d’oracions que t’hagi
corregit el/la professor/a de català i que contingui errors de morfosintaxi.
Aporta’ls aquí i posteriorment, corregeix-los.
3. Quin error hi ha en aquesta oració
i per què?
-En
Jordana li explica al seu amic Fontanella, qui és la Roseta.
4. Encara una altra oració mal
construïda per a esbrinar el seu error i millorar-la.
-Avui
en dia la pena de mort és una sentencia on hi ha països que ja no es utilitzada
i està prohibida. Però hi ha d’altres on encara s’utilitza.
5. Pràctica reflexiva: pensa i
escriu el motiu pel que penses que realitzes aquests errors de concordança, i
què hauries de fer per tal d’evitar-los.
6. Fòrum: expressa la teva opinió
sobre si la present fitxa t’ha servit per a millorar algun aspecte morfològic i
per què. Per un altre costat, pots afegir algun aspecte motiu de falta
morfosintàctica i comentar-lo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada