*Una
mica d’història
Així
comença un dels poemes més coneguts i dedicats a la sardana i de la
mà de Joan Maragall. El mot sardana es pensa que prové de cerdana,
pròpiament originària de Cerdanya o ballada a la manera de
Cerdanya, tanmateix, molts ho veuen dubtós. Ara bé, Joan Amades va
comprovar que durant molts anys a tota mena de ball rodó se
l’anomenava sardana. En coves del neolític ja es van trobar
representacions a danses circulars en molts llocs: pintures, així
com també els escriptors grecs ja parlaven d’aquestes danses l’any
850 abans de Crist. Segurament, abans del segle XVI ja s’emprava el
mot sardana per a designar un ball, que com moltes danses sorgides a
Europa podrien haver derivat de les danses màgiques de l’antiguitat.
Un ball de poble, de germanor, fet en cercle i agafats de les mans,
que es desplaça ara cap aquí, ara cap allà. Sovint eren danses
adreçades als déus, per assolir algun acompliment, resoldre alguna
necessitat o neguit humà. A la vegada, ballar-la ajudava a guarir
ferides i a foragitar alguns mals. Així doncs, és al Llibre
Vermell de
Montserrat, i en els Goigs dedicats a la Mare de Déu, que data del
segle XIV, on ja es descriu un tipus de ball rodó. Al mateix segle,
el rei Pere III parlava d’una dansa mesclada. I el rei Joan I tenia
una cobla permanent al seu palau per actuar en cerimònies de la
cort. Temps en què trobem una referència plàstica a la sardana, el
plat de Paterna o de la sardana, que actualment es conserva al Museu
d’Art de Barcelona.
Al segle XV trobem un capitell gòtic del claustre de Montserrat que reprodueix la figura d’un cornamusaire. És al segle XVI que trobem la primera referència escrita on apareix el mot “sardana”, al Liber consulatus d’Olot (1552), on els cònsols i jurats de la casa de l’Almonia van acordar prohibir el ball. Al mateix segle es prohibeix ballar sardanes a dins de les esglésies. Al segle XVII la sardana esdevé una dansa senyorial de moda i adquireix un to més festiu i profà. A poc a poc, la sardana es va ballant més fora de les corts i es dansa per Sant Jordi o carnestoltes. El 1717 amb el Decret de Nova Planta i la monarquia borbònica de Felip V reclou novament la sardana a les comarques gironines. En segles posteriors, es fa referència al terme “sardana” altre cop com a una mena de ball rodó, emperò, el ball que coneixem avui prové dels dies de la Renaixença i té els seus orígens a les comarques de la Selva i de l’Empordà, a partir del 1820. Se sap que des d’aquestes zones es va estendre per la resta d’indrets de Catalunya. Entre el 1850 i el 1870 la sardana es nodrí d’aportacions de músics que visqueren a Torroella de Montgrí, Figueres, Girona i Castelló d’Empúries. Foren aquests músics que treballaven tant la sardana antiga com la popular (“curta”) que prengueren la decisió d’allargar-ne el nombre de compassos, com de definir el nombre i els tipus d’instruments que constituirien la cobla.
El 1883 el jurista, polític i historiador Josep Pella va proclamar la sardana dansa nacional de Catalunya. Fou ell mateix que va trobar una explicació als punts de la sardana curta: els 8 punts dels curts representaven les 8h de la nit, i els 16 punts dels llargs, les 16h de llum. És el 1885 que es realitza el primer aplec de sardanes a Barcelona, amb cinc cobles, tanmateix sense la denominació encara d’aplec. Aquest nom ja apareixerà de manera oficial a l’any 1907. El 1894 Joan Maragall obtingué l’Englantina d’or als Jocs Florals de Barcelona amb el poema “La sardana”, i fruit d’això, molts compositors de sardanes encomanaran lletres al poeta. Maragall escrigué “L’Empordà” per a Enric Morera i “Per tu ploro”, aquesta darrera escrita sense conèixer Pep Ventura, que posteriorment musicà. El 1899 aparegué la primera entitat sardanista a Barcelona amb l’objectiu d’expansionar la sardana amb cursos, conferències i actes. Formava part del partit Unió Catalanista. El 1921 es fa la primera actuació a Lleida de la cobla “La Principal de la Bisbal”. El 1923 es fa el primer concurs de sardanes a Lleida i un any després el primer aplec. És l’any en què la dictadura de Primo de Rivera prohibeix “La Santa Espina”, sardana estrenada el 1907. Entre els anys 1928 i el 1936 la Lliga Sardanista de Catalunya aplega més de cinquanta entitats i el 1935 organitza el primer Campionat Nacional de Sardanistes. Així com també organitza cursos de sardanes, conferències, realitza un butlletí informatiu, facilita el contacte entre cobles, realitza un bust de Pep Ventura a Barcelona, o vetlla perquè la sardana sigui ensenyada a l’escola, tot relacionat en l’expansió de la sardana
Al segle XV trobem un capitell gòtic del claustre de Montserrat que reprodueix la figura d’un cornamusaire. És al segle XVI que trobem la primera referència escrita on apareix el mot “sardana”, al Liber consulatus d’Olot (1552), on els cònsols i jurats de la casa de l’Almonia van acordar prohibir el ball. Al mateix segle es prohibeix ballar sardanes a dins de les esglésies. Al segle XVII la sardana esdevé una dansa senyorial de moda i adquireix un to més festiu i profà. A poc a poc, la sardana es va ballant més fora de les corts i es dansa per Sant Jordi o carnestoltes. El 1717 amb el Decret de Nova Planta i la monarquia borbònica de Felip V reclou novament la sardana a les comarques gironines. En segles posteriors, es fa referència al terme “sardana” altre cop com a una mena de ball rodó, emperò, el ball que coneixem avui prové dels dies de la Renaixença i té els seus orígens a les comarques de la Selva i de l’Empordà, a partir del 1820. Se sap que des d’aquestes zones es va estendre per la resta d’indrets de Catalunya. Entre el 1850 i el 1870 la sardana es nodrí d’aportacions de músics que visqueren a Torroella de Montgrí, Figueres, Girona i Castelló d’Empúries. Foren aquests músics que treballaven tant la sardana antiga com la popular (“curta”) que prengueren la decisió d’allargar-ne el nombre de compassos, com de definir el nombre i els tipus d’instruments que constituirien la cobla.
El 1883 el jurista, polític i historiador Josep Pella va proclamar la sardana dansa nacional de Catalunya. Fou ell mateix que va trobar una explicació als punts de la sardana curta: els 8 punts dels curts representaven les 8h de la nit, i els 16 punts dels llargs, les 16h de llum. És el 1885 que es realitza el primer aplec de sardanes a Barcelona, amb cinc cobles, tanmateix sense la denominació encara d’aplec. Aquest nom ja apareixerà de manera oficial a l’any 1907. El 1894 Joan Maragall obtingué l’Englantina d’or als Jocs Florals de Barcelona amb el poema “La sardana”, i fruit d’això, molts compositors de sardanes encomanaran lletres al poeta. Maragall escrigué “L’Empordà” per a Enric Morera i “Per tu ploro”, aquesta darrera escrita sense conèixer Pep Ventura, que posteriorment musicà. El 1899 aparegué la primera entitat sardanista a Barcelona amb l’objectiu d’expansionar la sardana amb cursos, conferències i actes. Formava part del partit Unió Catalanista. El 1921 es fa la primera actuació a Lleida de la cobla “La Principal de la Bisbal”. El 1923 es fa el primer concurs de sardanes a Lleida i un any després el primer aplec. És l’any en què la dictadura de Primo de Rivera prohibeix “La Santa Espina”, sardana estrenada el 1907. Entre els anys 1928 i el 1936 la Lliga Sardanista de Catalunya aplega més de cinquanta entitats i el 1935 organitza el primer Campionat Nacional de Sardanistes. Així com també organitza cursos de sardanes, conferències, realitza un butlletí informatiu, facilita el contacte entre cobles, realitza un bust de Pep Ventura a Barcelona, o vetlla perquè la sardana sigui ensenyada a l’escola, tot relacionat en l’expansió de la sardana
Arribem
a la postguerra, la primera ballada després de la guerra civil es
realitzà a Esplugues de Llobregat al 1940. El 1941 l’associació
C.H. Huracans (1941-1991), entitat esportiva i cultural de les terres
de Lleida que més endavant, trobem una persona a la qual no podem
oblidar, és Sebastià Gràcia (1927-2011), llibreter i divulgador de
la sardana a les terres de ponent en promourà la difusió via
articles de premsa, programes de ràdio com “La sardana” a Ràdio
Lleida (1960-2007) i cursets per divulgar-la.
El
1945 apareix l’Obra del Ballet Popular (OBP), i arran de la seva
creació s’originen noves cobles. És a partir de l’any 1946,
quan es fa el primer campionat de colles sardanistes a Barcelona, que
el món de les colles prolifera, així com també, les entitats
vinculades a la sardana i les cobles. Arribem a l’any 1949, durant
els actes de celebració del cinquantè aniversari del Futbol Club
Barcelona, es realitzà una gran anella sardanista dins del Camp Nou.
El 1958 es crea la Unió de Colles Sardanistes (UCS). El 1959 es
realitzen les Primeres Jornades d’Estudis Sardanistes de
Montserrat, organitzades per l’OBP i que institucionalitzen a
partir del 1960 el Dia universal de la Sardana. Any de creació de la
festivitat la ciutat pubilla, començant per Girona i que
posteriorment, arriba a les nostres comarques: La Pobla de Segur
(1967), Bellpuig (1972), Cervera (1994), Organyà (1911) i en els
darrers anys, Mollerussa (2016). Aquesta festivitat s’acompanyà
fins al 1989 de la Caravana de la Flama de la Sardana, que consistia
en portar unes claus i una flama des de la ciutat pubilla que
finalitzava el seu mandat fins a la que el començava. El 1978 el
Corte Inglés comença la seva escola de sardanes. El 1988 es fa el
primer Aplec Internacional de la Sardana a Amsterdam, activitat que
encara avui dia es realitza en diferents localitats. El 1990 neix la
Federació Sardanista de Catalunya i també l’associació “Saltem
i Ballem” a les comarques de Ponent. El 22 de juliol del 1992 es fa
la sardana més gran de la història, ballada a diferents ciutats del
país. Així com també es participa amb una sardana a la inauguració
dels jocs olímpics de Barcelona. Entre 1992 i 1993 es realitza el I
Congrés del Sardanisme. El 2014 neix la Confederació Sardanista de
Catalunya. El 2018 Juneda arriba al seu trenta-vuitè aplec dedicat a
la sardana.
Quan
escoltem un flabiol, la gent es congrega cap a la plaça, i neix la
primera rotllana. Breus instants després, en sorgiran ara una segona
rotllana, ara una tercera… mentre els petits juguen al voltant dels
grans que ballen i d’altres s’ho miren amb ulls encuriosits i
intentant esbrinar com es balla i com es reparteix la dansa.
*Les
cobles prenen el protagonisme
El
flabiol és l’instrument que dóna el tret de sortida de tota
sardana, i forma part de la cobla. La cobla és el conjunt
instrumental que toca la sardana. Està distribuïda en dues fileres.
A la fila del davant trobem els instruments de vent-fusta que toquen
asseguts: el flabiol, el tamborí, les dues tibles i les dues
tenores; i a la fila del darrera els instruments de vent-metall, que
toquen drets: dues trompetes, un trombó, dos fiscorns; i el
contrabaix se situa al mig de les dues files ubicat a la part dreta.
Així mateix, cada filera també s’organitza segons l’alçada del
so dels instruments: els més aguts se situen a l’esquerra, i els
greus a la dreta dels espectadors.
La
cobla està vinculada amb els conjunts medievals, quan els músics
s’anomenaven “ministrils”, o “minestrers”, és a dir, els
músics que estaven al servei dels trobadors. Rebien aquest nom
perquè tocaven una mena de gralla que es deia ministril. Llavors, el
cap de colla voltava pels mercats amb una ploma al barret de copa a
la cerca d’ésser contractat. Els ministrils eren els encarregats
de realitzar totes les músiques d’una mateixa festa: ball, sarau,
funcions religioses, concerts, i balls de plaça com el contrapàs.
Aquesta cobla originària estava formada pel ministril, la cornamusa
(o sac de gemecs, una mena de gaita, formada per un petit bot de cuir
on es diposita l’aire i format per tres forats diferents on
s’adapten els tubs), el flabiol i el tamborí.
*Pep
Ventura: el creador de la tenora
Al
segle XVII la sardana ja esdevindrà un ball de cloenda que tancarà
festes i ballades populars a les viles. D’aquí que les cobles
sol·liciten el protagonisme. El principal impulsor de la cobla i a
la vegada de la sardana fou el músic Josep Maria Ventura, nascut el
1817 al poble de Alcalá la Real, a la província de Jaén, fill d’un sergent d’infanteria de
Roses. La família retornà a Catalunya, i s’instal·laren a
Figueres. Ventura perdé la mare i el pare l’abandonà. El jove
Ventura malvivia sota els bancs dels passejos. Un sastre el recollí
i li ensenyà l’ofici, aviat mostrà destresa per la música.
Estudià mig any de solfeig i entrà a formar part d’una cobla de
sis músics. Executà sardanes curtes, tenien vint-i-quatre compassos
en aquella època, i amb la resta d’instrumentistes realitzà tota
mena de provatures per donar forma al que havia de ser la sardana
llarga, tal i com la coneixem avui, que es basteix d’un nombre
llarg de compassos. Ventura es convertí en director de cobla i es
dedicà a escriure i a tocar música. Decidí introduir la tenora
dins de la cobla, instrument que havia descobert uns anys enrere a
Perpinyà, sota el nom de “tenor”. Posteriorment, amb l’ajut
d’un constructor francès, Antoni Toron (1815-1886), reforma i
allarga l’instrument, incorporant-li campana i claus de metalls, a
més de dotar-la d’un to més alt. Gràcies a la idea de Pep
Ventura, la tenora arrelarà a Catalunya i esdevindrà l’instrument
principal de tota cobla catalana. Des d’aleshores a en Pep se’l
conegué com a “Pep de la tenora”.
És
descrit com un músic que a penes sabia solfa i conegut com a Pep
Ventura, fou l’encarregat de reformar les composicions, introduir
la tenora i estructurar la cobla, que va passar en un principi de sis
a set integrants: dues tibles, una tenora, dos cornetins, un fiscorn
i un flabiol amb tamborí, per finalment resoldre amb deu o onze
integrants, com la coneixem avui dia, constituïda per: un tamborí i
flabiol, dos tibles, dues tenores, dues trompetes, un trombó, dos
fiscorns, i un contrabaix. Fent una equació d’onze músics i dotze
instruments, atès que el tamborí i el flabiol el toquen el mateix
individu. Pep Ventura també va modificar el contingut melòdic de la
sardana, de les seves fonts originàries provinents de cançons
barroeres o de fragments famosos de sarsuela o d’òpera, va
nodrir-la amb les fonts de la música popular de Catalunya. Aquest
geni de la sardana va arribar a estirar la mà per composar prop de
quatre-centes sardanes. Morí el 24 de març del 1875 amb tan sols 57
anys.
*Els
mètodes de repartiment
És
en aquest període de temps, el 1850 que Miquel Pardas (1818-1872)
va redactar “Método per apendrer a ballar sardanas llargues”,
tractat per a repartir sardanes. Fou el segon, atès que, Ramon Gres
fou el primer a editar-ne un
el 1844, i Josep Júnquer el 3r. Ambdós no tingueren èxit. El
mètode de Pardas triomfà entre la gent. La sardana únicament es
podia escoltar per terres gironines fins a les acaballes del segle
XIX. A partir del 1902, i posteriorment assentament de la dansa a la
ciutat comtal es va anar expandint per la resta de les contrades
catalanes, fruit de l’impuls que rebé per part de les entitats
corals i la consciència nacional catalana.
*El
primer concurs i el primer aplec
És
en aquest mateix any que es fa el primer concurs de cobles i sardanes
a les festes de la Mercè de Barcelona (1902). A principis del segle
XX en moltes poblacions ja s’hi realitzaven ballades de sardanes
cada diumenge. La cobla ja s’havia establert com a conjunt musical
definit. Aquesta agrupació d’instrumentistes incloïa instruments
de fusta i de metall. Alhora que en barrejava de tradicionals amb
d’altres de més sofisticats. Així doncs, també s’hi podien
trobar instruments sorgits del segle XIX com les gralles i tarotes
amb parts de metall. Com hem dit, el 1907 es realitzà el primer
aplec de sardanes i que tingué lloc a Vila Joana. En temps de la
postguerra, les ballades de sardanes esdevingueren un espai on la
gent quedava per festejar i trobar-se, a més de reivindicar la
tradició catalana. El 1959 s’establí la Diada de la Sardana.
*La
modernitat en la sardana
En
els inicis de la sardana els músics a més de tocar també exercien
de compositors, de caire autodidacte i a més compaginaven aquesta
tasca amb una altra feina. Dins de la sardana també s’han
realitzat diferents experimentacions: les primeres vénen del grup de
rock Los Relámpagos, que realitzaren una versió de “La Santa
Espina” i feren a ritme de sardana un tema propi, “Nit de
llampecs”. D’altres foren les portades a terme per: Robert
Gerhard va realitzar música se
rial
i dodecafònica amb cobla; Fèlix Martínez Martínez i Comín hi
introduí instruments solistes com l’arpa; la Companyia Elèctrica
Dharma ha posat la tenora dins del rock, d’entrada ho feren el 1981
en una experiència conjunta amb la cobla Mediterrània i l’any
2000 dediquen el seu disc “Sonada” a la tenora; Marcel Caselles
el 1987 presenta la “Transardània”, on fusiona jazz i sardana,
amb la Principal del Metro. Max Harvart va unir l’orgue amb la
tenora. Lluís Llach va incorporar tenores al disc “Un por de mar
blava” (1993). Santi Arisa va editar la “Sardanova” el 1993,
una sardana amb bateria i guitarra elèctrica, tot i que, no va
acabar d’arrelar. D’altres músics que també han tractat
d’experimentar amb les sardanes són: Pascal Comelade, Guillamino o
Víctor Nubla amb la Bisbal Jove. En temps recents, una de les cobles
que innova més és la cobla Contemporània, coneguda per les seves
adaptacions de cançons populars per atreure la gent més jove i
realitzar concerts on es passeja entre el públic en les darreres
cançons.
*Els
principals compositors
Dins
del món sardanístic, el compositor més important fou Pep Ventura
(1817-1875), que va resoldre qüestions tècniques i instrumentals.
S’inspirava en allò que era espontani i popular. Dedicava peces a
les noies maques, els amics, i indrets de la seva vida. Aquell
jovenet que de jove dormia en un banc del passeig de Figueres ens
llegà composicions immortals com:
“Arri,
Moreu”, “Per tu ploro”, “El cant dels ocells”, “Les
noietes de Figueres”, “Non non”, “Un esmolet vell”, “La
gelosa”, “La capriciosa”, “Cants de l’avi”, “Toc
d’oració”, “El pardal” o “A Núria”.
D’entre
els compositors de sardanes més universals, a més de la llarga
llista que trobem al llarg del segle XX podem destacar:
Josep
Vicenç (1870-1956), nascut a l’Escala, era barber d’ofici.
Compongué “La filosa”, “Bona festa” o “La barretina”.
Josep
Serra (1874-1939), nascut a Perelada. Amb tan sols onze anys dirigí
la primera sardana davant del comte de Perelada, que finançava
l’escola i la cobla del poble. L’escriptor Josep Pla en destacava
el seu talent anomenant-lo “el Ruyra de la sardana”. Ens deixà
sardanes com: “Rialles i flors”, “Perelada” o “Recordança”.
Vicenç
Bou (1885-1962). Nascut a Torroella de Montgrí. Destacà per
composar sardanes festives. Sorgiren de la seva mà: “El saltiró
de la cardina”, “Llevantina”, “Angelina”, “L’anell de
prometatge”, “Continuïtat”, “Girona aimada”. Segons
Joaquim Molas, és el compositor de sardanes més popular.
Juli
Garreta (1875-1925), de Sant Feliu de Guíxols. Rellotger i
compositor. Escrigué: “Juny”, “Pastoral”, “Nydia”,
“Carmeta”. Es considerat el creador de la sardana de concert.
Donà tocs simfònics a les composicions sardanístiques.
Enric
Morera (1865-1942). Nascut a Barcelona. Fascinat pels cavalls,
natura i els viatges. Composà “L’Empordà”, “La santa
espina”, “Enyorança”, “La nostra Roser”, “La sardana de
les monges”, “Serra amunt”, “Les fulles seques”, “Les
neus que es fonen”, “Girona”, “El senyor Esteve”, entre
d’altres.
Era
costum que els compositors en l’estrena d’una sardana
entreguessin una fària a cada músic de la cobla. I parlant de
cobles, dues de les més conegudes són La Principal de la Bisbal,
creada el 1888, que de fet, ha esdevingut la cobla oficial de la
Generalitat de Catalunya, i és el conjunt instrumental amb més
enregistraments; una altra és la Cobla de Sant Jordi, formada el
1983. D’altres cobles conegudes són: La Montgrins, la
Mediterrània, la Selvatana, la Ciutat de Girona, la Ciutat de
Terrassa, la Principal d’Amsterdam, la Principal d’Olot, la
Jovenícola de Sabadell, la Bellpuig Cobla, la de Blanes, la
Contemporània, aquesta darrera, caracteritzada per l’actualització
i renovació del cançoner.
D’altra
banda, també podem trobar cantants que han posat veu a la sardana,
en aquest cas, entre d’altres, sobresurten veus imponents com les
d’Emili Vendrell, Ramon Calduch, Núria Feliu, Nina. Tanmateix, la
divulgació de la sardana no s’atura aquí, el 1945 es va crear
l’agrupació les Violetes del Bosc, entitat que organitza molts
campionats a nivell de Catalunya, i des del 1970 organitzen les
mítiques ballades de sardanes al Pla de la Catedral de Barcelona.
*Els
orígens de la sardana
Els
antecedents de la sardana els trobem en el ball anomenat rodó. Era
un ball d’alegria i germanor que es feia als pobles, al voltant de
garbes, feix d’espigues tallades, que s’havien acabat de collir,
o també girant a l’entorn de fogueres, arbres o fonts.
Un
dels balls que va arrelar més a Catalunya fou el ball “rodó”,
que era un ball d’alegria i germanor que feia el poble.
S’acostumava a ballar al voltant de garbes acabades de collir o
girant en fogueres, arbres, o fonts. El ball rodó era el contrapàs
o tirabou, una dansa que es va ballar durant molts segles a
Catalunya. Es ballava en filera, amb les mans agafades i puntejant
amb els peus, mentre els balladors avançaven en rodona sota les
ordres d’un capdanser. Plegats donaven una volta a la plaça amb
una música repetitiva i una lletra que versava sobre la Passió de
Crist.
Aquest
ball rodó, era el conegut contrapàs o “tirabou”, un ball molt
similar a la sardana, ara bé, sense creuar els peus i que fou ballat
durant molts segles a Catalunya. Era una dansa en filera on els
dansaires s’agafaven de les mans i amb els peus puntejaven. A la
vegada, els balladors avançaven en rodona, sota les ordres d’un
capdanser. Posteriorment, tots realitzaven una volta a la plaça, amb
una música repetitiva i una lletra que versava sobre la Passió de
Crist. Existia en el sentit empordanès i el selvatà, que
determinaven el sentit en el qual s’havia de ballar. El contrapàs
tenia quatre variants: el llarg, el curt, el persigola i el sardà,
aquest darrer format pels passos trencats i seguits, que podríem
equiparar-los als curts i els llargs d’avui dia.
El
contrapàs sempre finalitzava amb una ballada d’una sardana per tal
de complementar. Això va comportar que als dansaires els agradés
més el ball complement que el ball principal, i d’aquesta manera,
el contrapàs va començar a quedar apartat. Tanmateix, la sardana
curta o antiga es va anar imposant, fins a arribar a principis del
segle XIX. Per tant, els dansaires es van enamorar de la sardana que
es feia després del contrapàs, emperò, era massa curta, d’aquí
ve el seu nom, sardana curta o antiga.
La
sardana curta o antiga tenia un nombre de compassos fixes, 24 en
total, 8 de curts i 16 de llargs. El ball tenia sempre la mateixa
duració i era simple de ballar. Com que la gent volia ballar més
estona, els músics en van duplicar el nombre de compassos,
tanmateix, sense trencar la coreografia, ja que, els dansaires
repetien la mateixa fórmula fixada.
A
partir del 1825, neix la sardana curta, però a les acaballes de
segle va anar deixant-se de banda i es va anar imposant la llarga,
tal i com la coneixem avui dia. Emperò, en aquella època, els
balladors no sabien com finalitzar les danses, llavors, cada rotllana
l’acabava com podia.
El
1850 Miquel Pardas va escriure el “Método per apendrer a ballar
sardanas llargas”, tractat que finalitzava la controvèrsia de
tothom al seu aire. Aquest mètode consistia en comptar i repartir
els compassos per tal de finalitzar el ball amb els passos justos.
D’aquesta manera, solventava el desori de la ballada de les
sardanes llargues. Pardas va expandir el seu mètode per les
contrades gironines.
Poc
temps abans de l’aparició de Pep Ventura, la sardana llarga feia
acte de presència.
*
Aprenem
a ballar
A
l’hora d’entrar en una rotllana el ballador dóna la seva mà
dreta a la seva balladora. La dona ha d’incorporar-se per
l’esquerra de l’home, i l’home per la dreta de la noia. Abans,
però, cal preguntar si es pot entrar, ja que podria ésser un grup
tancat o privat, i tenir cura de no trencar cap parella. La mà de la
noia es posa dins de la mà del noi. Es balla en disposició
home-dona successivament, agafats de les mans i formant una rotllana.
La sardana té compassos binaris. En una sardana cada pas té la
mateixa durada que un compàs. D’aquí que la sardana tingui un
ritme marcat. Llavors, es tasca del ballador traslladar els compassos
de la música en passos. I els passos cal marcar-los un cop a la
dreta i un altre a l’esquerra.
La
sardana es balla amb els dansaires agafats de les mans fent rotllana,
marcant amb els peus els compassos cap a la dreta i cap a l’esquerra.
Tota sardana està formada per dues parts o “tirades”: “curts”,
de divuit a quaranta compassos, i “llargs”, amb els compassos que
es vulgui. Els balladors han de tenir l’habilitat necessària per
saber comptar els compassos que té la sardana que sona i a repartir
aquests compassos, per preveure la manera com acabarà el ball amb
els peus junts.
Els
passos curts, anomenats dosos, parteixen del repòs, amb els peus
junts, i els braços sempre avall, s’alça el peu esquerra i es
dóna un toc a terra amb la punta avall (primer compàs). S’enretira
el peu cap a l’esquerra i es retrocedeix el peu dret, com si anés
endarrere. El peu dret queda pla (segon compàs). Posteriorment, els
mateixos passos es fan a la dreta amb l’altre peu. Els curts sempre
es realitzen amb els braços baixos.
Els
passos llargs, també anomenats tresos, marquen quatre compasos.
S’alcen els braços a munt i els passos es realitzen alçant el peu
esquerra i donant un toc a terra amb la punta, llavors, se separa cap
a l’esquerra, s’alça el peu dret, i amb la punta es dóna un toc
a terra, es fa passar el peu per davant de l’esquerre, es desfa
l’encreuament amb l’esquerre i es marca el tercer compàs. Se
separa l’esquerra i es posa el peu dret una mica endarrere (quart
compàs). Finalment, el peu esquerre es fa passar per davant del peu
dret, per canviar la direcció i es torna a començar a la dreta.
*Els
dos estils sardanístics
La
sardana es toca a parts o trossos. Cadascuna d’aquestes parts
s’anomena tirada. Dins de les tècniques de ball i de repartir
sardanes trobem dos estils: el selvatà i l’empordanès. El més
emprat és l’empordanès, ja que, escurça les tirades de deu a
set. Trobem que la sardana empordanesa inicia el contrapunt amb el
peu esquerre, mentre que la selvatana ho fa amb el peu dret. És
d’una de les principals diferències.
.L’estil
selvatà té una estructura de deu tirades: quatre de curts i sis de
llargs. Seguint la següent:
Preludi
(toc de flabiol amb què arrenca la sardana)
1a
tirada de curts, 2a tirada de curts, 1a tirada de llargs, 2a tirada
de llargs, 3a tirada de curts, 4a tirada de curts, 3a tirada de
llags, 4a tirada de llargs.
Contrapunt
(toc de flabiol)
5a
tirada de llargs
Contrapunt
(toc de flabiol)
6a
tirada de llargs
.L’estil
empordanès, el més ballat, i emprat, consta de 7 tirades i es basa
en la següent estructura, en alguns llocs, l’anomenen “la
sardana manresana”:
Preludi
(toc de flabiol amb què arrenca la sardana)
1a
tirada de curts, 2a tirada de curts (es fa un 2), 1a tirada de
llargs, 2a tirada de llargs (es fa un 2), 3a tirada de curts (es fa
un 3), 3a tirada de llargs (es mira el peu d’inici si és el dret o
l’esquerra per establir el repartiment).
Contrapunt
(comença amb el toc de flabiol)
4a
tirada de llargs (s’inicia amb l’esquerra).
En
ambdós estils de ball, les dues primeres tirades de curts es ballen
seguides. A la primera tirada de curts i a la primera tirada de
llargs els dansaires acostumen a comptar els compassos per
repartir-los després.
El
repartidor es cuida de repartir els acabaments de les tirades.
S’encarrega de comptar i de repartir. Ell n’estableix els
acabaments i exerceix de guia per tal que ningú es perdi en els
compassos.
Per
comptar els compassos de la tirada cal saber que cada cop que el peu
es desplaça de dreta a esquerra van tres compassos i a l’inrevés
també.
Tota
sardana comença després del toc de preludi del flabiol i que
finalitza amb el so tamborí de tan sols un segon, llavors s’inicia
el ball amb el peu esquerra i un pas cap a la dreta. Entre tirades,
quan s’acaba en 3, s’ha de començar amb el peu contrari del
cantó en què s’ha acabat el pas anterior, excepte en el
contrapunt, que sempre començarem amb el peu esquerra. En canvi, si
es fa un 2, se sortirà amb el mateix peu. Aquesta norma és
fonamental per no equivocar-se amb els peus, errada de novells i que
costa força de corregir.
Per
un altre costat, també trobem les sardanes de punts lliures, en les
quals es realitzen diferents varietats de moviments i passos que
creen els dansaires, amb tot un seguit de coreografies originals; o
sardanes revesses, que són sardanes on costa descobrir on finalitza
una tirada i on comença l’altra, de fet, són un desafiament per
als balladors resoldre-les.
*Mètodes
de repartiment
Els
dos mètodes coneguts per comptar i repartir sardanes són els
següents:
1.
Mètode del menys 10
És
el mètode més ràpid. Es compta la tirada de llargs i es mira a
quant tira, llavors restes 10 compassos i si per exemple els llargs
són 77 compassos, cal veure el peu on cau el 67, si cau al peu dret
o al peu esquerra, això decidirà l’acabament segons el dibuix. En
la tirada de llargs abans del contrapunt i la posterior, les dues que
caldrà repartir.
2.
El mètode dels múltiples de 8
Els
sardanistes professionals recomanen emprar aquest, tot i que és més
lent, però et permet repartir la sardana amb tranquil·litat, en
canvi, amb el mètode de menys 10, si la sardana és curta et pot
portar a errors.
Si
una sardana per exemple tira a 85 de llargs, es busca el nombre de la
taula del 8 més proper al 85 sense sobrepassar-lo, això vol dir,
que sobren cinc peus, que es poden fer amb un 2 i un 3 si es comença
per la dreta o amb tres 2 i un 3 si es comença per l’esquerra.
Veure taula.
En
canvi els curts, no aporten cap mena de dificultat. Si tiren a 22, a
20 farem un 2; si tira a 35, a 32 farem un 3. Això s’aplica igual
al mètode de menys 10.
Conèixer
l’estructura de la sardana esdevé fonamental per poder comptar els
passos i poder-los repartir després, abans d’acabar cada tirada.
*La disposició de la cobla
La
disposició de la cobla és la següent: a la fila del darrere els
instruments de vent-metall, en un costat i entremig de les dues files
trobem el contrabaix. Al davant, a primera fila trobem els
instruments de vent-fusta.
VENT-METALL
TROMPETA
1
|
TROMPETA
2
|
TROMBÓ
|
FISCORN
1
|
FISCORN
2
|
CONTRABAIX
|
FLABIOL
I TAMBORÍ
|
TIBLE
1
|
TIBLE
2
|
TENORA
1
|
TENORA
2
|
AGUT
VENT-FUSTA GREU
La
cobla en els darrers anys, ha patit un procés de renovació i
modernització.
*Sardanes
conegudes
Algunes
de les sardanes més populars són:
“La
santa Espina”, d’Enric Morera; “El saltiró de la cardina”,
de Vicenç Bou; “Per tu ploro”, de Pep Ventura; “Empordà”,
d’Enric Morera; “Sota el mas ventós”, de Jaume Bonaterra;
“Juny” de Juli Garreta; “Llevantina”, de Vicenç Bou; “Bona
festa”, de Josep Vicens “Xaxu”; “Maria de les trenes”, de
Josep Saderra; “Sant Martí del Canigó”, de Pau Casals; “Bell
Penedès”, de Josep Saderra; “El cavaller enamorat”, de Joan
Manén; “El toc d’oració”, de Pep Ventura; “Les fulles
seques”, d’Enric Morera; “Angelina”, de Vicenç Bou; “Girona
aimada”, de Vicenç Bou; “Processó de sant Bartomeu”, d’Antoni
Català; “La deixa flaires”, de Josep Blanch; “La Pepa maca”
de Jaume Torrents; “Princesa de Barcelona”, de Jaume Torrents,
“Somni”, de Manel Saderra; “Rosa de sant Jordi”, de Fèlix
Martínez Comín; “El palau del vent”, de Pau Marons;
“Tarragona”, d’Enric Casals; “Tossa bonica”, de Francesc
Mas i Ros; “Record de Calella”, de Vicenç Bou; o “La sardana
de les monges”, d’Enric Morera.
LA
SANTA ESPINA
Lletra:
Àngel Guimerà. Música: Enric Morera
Som
i serem gent catalana
tant
si es vol com si no es vol,
que
no hi ha terra amb més ufana
sota
la capa del sol.
Déu
va passar-hi en primavera,
i
tot cantava al seu pas.
Canta
la Terra encara entera,
i
canta que cantaràs.
Canta
l’ocell, el riu, la planta,
canten
la lluna i el sol.
Tot
treballant la dona canta,
i
canta al peu del bressol.
I
canta a dintre de la terra
lo
passat jamai passat,
i
jorns i nits, de serra en serra,
com
tot canta al Montserrat.
Són
grans poetes i escriptors els que uns dia o altre han fet menció a
la sardana, com per exemple, Josep Miracle, Josep Pla, Joan Maragall,
Josep Carner, Antoni Calvet i Pascual “Gaziel”, Santiago Rusiñol,
Josep Maria López-Picó, Salvador Espriu.
LA
SARDANA
La
sardana és la dansa més bella
de
totes les danses que es fan i es desfan;
és
la mòbil, magnífica anella
que
amb pausa i amb mida va lenta oscil·lant.
No
és la dansa lasciva, la innoble,
els
uns parells, d’altres desaparellant;
és
la dansa sencera d’un poble
que
estima i avança donant-se les mans.
La
garlanda suaument es deslliga;
desfent-se,
s’eixampla, esvaint-se al voltant,
cada
mà, tot deixant a l’amiga,
li
sembla prometre que ja hi tornaran.
Ja
hi tornaran, de parella en parella!
Tota
mà pàtria cabrà en eixa anella,
i
els pobles diran:
la
sardana és la dansa més bella
de
totes les danses que es fan i desfan.
de
Joan Maragall
Per
les ones hertzianes podeu trobar diferents programes vinculats al món
de la sardana, d’entre els més coneguts, el de Ràdio Estel,
diumenges de 9 a 2/4 d’onze del matí o el Sardanet de Catalunya
Ràdio, així com també, en alguns diaris com el Segre i de manera
setmanal es dedica una pàgina a la sardana anomenada “Sardanejant”.
I no cal dir que cada setmana trobareu ballades arreu de les nostres
contrades, perquè la sardana és la dansa més bella de totes les
danses que es fan i es desfan.
Josep
Maria Corretger Olivart
Desembre del 2017-març del 2018
(Imatges extretes de: google imatges i sardalleida)
BIBLIOGRAFIA
-SOLANES-OLIUS,
Lluïsa; ARZA, Júlia; COTS, Sol; CAMPS, Roser, (2006), Cordill.
La cobla i la sardana,
n.4, Barcelona.
-BACARDIT,
Joaquim, Diccionari
de la sardana i la cobla,edició
digital.
-GINÉ-JANER,
Carles, (2017), Apunts
per a una aproximacio a la història de la sardana.
WEBGRAFIA
-Saltem
i Ballem
!!EXERCICIS:
1.
D'on prové el nom de sardana? Quin és l'origen d'aquesta dansa
catalana?
2.
Anomena el nom de dues de les primeres cobles originàries i esmenta
els instruments que els formaven.
3.
Esmenta el nom de cinc sardanes i del seu compositor.
4.
Quants mètodes de repartiment en format paper es van crear? Qui són
els seus creadors? Quin va triomfar i per què?
5.
Esmenta el nom dels dos sistemes que hi ha per repartir una sardana i
explica'n un.
6.
Descriu l'abillament del dansaire masculí i de la seva parella de
ball per a ballar sardanes.
7.
Esmenta totes les proves d'existència de la sardana anteriors al
segle XVIII.
8.
Quan es va fer el primer aplec oficial de sardanes?
9.
Esmenta quins instruments hi ha a la fila del davant de la cobla.
Quins a la del darrere i on se situa el contrabaix.
10.
Explica la diferència entre els següents instruments: tenora i
tible; fiscorn i trombó.
11.
Quin és l'instrument que fa la interpretació més curta dins d'una
cobla? Quan dura?
12.
Com s'anomenen els dos tipus de passos que té una sardana?
13.
Cerca 4 cites d'autors catalans que hagin dit quelcom sobre la
sardana, no t'oblidis d'esmentar qui ho va dir.
14.
Opinió: has ballat alguna vegada sardanes? T'agradaria aprendre'n?
Per què? Què és el que et fascina de les sardanes? Raona les teves
respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada