D’acord
amb les competències bàsiques, els ítems avaluables en un text i
que tot professor té en compte a la seva matèria de llengua són
els següents:
D’entrada
escriure el mínim de paraules demanat. Les paraules repetides
descomptarien un cop. Els apòstrofs comptarien com un mot.
Posteriorment, el text serà corregit d’acord amb els principals
ítems: adequació, coherència, cohesió, lèxic, ortografia,
morfosintaxi, presentació.
.Adequació
(A)
-El
tractament és adequat.
-Aconsegueix
el propòsit comunicatiu.
-Empra
llenguatge específic.
-Hi
ha variació dialectal.
-Manté
el registre al llarg del text.
-No
conté ambigüitats.
Són
errors d’adequació:
-No
adequar-se a les convencions del text sol·licitat (narració, carta,
opinió...).
-El
text es desvia del tema o de l’objectiu, fa servir una varietat o
un registre poc adequat a la situació, al propòsit o al
destinatari.
-El
text barreja dos o més registres de nivell de formalitat diferent.
.Coherència
(R)
-Dona
la informació clara i ordenada.
-El
text mostra una estructura textual: introducció, desenvolupament i
desenllaç.
-El
tema del text es desenvolupa correctament.
Són
errors de coherència:
-Mancances
en l’estructura del text, com ara que estigui clarament desordenat
o que hi falti la introducció o la conclusió.
-Manca
clara d’unitat temàtica, contradiccions, idees repetides
innecessàriament o informació irrellevant.
-El
contingut és confús i costa de seguir la progressió de les idees.
.Cohesió
(S)
-Les
idees apareixen relacionades de manera lògica i ben connectades.
-Al
text apareixen recursos de cohesió: connectors, sinònims, pronoms.
-L’estil
del text és clar i no repeteix idees.
-La
puntuació del text és adequada.
Són
errors de cohesió:
-Absència
de connectors al llarg del text.
-Connectors
erronis o poc adequats que dificulten la comprensió d’algunes
idees.
-Estil
poc clar o repetitiu per mal ús dels recursos anafòrics. Manca de
pronoms necessaris o pleonasmes.
-Manca
o ús erroni dels signes de puntuació que dificulta la lectura
fluida de l’escrit.
.Lèxic
(L)
-El
text té un lèxic genuí i correcte, variat i adequat al tema que es
tracta.
-No
hi ha interferències d’altres llengües.
Són
errors de lèxic:
-Aparició
de barbarismes.
-Repeticions
de mots o expressions.
-Abús
de mots imprecisos (cosa, tenir, agradar, gent...)
.Ortografia
(O)
-Ús
correcte de les normes i convencions ortogràfiques.
Són
faltes d’ortografia:
-Els
errors en les vocals i consonants.
-L’accentuació,
majúscules i minúscules, abreviatures comunes.
-Ortografia
incorrecta de formes i combinacions de pronoms.
.Morfosintaxi
(M)
-Frases
ordenades i amb sentit complet.
-Concordances
correctes.
-Ús
correcte de les preposicions i adverbis.
-Absència
d’interferències amb d’altres llengües.
Són
faltes de morfosintaxi:
-Estructures
sintàctiques no genuïnes o bé desordenades.
-Errors
en la conjugació verbal.
-Manca
de concordança de gènere i nombre o de les formes verbals.
-Ús
erroni de preposicions o adverbis.
-Interferències
lingüístiques.
-Cacofonies
(mal so)
.Presentació
(P)
-La
presentació i la grafia són satisfactòries, l’escrit té un
mínim de netedat, marges i separació entre línies.
-Conté
una lletra llegible i entenedora, sense esforç.
Són
errors de presentació:
-No
respectar els marges dels costats, part superior i inferior.
-No
aliniar les ratlles per la dreta.
-Haver
un redactat il·legible.
-Abundància
de ratlladures.
-Lletra
minúscula.
(Criteris
adaptats de les proves de Competències Bàsiques pel que fa a la
prova de redacció)
(Imatge
extreta del blog: ocurrienfebrero)
!!EXERCICIS:
1.
Explica què és l’adequació i en què consisteix.
2.
Destria la tipologia d’errors que trobem en les següents oracions:
-El
professor em demana escriure un text sobre les meves vacances i jo
redacto un text sobre el meu esport preferit.
-Tinc
que fer els deures per demà.
-Hem
van dir que era la lletra seta.
-El
text té absència de connectors com: en primer lloc, d’altra
banda, per exemple, per acabar...
-La
lletra de la redacció té cos 8 i el professor s’ha d’acostar al
full de paper per entendre el missatge.
-El
text conté un títol per mostra un paràgraf unificat al llarg del
redactat.
3.
Corregeix els errors vinculats a l’escriptura de l’exercici 2.
4.
Cerca vuit errors en la teva darrera redacció a classe i destria els
errors segons la seva tipologia. Posteriorment, corregeix-los.
5.
Autoavalua’t: què pots fer per tal de millorar en el redactat de
textos? Fixa’t en la present fitxa i reflexiona sobre on falles a
l’hora d’escriure un text.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada